Hei. Olen kaivamassa kellaria. Se syvenee noin 50 cm. Ongelma on, että minun täytyy kaivaa noin 50 cm alemmaksi nykyisistä teistä. Kysyn, voiko joku antaa minulle vinkkejä ja neuvoja tästä. Terveisin, Soheil
 
  • Tykkään
Niklas_T
  • Laddar…
Sinun täytyy antaa vähän enemmän taustaa, millainen maa se on, mitä seinä on rakennettu päälle? jne. Joka tapauksessa on aina riski maan painumiselle ja jos maa on huono, joudut ehkä paaluttamaan. Väliaikainen tuki ei ole koskaan väärin, mutta jos annat enemmän tietoa ja kuvia siitä, miltä se näyttää, saat lisää ehdotuksia.
 
  • Tykkään
soheil1
  • Laddar…
leby leby sanoi:
Sinun pitää varmaan antaa hieman enemmän taustatietoa, mitä maata se on, minkä päällä seinä seisoo? jne. Joka tapauksessa aina on riski painumille ja jos maa on huonoa, niin joudut mahdollisesti paaluttamaan. Tukipuut eivät koskaan ole väärin, mutta enemmän tietoa ja kuvia siitä, miltä se näyttää, niin saat lisää ehdotuksia.
 
  • Vanha kiviseinä ja paljas kivinen lattia, jossa on irtokiviä ja hiekaa. Ympärillä näkyy keskeneräisen remontin jälkiä.
  • Vanha kiviseinä ja multaista maata, kiviä maassa.
  • Kivirakenteinen kellarin seinä, jolla on hiekkaa ja kiviä; nurkassa seisoo mehupurkki.
  • Vanha patteri kivisellä kellarin seinällä, edessä maaperä ja varjo.
  • Maakellarin seinämä ja kivipohja näkyvissä, maanrakennustyö kesken. Yksi käsi osoittaa pölyisää maapohjaa.
  • Vanhan rakennuksen kivijalkamuurin osa, jossa näkyy korjattu laasti ja ympäröivä kivinen ja hiekkainen maaperä.
  • Kivirakenteinen kellarin lattia, jossa on rosoisia betonin palasia ja hiekkaa. Seinän kivipinnassa näkyy valkoisia laastisaumoja.
Valitettavasti. Ei ole kovin paljon tietoa alueesta.
 
Sitä en uskaltaisi kokeilla. Luonnonkivimuuri ei ole lainkaan yhtä vakaa kuin valettu/betonielementti, joten on suuri riski, että vanha muuri romahtaa, jos kaivat sen alla. Kaikki on tietysti mahdollista, voit nostaa talon teräspalkille ja rakentaa kokonaan uuden kellarin, mutta se on hieman äärimmäistä. Kutsu paikalle asiantunteva yritys, jos et ole kovin kokenut, niin ole varovainen, voi mennä todella pieleen, jos yrität kaivaa itse ja muuri romahtaa...

EDIT: ja nyt huomasin, että olet jo kaivanut, ufff.. näyttää vaaralliselta! Epävakaa maa ja luonnonkivimuuri, en uskalla antaa muita neuvoja kuin kutsua paikalle asiantunteva yritys, ei joukkoa innokkaita amatöörejä...
 
  • Tykkään
tommib ja 3 muuta
  • Laddar…
Miksi kaivat niin syvälle?
Onko kattokorkeus erittäin matala?
Luonnonkivi ei ime kosteutta alhaalta päin, lisäksi kaikki näyttää rutikuivalta. Paljon EPS-eristystä ei ole mitään hyötyä kuivan kellarilattian alla.
 
leby leby sanoi:
En siihen uskaltaisi ryhtyä. Luonnonkivimuuri ei ole läheskään yhtä vakaa kuin valettu/betonielementti, joten suuri riski, että vanha muuri romahtaa, jos kaivat sen alle.
Kaikki on mahdollista tietysti, voit nostaa talon teräspalkille ja tehdä täysin uuden kellarin, mutta se on aika äärimmäistä. Pyydä paikalle erikoisliike, jos et ole kokenut, ole varovainen, sillä voi mennä pahasti pieleen, jos otat riskin ja kaivat itse ja muuri romahtaa...

EDIT: ja nyt huomasin, että olet jo kaivanut, ufff.. näyttää vaaralliselta! Epävakaa maa ja luonnonkivimuuri, en uskalla antaa mitään neuvoja, muuta kuin pyytää paikalle erikoisliike, ei mitään iloisia amatöörejä...
ufff.. olen jäänyt jumiin ensimmäiseen vaiheeseen. täysin puhki.
L largab sanoi:
Miksi kaivat niin syvälle?
Onko katto erittäin matala?
Luonnonkivi ei ime kosteutta alhaalta, lisäksi kaikki näyttää täysin kuivalta. Paljon EPS-eristystä ei tee mitään hyötyä kuivan kellarin lattian alla.
katto on erittäin matala.
 
