9 295 lukukertaa ·
11 vastausta
9k lukukertaa
11 vastausta
Kellariseinän rakentaminen
Hei!
Minulla on rinne talo, jonka kellarin aion remontoida.
Seinät koostuvat rapatusta betoniharkosta, jotka on eristetty sisäpuolelta "korsimattoilla" ja sitten rapattu.
Minun täytyy vetää sähkö- ja vesijohdot piiloon näihin seiniin, ja kysymys on, pitäisikö minun jyrsiä VP-putket ja PEX seinään vai purkaako rappaus ja korsimatot alas, asentaa metallirunko, eristää ja kipsilevyttää.
Toinen suuri haitta nykyisessä seinärakenteessa on, että siihen on enemmän tai vähemmän mahdotonta kiinnittää mitään. Ei ole helppoa saada ruuvia ja tulppaa kiinni ristiin punottuun korsiin. :-/
Seinät on myöhemmin myös eristettävä ulkopuolelta 50mm XPS:llä tai EPS:llä.
Mitä mieltä olette, mitä minun pitäisi tehdä?
/Jonas
Minulla on rinne talo, jonka kellarin aion remontoida.
Seinät koostuvat rapatusta betoniharkosta, jotka on eristetty sisäpuolelta "korsimattoilla" ja sitten rapattu.
Minun täytyy vetää sähkö- ja vesijohdot piiloon näihin seiniin, ja kysymys on, pitäisikö minun jyrsiä VP-putket ja PEX seinään vai purkaako rappaus ja korsimatot alas, asentaa metallirunko, eristää ja kipsilevyttää.
Toinen suuri haitta nykyisessä seinärakenteessa on, että siihen on enemmän tai vähemmän mahdotonta kiinnittää mitään. Ei ole helppoa saada ruuvia ja tulppaa kiinni ristiin punottuun korsiin. :-/
Seinät on myöhemmin myös eristettävä ulkopuolelta 50mm XPS:llä tai EPS:llä.
Mitä mieltä olette, mitä minun pitäisi tehdä?
/Jonas
En tiedä miten sinun pitäisi tehdä. Mutta eikö ole niin, että seiniesi sisäpuolella on träulit? http://www.traullit.se/
Puu on aina hankalaa kellarissa, itse purin sen, joka oli kylpyhuone kellarissa.
Puu on aina hankalaa kellarissa, itse purin sen, joka oli kylpyhuone kellarissa.
Kyllä, se voi olla puukuitulevyä, mutta se ei oikeastaan näytä siltä...
Mutta sehän on 50 vuotta vanha, joten paljon voi olla tapahtunut.
Huone, jota olen tekemässä, tulee olemaan kylpyhuone, joten miten tuuletan kosteuden pois seinistä samalla kun laitan kosteusesteen sisäpuolelle?
/Jonas
Mutta sehän on 50 vuotta vanha, joten paljon voi olla tapahtunut.
Huone, jota olen tekemässä, tulee olemaan kylpyhuone, joten miten tuuletan kosteuden pois seinistä samalla kun laitan kosteusesteen sisäpuolelle?
/Jonas
Olen tulkinnut BRK-säännöt niin, että ei saa kosteussulkea seiniä ja lattiaa, jos on eristämätön laatta. Tämän perusteella tein sitten päätöksen purkaa träulit. Siloitin pinnan ja jatkoin eteenpäin. Kosteussuljin sitten vain suihkutilassa ja lattiakaivojen ympärillä.
Jos itsepintaisesti rakentaa sisäseiniä kaapeleiden piilottamiseksi ym., käyttäisin metallipalkkeja, mineritiä ja tilaa takana, jota voi tuulettaa naapurihuoneesta. Rakentaa huonetta huoneeseen toisin sanoen. Mutta tämä vie tilaa ja ei ole sataprosenttista, koska sulkee sisään jotain, mitä ei voi valvoa. Päätin, että sähkö voi vetää katossa ja alas sinne, minne sen pitäisi, paitsi kylpyammeeseen ja sinne voisin mennä naapurihuoneesta häiritsemättä. Vesiputket päälle, jotta mahdolliset vuodot näkyvät ja suuremmat muutostyömahdollisuudet tulevaisuuteen, jos kylpyammetta ei haluta säilyttää. Muuten voi myös jyrsiä putkia betonireikäkiveen, mutta varaudu pölyyn joka puolella.
