Hei,

Minulla on talo, jossa haluan avata osan kantavaa seinää ja toivoisin saada palautetta siitä, kestääkö rakenne sen, sekä ehdotuksia hyvästä ratkaisusta.

Kyseessä on kaksikerroksinen paritalo, rakennettu vuonna 2000. Seinällä, jossa avaus tehdään, on noin 3,7 metrin seinä, jossa on oviaukko, ja sen jälkeen on noin 3 metrin avoin osa, jossa on pilari. Avoimen osan kuorman kantaa liimapuupalkki 90 x 225 mm, jota haluan jatkaa korvaamaan poistettavan seinän kantavuus. Jatko-osa on joko 1,2 tai 1,6 metriä, riippuen siitä, mitä rakenne kestää.

Liitän kuvan ensimmäisestä kerroksesta (jossa muutos tapahtuu) vaihtoehtoineen (alkuperäinen palkki punaisella, uusi palkki (1,2 tai 1,6 m) vihreällä ja säilytettävä olemassa oleva seinä (2 tai 2,4 m) sinisellä. Liitän myös PDF:än selityksistä/tyyppiyksityiskohdista, pohjapiirros 1, pohjapiirros 2, välipohja ja kattoristikot, jotta ehkä joku ystävällinen henkilö voisi muodostaa käsityksen ja ehdottaa ratkaisua. On mainitsemisen arvoista, että 2,4 metrin päässä ulkoseinästä kulkee masoniittipalkki, joka ensimmäisessä vaihtoehdossa (1,2 metrin jatke) sijaitsee palkin päättymiskohdan yläpuolella ja voidaan siksi tukea palkin pilarilla, kun taas toisessa vaihtoehdossa (1,6 metrin jatke) se jää ilmaan 0,4 metrin päässä uuden palkin pilarista. Kaikki tämä näkyy piirroksissa, mutta ajattelen, että kyse on siitä, kestääkö jatkos kantaa kuorman 0,4 metriä pilarista vai ei. On varmasti muitakin asioita huomioitavana, joita olen saattanut unohtaa, ja toivon, että te ystävälliset foorumilaiset voisitte tarjota asiantuntemustanne.

Tavoitteenani on, että liimapuupalkkia 90 x 225 mm voitaisiin pidentää vielä yhdellä 90 x 225 mm palkilla, 1,6 metriä pitkällä, jotta saadaan mahdollisimman suuri avaus. Olen lukenut, että jotkut suosittelevat naulauslevyä ja toiset naulamaan ja liimaamaan pidempiä paloja rakennusvanerista tai vastaavasta jatkoksen päälle. Ehdotuksia jatkamisesta, kiitos.

Piirustuksista voin kertoa, että ne ovat "Hus 36" ja "typ B1", joihin kannattaa kiinnittää huomiota, ja vaihtoehtoja on muitakin.

Kiitos etukäteen!

Rakennussuunnitelma, jossa pohjapiirros näyttää olemassa olevan, uuden ja säilytettävän palkin värikoodein. Avoin tilaratkaisu paritalossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.