Hei,

Olemme etsineet tietoa tässä asiassa, mutta emme ole päässeet oikein selvyyteen.

Olemme asuneet nyt kuukauden talossa, joka on rakennettu vuonna -67 ja siinä on osittain sisustettu kellari. Kellari on rakennettu Lecasta, salaojitus on alkuperäinen vuodelta -67. Koko kellarissa on kokolattiamatoitukset ja muuratut sisäseinät, joista osa on verhoiltu puupaneelilla ja osa huopatapetilla.

Kellarissa ei ole mitään merkkejä kosteudesta ja tarkastajamme (3 kpl talon oston yhteydessä) olivat hämmästyneitä siitä, kuinka alhaiset kosteustasot kellarissa ovat.

Talo sijaitsee pienellä rinteellä, jossa rakennusvaiheessa jouduttiin räjäyttämään hieman kalliota, muuten savimaa. Kellari on tehty Lecasta ja sen ulkopuolella on asfalttimatto. Ilmanvaihto on luonnollinen, tuloilmaventtiilejä sijaitsee vähän siellä sun täällä.

Suunnittelemme jakaa nykyinen suuri oleskeluhuone pieneksi nikkarointihuoneeksi kulmassa. Siellä oli "kevytseinä", jonka olen nyt poistanut, kaksi yksinkertaista runkoa ylhäällä ja alhaalla, ja yksipuolinen puupaneeli oli naulattu yhdelle puolelle erottamaan oleskeluhuonetta ja nikkarointihuonetta. Ei ollut merkkejä kosteudesta tai homeesta rungossa, joka oli suoraan kellarilattialla.

Suunnittelemme jakaa nikkarointihuoneen ja muuttaa oleskeluhuoneen vierashuoneeksi ja tv-huoneeksi. Nikkarointihuoneen viereisessä huoneessa on pannuhuone, jossa myös sijaitsee allaslaitteisto. Olemme siis riippuvaisia siitä, että eristämme/vaimennamme ääntä uuden seinän välissä nikkarointihuoneen ja tulevan vierashuoneen välillä.

Miten tämä kannattaisi parhaiten tehdä tässä kellarissa?

Sisäseinä ei tule suoraan ulkoseinää vasten. Käytän kahta "vahvistusta" kellarin seinässä kiinnityspisteinä. Nämä ovat kuin pieniä, muurattuja "pölkkyjä", noin 50 cm huoneeseen sisäänpäin, joissa on pieni ilmarako yläosassa. Sisäseinä vedetään siitä kohti kellarin väliseinää.

Mitä olen ymmärtänyt, tulisi välttää orgaanisia materiaaleja suorassa kosketuksessa ainakin lattian kanssa. Ajattelen käyttää metallirunkoa lattiaa vasten ja sitten runkoa puusta. Nikkarointihuoneen puolella pinnan viimeistely ei ole niin tarkkaa, koska siellä asennetaan hyllyjä ym. säilytystä varten. Sen sijaan haluamme, että vierashuoneen puoleinen pinta on siisti. Kipsilevy olisi mukava, mutta ymmärrän, että paperi voi aiheuttaa ongelmia?

Ja miten ratkaisen eristyksen/äänenvaimennuksen, jotta siellä voi nukkua? :)

Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.

Eristä sisäseinät kellarissa ei ole ongelma. Itse olen täydessä vauhdissa rakentamassa kellarissamme. Teräsprofiilit seiniin ja platon lattian alle.

Otan vapauden nostaa/laittaa tämä ketju koska minulla on periaatteessa sama kysymys itse.

On mukavaa kuulla, että ei ole ongelmia eristää sisäseiniä kellarissa, mutta epäilen, että sen takia voisi tehdä mitä tahansa. Miten toimitaan seuraavissa tilanteissa?

* Eristys lattian kohdalla. Voiko eristyksen antaa mennä kokonaan teräsrungon pohjaan vai tarvitaanko siihen joku erityisratkaisu? Minulla ei ole suunnitelmia platonille, ajattelin ottaa kelluvan maton joka hengittää sen sijaan.
* Kipsi lattian kohdalla. Kuinka suuri ilmarako pitäisi jättää alareunaan? Pitäisikö äänen eristämisen vuoksi tiivistää jollakin (millä?) kipsilevyn ja lattian väli?
* Jos haluaisin seinän johon voisi helposti ripustaa erilaisia asioita, käyttäisin vaneria tai vastaavaa ja sitten kipsilevyä sen päällä, mutta miten toimitaan kellarissa, jossa pitäisi välttää orgaanisia materiaaleja?
* Lattialistat. Miten ne kiinnitetään lattiaan ja liitettäviin ulkoseiniin?

Aion lähteä ostoksille huomenna ja olisi mukavaa vaihteeksi ostaa oikein alusta alkaen.

Puhutko sisäseinistä, niin ei ole ongelmaa niiden kanssa, joita kysyt. Eristys ei kosketa lattiaa. Jos sinulla on niin paljon kosteutta, että se menee myös teräsrungon sisään, pysyisin poissa siitä. Muuten riittää pieni rako, noin senttimetri. Meillä on myös tuuletettuja lattialistat, ne ovat myös orgaanisia. Jos sinulla ei ole kosteusongelmia tänään, ei mielestäni tarvitse liioitella. Olen itse tekemässä 3 makuuhuonetta kellariin. Minulla on rakennuskuvia styleroom.se, etsi Mattias_jo1 ja katso albumejani.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.