Eristää sisäpuolelta et saa.Jonas_H sanoi:
Minä varmaankin purkaisin seinän ja rakentaisin uudelleen metallilla juuri kuten ajattelit. Arvostan korkealle sitä, että asioita voi helposti ruuvata kiinni, joten siitä tulee bonus. Ei myöskään ole väärin tuulettaa seinää, vaikka se ei ehkä olekaan tarpeen, kun olet tehnyt salaojatyöt kunnolla.
Mitä tapahtuu talvella, jos kellarin seinää ei eristetä, vaan siinä on vain koolauksia ja kipsilevyjä ilmarakoineen? Tuleeko sisätilojen lämpö ulkoseinän läpi ja lämmittää maata ulkopuolella, mikä johtaa vielä enemmän kosteuden tai jopa veden tunkeutumiseen kellariin?
Omassa pienessä maailmassani on järkevää olla joko eristys ja/tai tiivis kerros (tyyppiä platon) ulkopuolella, jos aikoo pitää kellarin lämpimänä ja mukavana.procyon sanoi:
Toisaalta olen pitänyt useita vuosia kellaria lämpimänä, eikä seinä siitä kosteammaksi ole muuttunut... Yleisesti ottaen suhtaudun melko skeptisesti kosteuden liikkumisen vaikutukseen höyrynpaineen vuoksi. Maalla on jo 100% suhteellinen kosteus, joten ei se voi paljon kosteampaa olla. Oleellista pitäisi olla, MISSÄ kohtaa rakenteessa on kastepiste, eli missä ilman kosteus tiivistyy ja muodostuu vesipisaroita. Se, mistä huolehditaan, on tietysti, että tämä ei tapahdu kellarin seinän sisäpuolella tai rakenteessa, jota ei näe.
MathiasS sanoi:Minun pienessä maailmassani on järkevää olla joko eristys ja/tai tiivis kerros (esim. platon) ulkopuolella, jos haluaa mukavan lämpimän kellariin.
Toisaalta minulla on ollut lämmintä kellarissa useita vuosia ja ei kyllä seinä ole siitä muuttunut yhtään kosteammaksi... Yleisesti ottaen olen aika skeptinen höyrypaineen aiheuttamaan kosteuden liikkeeseen. Maa-aines on jo 100 % suhteellisen kosteaa, joten se ei voi paljoa kostua lisää. Mielenkiintoista olisi nähdä MISSÄ kohtaa rakenteessa on kastepiste, eli missä ilman vesihöyry tiivistyy ja muodostaa vesipisaroita. Ongelma on tietysti, että se tapahtuu kellariseinän sisäpuolella tai rakenteessa, jota ei näe.
Kiitos vastauksestasi. Olen myös vakuuttunut siitä, että ulkopuolinen salaojitus/eristys on paras vaihtoehto. Asun kuitenkin asuinhuoneiston kellarissa, ja tämä kysymys on siksi yhteisöllinen. On niin, että olen purkanut vanhan puuvillamaton yhdeltä ulkoseinältä ja vain rimoittanut ja asentanut kipsilevyn ilmaraolla. En siis eristänyt. Kuulin jonkun sanovan, että pitää eristää, ettei lämpö karkaa seinien läpi eikä kosteus pääse seinän läpi. Vastaukset vaihtelevat riippuen siitä, keneltä kysyy. Jotkut sanovat, että puuvillamaton pitäisi pysyä, koska se on ollut siellä X määrä vuosia, toiset ajattelevat, että se pitäisi poistaa heti, koska se sisältää orgaanista materiaalia. Kuten kirjoitat, olet pitänyt kellarin lämpimänä useita vuosia. Sama koskee minua ennen viime kesän remonttia. En ole koskaan tarvinnut kytkeä patteria päälle kellarissa ja silti olen saanut 22 asteen lämpötilan.
Klikkaa tästä vastataksesi