Aion tehdä kuntohuoneen viimeistelemättömään kellariimme.

• Nykyään hieman karkea betonilattia (ei ole piirustuksia, mutta luulen, että se ei ole eristetty)
  • Kattokorkeus - noin 243 cm (haluaisin säilyttää mahdollisimman paljon kattokorkeutta - jos haluaa hyppiä hieman treenin aikana, käyttää crosstraineria jne.)
  • Laskettu lattia-ala 16-17 neliömetriä
  • Seinät Leca/kevytbetonista. Mietin: [olemassa oleva Leca] + ilmarako (1cm?) + metallirangat + OSB + kipsilevy
Lattian osalta olen saanut vinkkejä/ehdotuksia:
  • EPS + itsetasoittuva massa (vahvikkeella)
Tämä pitäisi olla hyvä perusta. Sitten voi valita, haluaako laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen ja esim. laatat päälle?

Kysymykset:
  • Uskotteko, että EPS + itsetasoittuva massa toimii hyvin? Mitkä paksuudet (korkeudet) tässä suositellaan?
  • Voiko jättää laatat pois ja olla pelkästään itsetasoittuva massa/betoni? Ehkä halutaan epoksilattia ja vähän treenimattoja sen sijaan? (Ajattelen tässä hieman hintatasoa, mutta haluaisin myös välttää laattoja...)
  • Pohdimme edestakaisin, pitäisikö meidän samalla laittaa putket vesikiertoista lattialämmitystä varten. Ehkä ei suoraan käyttöön, mutta jotta emme katuisi myöhemmin, jos lattia on liian kylmä.
Perusajatus on käyttää huonetta 2-3 tuntia päivässä talvella juuri liikuntaan. Siksi emme halua "lämmittää turhaan" ja pitää sitä koko ajan lämpimänä. Mietimme Mitsubishin VL-50:ä ja mahdollisesti sähkölämmitintä (kyllä, väärin näinä päivinä sähkön hinnan vuoksi - mutta haluamme sanoen lämmittää huoneen nopeasti lyhyellä/vähäisellä käytöllä).

Kiitollinen kaikesta palautteesta :-)

Olen laittanut 20 + 20 mm eps, tämän päälle noin 3-4 cm karkeabetonia vahvistusmatolla ja wirsbo 12 mm lattialämmitysputkella, sitten klinkkeri päälle. Lattia valettiin pesutupa-tilaan ja on toiminut hyvin jo 12 vuotta. Mielestäni betoni on helpompi sekoittaa ja tasoittaa, ja se on myös halvempaa.

Kiitos vinkistä :) Miksi 20+20 eikä 40 EPS:llä?

EPS alla olen aika varma - kuitenkin en ole päättänyt yläpuolella. Haasteena on saada aikaan eristys, matala korkeus sekä että niiden pitäisi kestää vähän hyppimistä/harjoittelua... (ja mielellään nopea, mutta lyhyt ja satunnainen lämmitys)
Huomasin, että Wirsbo/Uponorilla on 233-sivuinen tuotelehti... Kaikkea ei tietenkään ole tarpeen lukea läpi, mutta silti on jonkin verran käsiteltävää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.