Kiitos vinkistä Fredrik. Olen saanut hieman toivoa.
 
Hei.

Olemme tehneet suunnilleen saman kuin coccon, ja se on paljon työtä mutta mahdollista.

Ero sinun tilanteeseesi on se, että sinulla ei ole alinna betonista tehtyä peruspohjaa. Jos kaivat pois osan maasta alta, niin kivet varmasti irtoavat - ja silloin on aika juosta. NOPEASTI.

Vaikka yleensä ehdotan kokeile-ja-tee-se-itse, sinun tapauksessasi olisin ottanut yhteyttä johonkuhun tai vain valanut betonilattian ja unohtanut projektin.

Valitettavasti.

/ Terveisin, Fredrik

PS, antaakseni sinulle hieman toivoa, tiedän että se on mahdollista. Eräs kaverini työskenteli NCC:ssä Vanhassa Kaupungissa tekemässä suunnilleen samaa - mutta se ei tullut halvaksi...
 
J
S soheil1 sanoi:
Valitettavasti. Minulla ei ole paljon tietoa alueesta.
Ei minullakaan ole
 
Hei, ei hassumpi projekti, johon olet ryhtynyt. Näin juuri, että olit lähettänyt pm, mutta en ole ollut kirjautuneena tänne viime kuukauden aikana, sillä olen kaivanut pahemmin kuin kullanetsijä Klondikessa kultaryntäyksen iloisina päivinä, ja siihen meni tämä kesäloma...

Onko sinulla piirustus talosta, jotta voimme nähdä, mitkä osuudet aiot kaivaa esiin?
Kuinka monta neliömetriä aiot kaivaa?
Milloin talo on rakennettu?
Onko kyseessä yksikerroksinen talo ryömintätilalla vai onko sinulla myös yläkerta?
Onko se sekä sisä- että ulkoseiniä?
Ovatko kaikki seinät kantavia?
Näyttävätkö kaikki seinät olevan samanlaisesti rakennettuja?
Minkälainen maan koostumus on? Maa, savi, hiesu, kivi?
Miten on salaojituksen, pohjaveden ja niin edelleen laita?
Mikä on aikataulusi tälle hankkeelle?

Minulla on joitakin ideoita siitä, miten voit edetä, mutta en uskalla sanoa mitään ennen kuin meillä on enemmän tietoa...
 
Remonttiprojekti, jossa seinän vieressä on vaneri- ja puurakenteita, sekä metallitukia, rakennustöitä tekevä henkilö näkyy taustalla. Remonttiprojekti, jossa seinän vieressä on vaneri- ja puurakenteita, sekä metallitukia, rakennustöitä tekevä henkilö näkyy taustalla. Rakennustyömaa sisätiloissa, kaksi henkilöä työskentelee kivien ja puurakenteiden kanssa, säädettävä teline näkyy etualalla. Mies työskentelee kellarissa puutukirakenteiden keskellä, lattialla kiviä, rakennusprojektin vaihe. Remonttiprojekti, jossa seinän vieressä on vaneri- ja puurakenteita, sekä metallitukia, rakennustöitä tekevä henkilö näkyy taustalla. Remonttiprojekti, jossa seinän vieressä on vaneri- ja puurakenteita, sekä metallitukia, rakennustöitä tekevä henkilö näkyy taustalla. Rakennustyömaa sisätiloissa, kaksi henkilöä työskentelee kivien ja puurakenteiden kanssa, säädettävä teline näkyy etualalla. Mies työskentelee kellarissa puutukirakenteiden keskellä, lattialla kiviä, rakennusprojektin vaihe. Rakenteilla oleva seinä, jossa näkyy betonivalu ja raudoitus. Remonttikohde, jossa on keskeneräinen seinärakenne, tukipalkkeja ja soraa lattialla. Taustalla näkyy työntekijä työssä.
 
Kuvassa on rakentamaton kellaritila, jossa on betonitiiliseinät ja sorapohja, sekä työkalu nojaa seinää vasten. Kivi- ja harkkoseinäinen kellaritila rakennusprojektissa, maassa lapio ja rakennusvälineitä. Betonirakenne kellarissa, osin sorapeitossa. Seinien kulma vaalea, vaurioituneita kohtia. Yläosassa näkyy johdot. Sisätilan betoniseinä ja -lattia, joissa näkyy maaperä ja kiviä. Rakennustyömaa tai kellariremontti.
 
  • Tykkään
nochl ja 2 muuta
  • Laddar…
Onnistuin ilman apua melkein yksin.
 
  • Tykkään
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.