19 967 lukukertaa ·
26 vastausta
20k lukukertaa
26 vastausta
Kellarien kaivaminen, seinät eivät riitä!
Hei
Aivan uusi tähän, mutta toivottavasti se menee hyvin kuitenkin.
Olen lukenut foorumilta, että joillakin on samankaltaisia projekteja, mutta ei mitään, mikä sopisi oikein hyvin
Aion siis kaivaa kellarini. Korkeus on tänään vain 170cm, ja haluaisin muuttaa sen ainakin 200cm:ksi.
Talo on yksi ja puoli kerroksinen vuodelta 1917, kellarilla talon puolikkaan alla. Kellarin ulkoseinät koostuvat graniittipalikoista, jotka ovat noin 70-80cm paksuja.
Olen nähnyt täällä, että jotkut ovat valaneet olemassa olevien seinien alle pidentääkseen niitä. Mutta koska minulla on erittäin paksut seinät, siitä tulee valtavasti maata ja hiekkaa, joka täytyy kaivaa pois, ja myös valtavasti betonia täyttämistä varten.
Joten ajatukseni on kaivaa vain 20cm graniittipalikoiden alle, ja sitten muurata kevytsorabetonilla.
Liitän pari kuvaa, jotka kuvaavat paremmin ajatuksiani. Vasemmanpuoleinen kuva näyttää, miltä se näyttää tänään, ja oikeanpuoleinen, miten olen ajatellut.
Ajattelin lisätä myöhemmin ulkopuolisen salaojituksen ja eristyksen.
Kestääkö kevytsorabetoni edes painetta?
Toivon, että teidän laaja kokemuksenne voi kritisoida tai kehua ehdotustani.
Aivan uusi tähän, mutta toivottavasti se menee hyvin kuitenkin.
Olen lukenut foorumilta, että joillakin on samankaltaisia projekteja, mutta ei mitään, mikä sopisi oikein hyvin
Aion siis kaivaa kellarini. Korkeus on tänään vain 170cm, ja haluaisin muuttaa sen ainakin 200cm:ksi.
Talo on yksi ja puoli kerroksinen vuodelta 1917, kellarilla talon puolikkaan alla. Kellarin ulkoseinät koostuvat graniittipalikoista, jotka ovat noin 70-80cm paksuja.
Olen nähnyt täällä, että jotkut ovat valaneet olemassa olevien seinien alle pidentääkseen niitä. Mutta koska minulla on erittäin paksut seinät, siitä tulee valtavasti maata ja hiekkaa, joka täytyy kaivaa pois, ja myös valtavasti betonia täyttämistä varten.
Joten ajatukseni on kaivaa vain 20cm graniittipalikoiden alle, ja sitten muurata kevytsorabetonilla.
Liitän pari kuvaa, jotka kuvaavat paremmin ajatuksiani. Vasemmanpuoleinen kuva näyttää, miltä se näyttää tänään, ja oikeanpuoleinen, miten olen ajatellut.
Ajattelin lisätä myöhemmin ulkopuolisen salaojituksen ja eristyksen.
Kestääkö kevytsorabetoni edes painetta?
Toivon, että teidän laaja kokemuksenne voi kritisoida tai kehua ehdotustani.
Olen samaa mieltä kanssasi, ei tunnu oikein hyvältä alkaa säätää perustuksen kanssa, joka on seissyt melkein sata vuotta.
Mutta valitettavasti asia ei auta, alaosa oli suuri syy siihen, että ostimme talon. Joten lattia täytyy laskea, tuntui se sitten hyvältä tai ei. Joten kysymys on oikeastaan, voinko tehdä kuten yllä olevassa piirustuksessa, vai onko minun tehtävä kuten muut, jotka ovat kirjoittaneet foorumissa (valaa koko matkan alle).
