Olen remontoimassa kellaria kotona. Puolet kellarin seinästä on maanpinnan yläpuolella ja toinen puolikas maan alla. Tein salaojituksen uudelleen pari vuotta sitten ja eristin ulkopuolelta Pordränillä maan alla. Maanpinnan yläpuolella eristin styroksilla ja asensin uudet Steni sokkelilevyt ohjeiden mukaisesti. Kellarin seinä koostuu sisäpuolella rapatusta reikätiilestä.
Nyt ongelmaan:
Aion rakentaa pesutuvan/kylpyhuoneen. Miten minun pitäisi rakentaa seinä? Ajatuksena oli laittaa teräsrunko/OSB/gyproc? Aion myös vetää uudet sähköt seinään ja siten välttyä urien tekemiseltä, jos teen runkorakenteen.
Minulla on edessäni samanlainen projekti ja tiedonhaun jälkeen aion käyttää teräsprofiileja ja märkätilakipsilevyjä. Valitettavasti siitä tulee kalliimpaa ja vaikeampaa kiinnittää asioita, koska en aio laittaa OSB-levyä kipsilevyn taakse, mutta samalla tuntuu turvalliselta, ettei ole mitään orgaanista materiaalia, joka voisi imeä kosteutta. Teräsprofiilit asetan noin 20 mm seinästä irti, jotta muodostuu takailmatila, ja sitten eristän kehysseinän kivivillalevyillä (täytyy lukea lisää eristyksestä).
EDIT: Huomasin nyt, että kirjoitit kylpyhuone. Aion todennäköisesti muurata nämä seinät 95mm Leca-harkoilla.
Miksi se ei antaisi niin paljon? Minulla on tosin 100mm isodrän maan alla, mutta yläpuolella on vain 40-50mm solumuovia ulkopuolella.
Mielenkiintoista, jos on olemassa OSB-levyjä, jotka kestävät kosteutta, se on mennyt minulta ohi.
Mitä tulee vaihtoehtoihin Leca-seinälle, niin ehkä on olemassa sementtipohjaisia levyjä, jotka ovat hyväksyttyjä märkätiloihin ilman vanerin asettamista taakse? Ne on siinä tapauksessa helpompi asentaa teräsrankoihin kuin muurata seinä.
En usko myöskään, että eristys antaa niin paljon. Minulla on 140 m2 kellari/sokkeli-kerroksessa eikä lainkaan eristystä. Seinät ovat leca-harkosta. 140+140 m2 ja noin 18 000 kwh vuodessa.
Kysymys seinärakenteesta jumittui, joten lähetin sähköpostia Knaufille kysyäkseni, mitä heidän Aquapanelinsa käytöstä vaaditaan, ja sain tämän vastauksen:
"Kyllä, Aquapanel voidaan ehdottomasti asentaa suoraan koolauksiin.
Kosteantilanlevy on hyväksytty, yhdellä levykerroksella, asennettavaksi cc-etäisyydelle jopa 600 mm.
Voit asentaa paneelin joko pystysuoraan cc 450:llä tai vaakasuoraan cc 450 tai cc 600:lla.
http://www.knaufdanogips.se/index.php/montage/montage-system-innervagg/vatrumsvaggar/montage-vatrumsvaggar-aquapanel-indoor"
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin saumat, joiden takana ei ole koolausta, tulee liimata, joten vaikka suuret levyt ovat kömpelöitä, aion todennäköisesti käyttää niitä pystysuoraan märkätiloihin.
Eristyksen osalta luulen, että olette oikeassa, googlattuani hieman.
Olen juuri saanut kellarikerroksen kylpyhuoneen valmiiksi.
Muurasin ylös 95 mm Lecalla noin 10 cm ulkoseinien eteen. Oli vähän viemäriputkia, vettä ja sähköä yläkerrasta, jotka piti piilottaa.
Eristin Lecojen taakse ulkoseiniä vasten 100 mm kivi- tai vuorivillalla. Tiedän, että sisäpuolelta ei pitäisi eristää, mutta mitä voisi tapahtua?
En usko, että eristys antaa niin paljon. Minulla on 140 m2 kellari/suterrängplan ja ei ollenkaan eristystä. Seinät on rakennettu lecasta. 140+140 m2 noin 18 000 kwh vuodessa.
Vanha viesti, mutta silti, Sinulla ei ole eristystä kellarissa? Eikö siellä tule kylmä? Onko se sisustettu?
Vanha viesti mutta silti, eikö sinulla ole eristystä kellarissa? Eikö siellä tule kylmä? Onko se sisustettu?
pidämme 20C ja kulutamme noin 15000 kWh vuodessa ja lämmitämme silloin 280m2, joten leca block ok eristys. Vesikiertoinen lattialämmitys koko kerroksessa, lämpöpatterit ylhäällä
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.