Tänä aamuna meillä oli hurja kaatosade ja sattumalta kuljin ulkona kellarin sisäänkäynnin ohi ja huomasin, että se oli täynnä vettä, ja viemäri veti huonosti, joten ei auttanut muu kuin hyväksyä tilanne ja alkaa puhdistaa ennen kuin vesi nousisi kynnyksen yli.
Sain poistettua roskaa, joka siellä oli, ja nyt vesi valuu hyvin taas, joten nyt se kestää taas kaatosadetta, mutta juuri se on hiukan pelottavaa, siis että olemme täysin riippuvaisia yhdestä ainoasta viemäristä, ja jos se tukkeutuu, vesi tulee taatusti kellariin. Tukos koostui nyt hiekan/soran tyyppisestä aineesta ja vastaavasta, mikä luultavasti on betoni, joka on rapautunut ja valunut alas yhdessä metsän roskien kanssa, jotka ovat päätyneet sinne.
Miten olisitte ratkaissut yllä olevan ongelman? Ainoa, mitä keksin, on laittaa katto sinne, mutta mietin, onko olemassa muita fiksuja ratkaisuja? "Kesäkatto", jonka voisi taittaa päälle ja kiinnittää johonkin "salpoihin" julkisivussa, toimisi kesällä, mutta talvella siitä tulee varmaan ongelma lumen ja sen painon kanssa.
Tänä aamuna meillä oli hulluna sademyrskyä ja sattumalta ohitin kellarin sisäänkäynnin ulkona ja huomasin, että se oli täynnä vettä ja tulvi todella huonosti viemärissä, joten oli vain pakko hyväksyä tilanne ja alkaa puhdistaa ennen kuin se nousee kynnyksen yli.
Sain pois moskan, joka siellä oli ja nyt se valuu taas hyvin, joten se kestää taas sademyrskyn, mutta juuri se on vähän pelottavaa, eli että on täysin riippuvainen yhdestä viemäristä ja jos se tukkeutuu, tulee vesi varmasti sisään kellariin. Tukos nyt koostui hiekasta/sorasta ja vastaavasta, joka todennäköisesti on betonin eroosion jäänteitä ja valunut alas yhdessä muun metsän roskan kanssa, joka on päätynyt alas.
Kuinka olisitte ratkaisseet yllä mainitun ongelman? Ainoa mitä keksin on laittaa katto sinne, mutta mietin onko olemassa muita fiksuja ratkaisuja? "Kesäkatto", jonka voi taittaa ja kiinnittää jonkinlaisille "klaffar":ille julkisivussa, voisi toimia kesällä, mutta talvella siitä tulee varmasti ongelma lumen ja painon kanssa.
Hei
Minulla on samanlainen ongelma kotona, jossa se lisäksi on valunut sisään kellariin pari kertaa.
Minun tapauksessani se johtuu osittain siitä, että todennäköisesti on pieni tukos pidemmällä putkistossa ja lisäksi minulla on kaksi ränniä, jotka ovat huonossa kunnossa ja tietenkin kohtaavat suoraan kellarin portaan yläpuolella ja johtavat vesiputoukseen. Mietin miten se näyttää suoraan portaasi yläpuolella?
Itse aion sekä vaihtaa rännit, asentaa peltikaton että puhdistaa viemärin.
Useat kunnat vaativat, että tuon tyyppiset viemärikaivot liitetään hulevesiin jätevesien sijaan juuri siitä syystä, johon olet törmännyt. Suosittelen yleensä rakentamaan katon portaan ylle, jotta vähennetään sinne tulevan veden määrää, sillä ei ole pelkästään kesäisin kun sataa.
Minulla on samanlaisia ongelmia kotona, missä vesi on lisäksi virrannut kellariin pari kertaa.
Minun tapauksessani tämä johtuu osittain todennäköisesti pienestä tukoksesta putkessa sekä siitä, että minulla on kaksi huonoa ränniä, jotka tietysti kohtaavat suoraan kellarirapussa ja johtavat vesiputoukseen. Mietin, miltä se näyttää suoraan portaidesi yläpuolella?
Itse aion vaihtaa rännit, asentaa peltikaton ja puhdistaa viemärin.
Minulla ei ole rännejä juuri siellä, joten se ei ole ongelma, vaan tämä oli niin sanotusti "vain" puhdasta sadetta. Mutta kun tulee rankkasade, näyttäisi siltä, että se riittää. Syötin sisään ja huuhtelin huolellisesti letkulla pitkälle viemäriin, ja se näyttää huuhtoneen pois roskat, jotka olivat siellä, koska viimeisimmän rankkasateen aikana, joka tuli hetki sitten, vesi virtasi pois hienosti, mutta se tuntuu hiukan riskialttiilta.
Voisiko olla järkevää asentaa jonkinlainen hienompi siivilä kaivoon, jotta roskat eivät pääse mukaan? Mutta sitten se varmaan tukkeutuisi siellä sen sijaan.
Ei kukaan, joka olisi rakentanut samanlaisen katon, voi näyttää vähän kuvia? Minulla on hieman vaikeuksia keksiä järkevää rakennetta, joka sopisi taloon.
Hyöty katosta on se, että suojaat myös oven, jolloin se kestää pidempään.
Katso, miltä tavallinen kattosi näyttää, ja rakenna samanlainen samanlaisilla tiilillä ja tuulilistoilla. Puolikas harjakatto tai pulpettikatto samalla kattokulmalla kuin tavallinen kattosi voisi sopia?
Voi tulla hieman ongelmia katon kanssa täällä, koska ikkuna on "vähän väärässä paikassa"... Katon täytyy myös mennä portaiden ylle sekä antaa portaita laskeutuvalle vapaata tilaa vähintään 2 m portaiden yläpuolella, ja silloin tuntuu, että ikkuna on tiellä. Ei ole kuvaa toisesta kulmasta kohti julkisivua, jotta näkisi koko julkisivun kokonaisuutena. Silloin olisi helpompi antaa vinkkejä katon muotoilusta...
Kiitos kaikista vinkeistä. Tässä on vielä yksi kuva, jossa näkee kokonaisuuden vähän paremmin. Ikkuna häiritsee vähän, valitettavasti ei voi tehdä erityisen korkeaa rakennelmaa.
Eikö olisi tarpeeksi, jos tekisi portaat suurimmaksi osaksi laskua pitkin? Eli että katettaisiin noin.. 50-60% siitä katolla? Se vähentäisi paljon "sateenalaista pintaa". Jos jotkut portaat ovat ilman suojaa, ehkä sillä ei ole niin paljon väliä?
Olen luonnostellut hieman tällaista ratkaisua, mutta se riippuu siitä, ettei se voi mennä koko matkan ulos asti.