Aion laajentaa taloani ja olen saanut paljon tarjouksia paikallisilta rakennustarvikekaupoilta, mutta löysin myös verkkoyrityksen, joka myi kattotuoleja. Heillä oli halvempi hinta kuin paikallisilla rakennustarvikekaupoillani.
Koska on uudet säännöt, että kaikki kattotuolit on CE-merkittyjä, en halua tehdä niitä itse ja jos katsoo hintoja, ei ole järkeä käyttää aikaa siihen. Nyt minulla on kaksi kysymystä:
1. Onko kukaan ostanut tältä yritykseltä aiemmin, www.wramstra.se, ja voiko suositella heitä siinä tapauksessa.
2. Onko joku muu, joka tietää jonkin paikan netissä, mistä voi ostaa kattotuoleja.
Kiitos etukäteen avusta.

Mikael_L
xelton sanoi:
... joten en halua tehdä niitä itse ja kun katsoo myös hintoja, ei ole järkeä käyttää siihen aikaa myöskään.
Oikea ajatus, minun maailmassani.

Katso, mitä hintaa saat täältä: Ne ovat ainakin aiemmin olleet todella teräviä:
http://www.takstolsfabriken.se/
Wramsista en tiedä mitään ...

Ja muuten, tarkista huolellisesti, että kaikki saamasi tarjoukset sisältävät kuljetuksen, koska se on suuri erä.

Kiitos vinkistä. Wramsiltä saamani hinta sisälsi toimituksen, joten olen tarkistanut sen.

Vähän aiheen vierestä. CE-merkintävaatimukset koskevat yleensä myytäviä tuotteita. Eli JOS ostaa kattoristikoita, niiden pitäisi (näemmä) olla myös CE-merkittyjä.

Mutta jos päättää tehdä ne itse, sen pitäisi olla OK. Kuitenkin täytyy pystyä esittämään rakenteelliset laskelmat ja jonkinlainen tarkastusprotokolla siitä, että rakenne on seurattu. Tarkastus on yleensä OK "omavalvontana".

Käytännössä on todennäköisesti aina kannattavampaa ostaa valmiit kattoristikot tehtaalta, joka aina toimittaa valmiit rakenteelliset laskelmat. Sen sijaan, että ensin palkkaa suunnittelijan, joka laatii perustiedot, ja sitten valmistaa itse. Tehtaat käyttävät myös puristettuja naulalevyjä liittämiseen, mikä on mahdollista vain teollisessa mittakaavassa. Tämä mahdollistaa ohuempien mittojen käytön tietyissä osissa kattoristikkoa, mikä tarkoittaa, että materiaalin käyttökin on vähäisempää tehdasvalmistetuissa.

Ainoa tilanne, jossa voisi olla kannattavaa valmistaa itse, on silloin, kun kattoristikot ovat joko niin pieniä tai harvoja, että kuljetuskustannukset tehtaalta tulevat suhteettoman korkeiksi kattoristikoiden hintaan nähden.

Mikael_L
Luulen myös, että sekä CE-merkintä että laskenta eurokoodilla koskevat vain niitä, jotka valmistavat ammattimaisesti muille. Itse tekemät tuolit ovat varmasti vapaita.
Toisaalta joutuu vähän rakennuslautakunnan ja mahdollisen laadunvalvojan... anteeksi, valvontavastuu sanotaan kai nyt!
He voivat joko hyväksyä omatekoisesi ilman protesteja, tai vaatia erittäin yksityiskohtaisia laskelmia, piirustuksia ja kaiken mahdollisen.
Joitakin asioita heillä on varmasti oikeus vaatia, toisia ehkä ei, mutta yrittävät kuitenkin.

Mutta minulla on yksinkertaistetun kattokannatinohjelman versio, Bjerkingin kattokirja. Se on oikeasti pätevä ohjelma, joka laskee oikein. Yksinkertaistukseen kuuluu paljon rajoituksia kattokannatintyypeissä ja kattokaltevuudessa.
Jos joku tarvitsee laskelmia ja piirustuksia, autan mielelläni.

Kattokannatintehtaita on kuitenkin vaikea voittaa hintakilpailussa.
Vahvasti rationalisoitu tuotanto, jossa on suuri automaatioaste, suuret hankintavolyymit rakenteilta vaadittavasta puutavarasta ja naulalevyistä, mahdollistaa hintojen leikkaamisen merkittävästi säilyttäen edelleen marginaalit.
Haluaisin yleistää ja väittää, että kattokannattimilla, joiden jänneväli on noin 3-5 metriä ja yli, ei ole kannattavaa tehdä itse.
Mutta kuten aina, nyrkkisäännöt eivät aina pidä paikkaansa... ;)
Naulasin itse friggebodille, jänneväli 2,5 metriä, selvästi kannattavaa.
Ja autotallille, jänneväli 4 metriä, oli sekin itse asiassa kannattavaa. Mutta jos en olisi ensin "harjoitellut" friggebodia varten, se ei olisi mennyt yhtä nopeasti ja olisi siis ollut kannattamatonta (millä tahansa kohtuullisesti asetetulla omalla tuntipalkalla, itse näen tuntipalkkani noin 150:/tunti, kun teen töitä itselleni).
Talon kattokannattimet ostimme, en kadu sitä sekuntiakaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.