Kellarin betonilattia talossani (rakennettu 1936) on kuiva, mutta seinissä esiintyy jonkin verran kosteutta, erityisesti alhaalla lattian rajassa. Myös muuratuissa sisäseinissä on, tai on aikaisemmin ollut, jonkin verran kosteusongelmia. Joissakin kohdin lattiaa on syntynyt pieniä vaurioita, kun olen esimerkiksi vetänyt ulos naulan, joka on vienyt mukaansa osan betonista. Näissä pienissä rei'issä on kosteutta. Lattiassa on myös "jälkiä", joissa on aiemmin ollut seiniä, jotka on myöhemmin purettu. Näissä jäljissä on myös kosteutta. Tämä saa minut miettimään, voiko olla niin, että lattian päälle on laitettu materiaali, joka ei salli vesihöyryn haihtua, ja että kosteus sen sijaan siirtyy ylös seiniin? Talo on vanha ja pohjaratkaisua on muutettu lukemattomia kertoja, joten on hyvin mahdollista, että nykyinen lattiapinta on tullut paljon myöhemmin kuin 1936.
Jos näin on, mitä silloin pitäisi tehdä? Pitäisikö piikata pois ja tehdä uudestaan? Vai elääkö kosteuden kanssa seinissä? Kellaria käytetään kellarina eikä asuintilana.
Elä kosteuden kanssa.
Sinulla on luultavasti sama kosteus lattiassa kuin seinissä, mutta lattian kosteus haihtuu helpommin pois.
Lattialaatta niin vanhoissa taloissa kuin sinun (ja minun) on eristämätön, joten kosteus nousee ylös, se on vain niin.
Minulla on sama "ongelma" ja elän sen kanssa. Älä aseta muuttolaatikoita suoraan lattialle, sillä ne imevät kosteutta ja romahtavat.
Kuivuri, jota käytetään silloin tällöin tarpeen mukaan, auttaa valtavasti pitämään kosteuden kurissa.
Tässä se ehkä selkeytyy hieman, mitä tarkoitan:
Betonilaatta on rutikuiva, mutta vanhan seinän jäljessä on märkää, mikä ilmeisesti viittaa siihen, että betonilaatta ei päästä läpi kosteutta, joka ilmeisesti on siellä? Mutta ehkä kaikissa betonilattioissa on näin?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.