Terveisin, John
Mutta valitettavasti asia ei auta, alaosa oli suuri syy siihen, että ostimme talon. Joten lattia täytyy laskea, tuntui se sitten hyvältä tai ei. Joten kysymys on oikeastaan, voinko tehdä kuten yllä olevassa piirustuksessa, vai onko minun tehtävä kuten muut, jotka ovat kirjoittaneet foorumissa (valaa koko matkan alle).
Terveisin, John
Muista, että kun lasket "pohjaveden tasoa" tällä tavalla, kivilohkareet jäävät kuivan saven/maan päälle, mikä ei välttämättä ole enää yhtä vakaa. Joten on kyseenalaista tehdä niin. Tässä tapauksessa sinun on varmaankin varmistettava jollain tavalla, että kivien alla oleva alue ei kuivu. Joten sinun on todennäköisesti rakennettava uusi seinä hieman vanhan sisäpuolelle, jotta voit varmistaa, että se ei kuivu eikä kuivaudu ulkopuolelta...
Seuraava on tehdä kuten ehdotat muuttamatta maan tiheyttä uuden seinän alla. sitten kun kuivatat ulkopuolelta, kaivat yhden kiviblokin alla kerrallaan ja valat lekasekoitteisella betonilla. Tätä tapaa kannattaa ehkä suosia, jos "täytyy" kaivaa...
Tiedän kuinka se on.. Talo, jonka ostin, seisoi 30 cm maahan haudatuilla paaluilla.. Kaivoin käsin, poistettiin yhden paalun ja tuettiin valamalla palkki, muurattiin leca-harkoilla.. sitten seuraava paalu... Samalla tavalla "pitäisi" sinun poistaa kivimuuri ja muurata uusi... Ajattele, että talon pitää voida myydä joskus.
Seuraava on tehdä kuten ehdotat muuttamatta maan tiheyttä uuden seinän alla. sitten kun kuivatat ulkopuolelta, kaivat yhden kiviblokin alla kerrallaan ja valat lekasekoitteisella betonilla. Tätä tapaa kannattaa ehkä suosia, jos "täytyy" kaivaa...
Tiedän kuinka se on.. Talo, jonka ostin, seisoi 30 cm maahan haudatuilla paaluilla.. Kaivoin käsin, poistettiin yhden paalun ja tuettiin valamalla palkki, muurattiin leca-harkoilla.. sitten seuraava paalu... Samalla tavalla "pitäisi" sinun poistaa kivimuuri ja muurata uusi... Ajattele, että talon pitää voida myydä joskus.
Ei se taida onnistua... mutta jos valaa ulkopuolelta niin että uuden seinän alapuoli on yhtä paksu kuin yläosa, "ehkä" se menee, mutta en uskaltaisi... vaan poistaisin vanhan muurin kokonaan ja muuraisin uuden...b8q sanoi:
Lisättäköön vielä, että olen myös amatööri... mutta olen rakentanut aika paljon...
Yksi vaihtoehto on nostaa talo ja muurata niin paljon kuin haluat nostaa kellaria. Me teimme niin ja valetimme uuden laatta lattialämmölle vanhan päälle. Ehkä se on kätevämpää kuin piikata pois sinun tapauksessasi riippuen tietysti monista tekijöistä.
Juuri niin kirjoitin hieman ylempänä...thomasx sanoi:
Mutta menetetäänhän siinä hieman lattiapinta-alaa...
Uskon, että jos sijoittaa uuden seinän sisäpuolelle, tulisi ajatella 45° eli laskea tasoa 1m ja siirtää seinää sisäänpäin 1m.
Ja pitäisi kai ajatella eteenpäin
Jonain päivänä talo myydään, eikä silloin halua ratkaisuja, jotka laskevat hintaa...
Kaikki on kuitenkin punnittava, mitä se maksaa tehdä ja mitä se voi tuottaa takaisin...
Mutta täytyyhän heidän asua, joten ei voi täysin ajatella, että se on vain sijoitus.
