Hei, asumme talossa, joka on rakennettu vuonna 1934 ja jossa on betonikellari/perustus. Talo on salaojitettu noin 15 vuotta sitten (mukaan lukien Platon matto) valitettavasti sitä ei ole eristetty ulkopuolelta >:( Tällä hetkellä kellari ei ole sisustettu tai lämmitetty, mutta haluaisimme käyttää kellaria hieman enemmän/paremmin. esim. suihku/pesutupa, vaatekaappi sekä harrastetila.

Mitä pitäisi tehdä, jotta saisi hieman paremman "ilmaston", onko pakko eristää ulkopuolelta jne?

Ovatko rapatut seinät oikea ratkaisu, mutta voiko tällaisen kellarin lämmittää?

Tarvitsen vähän vinkkejä, mitä pitäisi ottaa huomioon ja miten voisi toimia.

Minulla ei ole eristystä seinissä (hålsten), mutta olen kaivanut alaspäin ja eristänyt sekä asentanut lattialämmityksen. Kellarista tuli todella viihtyisä, kun se aiemmin oli ollut kostea ja kylmä.

Hei, mitä tapahtuu, jos ei eristä ja "lämmittää talitinttejä" varten?
Onko sinulla minkäänlaista eristystä silmukoiden alla?

Talo on kuten sanottu 30-luvulta, ja perustana on betoni ja kivi.

Kyllä, olen kuten sanottu eristänyt alaspäin - putkien alla on 20 cm solumuovia. Putket on valettu betoniin. Eristämättä jättäminen ei ole kovin hyvä idea (korppikotkat).

mitä vaihtoehtoja on,
platon, sitten eristys ja puulattia sen päälle?

Sisäpuolinen eristys kellarissa on ongelmien kutsumista. Puulattia kellarissa yhtä lailla... Vaihtoehtoja, joihin olemme päätyneet, ovat klinkkeri (ilman lattialämmitystä=tossut jalassa), Bergo-laatat, Platon+laminaatti tai uusin ideamme-tekonurmi (kuten kokolattiamatto mutta ilman kumipohjaa=läpikuultava). Ideoita on paljon, mutta emme ole vielä päättäneet, mitä valitsemme.

Milkshaken
Hei: meillä on tai oli suunnilleen sama kompleksi kuin teillä.
Talo vuodelta -33. betoniperustus ja betonilaatta... (Noin 5 cm laatta)
Ei eristetty ulkopuolelta, mutta uusi salaojitus tehtiin vuonna -96... ja sitten platon ulkopuolella.

Laitoimme platonin betonilattialle, sitten "kelluva kovalevy" ja sen päälle vihreä lämmin kokolattiamatto.
Sisäpuolen seinät olen rapannut ja käsitellyt kipsilaastilla sekä maalannut vaaleanharmaalla värillä, jotta saisin siihen vähän hienoa rakennetta.

Lämmittämme kellaria isommalla takkamallilla. Toimii hyvin, vaikka voi olla hieman viileää (noin 18 astetta) kun tulee kotiin iltapäivällä.

Voin laittaa kuvia jos kiinnostusta on.

Kokolattiamatto on harkittu toimenpide, koska se tuntuu aina lämpimältä jaloissa meidän mielestä.

Haluaisin mielelläni nähdä kuvia rust Milkshake-stasi, koska harkitsemme tehdä jotain vastaavaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.