Hei haluan rakentaa kerroksen puoliksi asuintilan päälle yhdellä tasolla sijaitsevaan Elementhus kotiimme vuodelta -59. Suunnitelmana on nostaa valmiit seinä- ja kattomoduulit paikoilleen. Peltikatto tiilen sijaan ja itsestään kantavat kattokannattimet, eli kevyempi katto kuin nykyinen ja edelleen ei tarvita raskasta harjapalkkia, joka pitäisi kuormittaa pois. Kestävätkö olemassa olevat seinät alakerrassa? Vai onko sekä ulko- että sisäseiniä vahvistettava siellä pilareilla, esimerkiksi avaamalla seinäelementit ja asentamalla VKR-pilarit, jotka lepäävät perusmuurin/muurattujen savupiippujen päällä (ryömintätila)? Tästä on nimittäin eriäviä mielipiteitä kysymiltäni urakoitsijoilta. Haluan minimoida turhat hankaluudet.

Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Tulkitsemme viestisi siten, että haluat siirtyä 1-kerroksesta 2-kerrokseen (eli ei 11/2-kerroksia). Ei pitäisi olla ongelma selvittää, mitä kuormia Mockfjärdselementtisi kestävät. Erityisesti lisättävänä on toisen kerroksen lattian kuormat. Kattokuormat siirtyvät vain yhden kerroksen ylöspäin ja seinät eivät paina paljoa. Kattokuormien osalta ne koostuvat pääasiassa lumikuormasta, joka vaihtelee asuinpaikan mukaan. Lumikuormaan verrattuna ero peltikaton ja tiilen välillä on yleensä merkityksetön. Kattorakenteen osalta olen eri mieltä. Harjahirsi (jos sen tukipilari voidaan viedä sopivaan pisteeseen) ottaa puolet kattokuormasta, mikä tarkoittaa, että ulkoseinät kuormittuvat vain puoliksi verrattuna normaaliin kattorakenteeseen.

Jos haluat lisää mielipiteitä, sinun on varmaan liitettävä hieman piirustuksia olemassa olevasta talosta, vähintään pohja ja leikkaus.

• Tykkään
KevinEK
  • Laddar…
Hei ja kiitos nopeasta vastauksesta! Kyllä, siitä tulee 2-kerroksinen. Kyllä, uusi lattiarunko, joka kestää lisärakentamisen, täytyy asentaa toiseen kerrokseen, sitä ei ole tällä hetkellä. Toivoin, että joku foorumilla, joka on rakentanut 1-kerroksisen Elementhus-talon ilman kantavia pylväitä perustaan, voisi kertoa, onko talo silti pysynyt kunnossa kuten pitäisi. Meillä on kuitenkin 2 pystykerrosta, joissa on 20 mm + 20 mm ristiliimattua puuta = 40 mm, ja jokaiseen elementtiin puristettua kutterilastua, jotka ovat kiinnitetty reunoista koko seinän pituudelta... Ja arvelen myös, että painot jakautuvat paremmin koko perustalle ilman pylväitä. Koska väliseinät ensimmäisessä kerroksessa ovat lattiaelementtien päällä, voi olla, että myös lattia on vaikea läpäistä pylväillä. Kuten huomaatte, haluaisin mieluummin välttää pylväät - jos se on mahdollista. Mutta: riippumatta siitä, vastaako joku täällä vai ei, aion ehdottomasti noudattaa neuvoasi ja antaa objektiivisen asiantuntijan selvittää, millaisia kuormia elementit kestävät ennen kuin etenen!

Hei! Olen utelias kuulemaan, miten kaikki ratkaistiin? Minulla on taloelementtitalo vuodelta 62 ja olen kiinnostunut nostamaan kattoa ja rakentamaan toisen kerroksen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.