Mutta iän myötä voi yllättäen huomata, että talon ylläpito ei enää suju... silloin haluaa, että
rahasta riittää risteilylle maailman ympäri ja enemmän kuin seisomapaikka Brunnsvikenissä..
Kiitos kaikille, että käytitte aikaa auttaaksenne minua ongelmani kanssa!
Mielestäni thomasxin ehdotus kuulostaa järkevältä. Ehkä jopa riittäisi valaa vain reunus sisäpuolelle? ja näin välttää koko matkan valaminen ylös asti, jolloin saadaan pienempi huone. Kun uusi lattia on valettu, se laskee itse asiassa vain 30 cm. Olisi mukavaa välttää kaivamista graniittilohkareiden alla.
Jos valan reunuksen, saan itse asiassa enemmän tukea seinille kuin mitä minulla on nyt! Kysymys kuuluu, pitäisikö minun yrittää valaa vähän isodräniä reunuksen sisäpuolelle? Ehkä poraan graniittiin raudoitusta, joka sitten taivutetaan alas ja valetaan reunukseen yhdessä muutamien vaakasuorien raudoitustankojen kanssa? Kun tulen kotiin töistä, päivitän muutaman kuvan kanssa.
Mielestäni thomasxin ehdotus kuulostaa järkevältä. Ehkä jopa riittäisi valaa vain reunus sisäpuolelle? ja näin välttää koko matkan valaminen ylös asti, jolloin saadaan pienempi huone. Kun uusi lattia on valettu, se laskee itse asiassa vain 30 cm. Olisi mukavaa välttää kaivamista graniittilohkareiden alla.
Jos valan reunuksen, saan itse asiassa enemmän tukea seinille kuin mitä minulla on nyt! Kysymys kuuluu, pitäisikö minun yrittää valaa vähän isodräniä reunuksen sisäpuolelle? Ehkä poraan graniittiin raudoitusta, joka sitten taivutetaan alas ja valetaan reunukseen yhdessä muutamien vaakasuorien raudoitustankojen kanssa? Kun tulen kotiin töistä, päivitän muutaman kuvan kanssa.
Joo, kenkä oli juuri mitä tarkoitin, anna sen mennä päällekkäin nykyisen seinän noin 50%. Seinien yhteen vahvistaminen on varmasti hyvä idea, mutta ole todella varovainen tärinän kanssa, kun poraat esiin paljastuvassa tiessä. Ehkä parasta on porata ennen kuin kaivat alas muurin alapuolelle. Tai poraa timanttiporalla, ilman iskua.jonnyboy sanoi:Kiitos, että kaikki otitte aikaa auttaaksenne minua ongelmassani!
Mielestäni thomasx:n ehdotus kuulostaa järkevältä. Ehkä jopa riittää, että vain valetaan kenkä sisäpuolelle? ja sillä tavalla välttyy valamasta koko matkan ylös, ja siten saa pienemmän huoneen. Kun uusi lattia on valettu, se on oikeastaan vain 30 cm, joka laskee alemmas. Olisi mukavaa välttyä kaivamasta graniittilohkareiden alle.
Jos valan kengän, saan itse asiassa enemmän tukea seinille kuin mitä minulla on nyt! Kysymys on, pitäisikö minun yrittää valaa vähän isodräniä kengän sisäpuolelle? Ehkä porata vahvikkeet graniittiin, jotka sitten taivutetaan alas ja valetaan yhteen kengän sisälle yhdessä vaakasuorien vahvistustankojen kanssa? Kun tulen kotiin töistä, päivitän parilla kuvalla
Nyt se ei oikeastaan ole "vain" 30 cm, koska haluat kapillaarikatkaisevan kerroksen uuden lattian alle, ja siellä kynnys, joka pitää kiviröykkiöt paikoillaan, tulee kuivattamaan. Joten se ei ole "vain". Se riippuu myös vähän siitä, mihin tilaa aiotaan käyttää. Viinikellari käy hyvin. Mutta jos haluaa sen kuivemmaksi, voi tulla ongelmia. On rakennettava tiiviisti ja kuivasti viemättä vettä kynnyksestä...jonnyboy sanoi:
Anteeksi, jos kuulostan negatiiviselta... Olen itse tehnyt vastaavia ratkaisuja... Puolella taloa on rossipohja, jossa on 1 m "stääri", ja muulla 2,5 m, joten kyllä se onnistuu... Mutta ratkaisut riippuvat maaperän koostumuksesta...
Ok. nyt olen tarkistanut hieman edellisten omistajien ja lähellä olevien naapureiden kanssa. Olen myös kokeillut kaivaa vähän kellarissa. Edellisten omistajien ja naapureiden mukaan talo seisoo soralla ja suurilla siirtolohkareilla, jotka ovat tiivistetty hieman saven kanssa. Edelliset omistajat ja minä (viimeisen kolmen vuoden aikana) emme ole koskaan havainneet kosteutta kellarissa. Maaperä ympärillä on erittäin läpäisevää, ja koska asumme melko korkealla kukkulalla, sadevesi virtaa nopeasti pois. Joten heidän mukaansa en tarvitse salaojitusta.
Testireikä kellarissa vahvistaa, että siellä on soraa ja kiveä tiivistettynä kuivatun saven kanssa. Todella pirun vaikea kaivaa! Kun lyö kangella, se on kuin löisi kiveen! Täytyy hankkia piikkauskone!
Tästä huolimatta haluan kokeilla laittaa vähän isodräniä tai vastaavaa betonijalustaan. Haluaa ottaa varman päälle. Plus että ne eristävät!
Tilaa on tarkoitus käyttää ukkomiehen huoneena. Eli pieni baari, biljardipöytä ja vähän sellaista ukkomaista. Ehkä korkeintaan tulemme olemaan siellä kerran kuukaudessa ja on tarkoitus pitää lämpötila noin 17-18 astetta.
Ehkä isodrään voisi asentaa jalustaan valun jälkeen ja sitten rapata? Onnistuuko?
Muuten se näyttää melko järkevältä. Tulee kuin suoraan Fort Knox!
Testireikä kellarissa vahvistaa, että siellä on soraa ja kiveä tiivistettynä kuivatun saven kanssa. Todella pirun vaikea kaivaa! Kun lyö kangella, se on kuin löisi kiveen! Täytyy hankkia piikkauskone!
Tästä huolimatta haluan kokeilla laittaa vähän isodräniä tai vastaavaa betonijalustaan. Haluaa ottaa varman päälle. Plus että ne eristävät!
Tilaa on tarkoitus käyttää ukkomiehen huoneena. Eli pieni baari, biljardipöytä ja vähän sellaista ukkomaista. Ehkä korkeintaan tulemme olemaan siellä kerran kuukaudessa ja on tarkoitus pitää lämpötila noin 17-18 astetta.
Ehkä isodrään voisi asentaa jalustaan valun jälkeen ja sitten rapata? Onnistuuko?
Muuten se näyttää melko järkevältä. Tulee kuin suoraan Fort Knox!
17-18° täydellinen viinikellariin...
Jos olet siellä vain päivän kuukaudessa, et nosta lämpötilaa liikaa/liian usein, joten se on täydellinen. Sinun täytyy hankkia polkupyörä myös, niin tulen auttamaan polkemaan ensimmäisellä sadonkorjuulla
Suunnittelen biljardihuoneen yläkertaan, suunnittelen ruoka hissin keittiöstä sinne ylös... valitettavasti hissi ei mene viinikellariin. Voit rapata/maalata polystyreeniä, joten miksei isodränille... Yleensä ensin kiinnitetään rappausverkko ja sitten rapataan päälle. Se tarttuu melko hyvin polystyreeniin ilman verkkoa myös, mutta se ei ehkä ole niin vakavaa.