Hei
Olen rakentamassa terassia kaiteella pelkatolle.
Aion laittaa painetut kiinnikkeet pelkakatolle ja sen jälkeen terassilaudat niiden päälle. Istun ja etsin, mitä kumia tulisi käyttää painetun kiinnikkeen ja pelkikaton väliin, jotta ne eivät joutuisi kosketuksiin keskenään, mikä ei olisi hyvä asia.
Tietääkö kukaan, mistä ja mitä voisi ostaa?
Enemmän kuin kumipalasia kulman kumigubbenilta :-)

Olen kohtaamassa täsmälleen saman projektin. Ajattelin käyttää noin 10 mm:n muovisia säätölevyjä. Tällainen:

Svart muovinen 10 mm sovituslaatta, jossa on useita aukkoja ja joka on osa rakennusprojektia. Myydään verkkokaupassa kappalehinnalla.

Tarkista peltisepältä. On olemassa kiinnitystarvikkeita tikapuille saumattomille peltikatoille, jotka puristetaan kiinni itse sauman ympärille. Minulla on itselläni sellaiset tikapuut. Tätä tekniikkaa voisi käyttää myös puulistojen kiinnittämiseen. Ei tunnu kovin onnistuneelta, että jokin lepää litteän pellin päällä.

Käytin mukautettuja tammipalikoita välikappaleina ja jäykkää 1mm PVC-mattoa palkeen (ruostumaton kokohitsattu) ja palikan välissä. Tämä voi sitten liikkua ilman napsahduksia ja narinaa, mikä ei ole mahdollista tammi puuta vasten peltiä. Tammipalan etuna oli, että pystyin liimaamaan sen 1-komponenttiliimalla painetun säännöstön päälle ja sitten lukitsemaan sen PVC-matolla. Vaarana on, että palleiden levyt siirtyvät vuodenaikojen mukaan. Vinkit tulivat sukulaisten puusepiltä. PVC-matto ostettiin rullassa Bauhausista sadalla spännillä.

J justusandersson sanoi:
Kysy peltisepältä. On olemassa kiinnittimiä tikkaille saumakatoille, jotka puristuvat sauman ympärille. Minulla itselläni on sellainen tikas. Tämä tekniikka voisi toimia myös puupalikoiden kiinnittämiseen. Ei tunnu hyvältä, että jokin lepää tasaisen pellin päällä.
Itselläni on hyvin ahdasta saada palkkikerros mahtumaan katon ja parvekkeen oven kynnyksen väliin, joten pelkään, että rakenteesta tulee liian korkea, jos se lepää saumojen päällä. Mitä ongelmia näet siinä, että palkkikerros lepääisi tasaisen pellin päällä? Tietysti tukea pitää olla riittävästi, jotta kosketuspaine pysyy kohtuullisena.

Ajattelin edellisen viestini tyyppisen paksunnuslevyn avulla kiinnittää jotain lattian tukipuun alapuolelle, mikä sopii levyn reikään väljästi. Näin levy ei pääse liukumaan pois paikaltaan, jos tukipuun kontakti tukipisteessä katoaa.

Johanin vaihtoehto on myös mielenkiintoinen!

För min del hade jag 10-20 mm mellanrum. Bild från innan montaget av klossarna. Hela konstruktionen flyter på plåttaket och är bultat ”stolparna” mot väggen. Fackverket är för att det inte skall skjuva.

Puuterassi rakenteilla, puupalkit kiinnitettynä plåttaket, punainen talo taustalla. Rakenteet eivät vielä täydessä asennuksessa.

• Tykkään
Dan_Johansson ja 2 muuta
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Koko rakenne kelluu peltikatolla ja on pultattu ”tolpat” seinään. Ristikko on, jotta se ei leikkaudu.
Mielestäni ne ovat tärkeitä lähtökohtia kaikille mahdollisille ratkaisuille. Johanin tapauksessa ruostumaton pelti kestää varmaan paljon, mutta on olemassa peltityyppejä, jotka eivät kestä. En altistaisi galvanoitua, galvanoitua ja maalattua tai aluzink peltiä sellaiselle. Kuparipelti, Rheinzink ja kuten sanottu, ruostumaton, toimivat varmaan.

J justusandersson sanoi:
Mielestäni nämä ovat tärkeitä lähtökohtia kaikille mahdollisille ratkaisuille. Johanissa käytetty ruostumaton pelti kestää varmasti paljon, mutta on peltilajeja, jotka eivät kestä. En uskaltaisi altistaa galvanoitua, galvanoitua ja maalattua tai aluzinkipeltia sellaiselle. Kuparipelti, Rheinzink ja kuten sanottu, ruostumaton, toimivat varmaan.
On varmasti totta, että pitkäaikaisen kestävyyden perusvaatimus on, että pelti on homogeeninen, mutta kuparia en itse haluaisi kuormittaa liikkuvalla kuormalla. Koska pelti on useimmiten hehkutettu, liikkeet tekevät pellistä ajan myötä hauraan.
Tavallinen muovipinnoitettu teräspelti tai kuumasinkitty vastaava toimii, jos lisää uhrikerroksen, esim. pienen kappaleen samaa peltiä, peltikaton ja tuen väliin.

Luonnollisesti tuki tulee asettaa kantavaan rakenteeseen, kuten alapuolisiin sääntöihin, eikä vapaasti roikkuvaan ponttilaudoitukseen tai vastaavaan. Esimerkkikuvassani on diagonaaliset korjaukset kulmissa, jotta tuki saadaan alapuoliseen rakenteeseen. Ulkopylväs on täysin vapaasti roikkuva ja roikkuu ilmassa.

• Tykkään
Elias Carlsson
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Omalla kohdallani on erittäin tiukkaa saada sisään välipohja katon ja parvekkeen oven kynnyksen väliin, joten pelkään, että se rakentaa liikaa ollakseen ylös kielekkeiden päällä. Mitä ongelmia näet, jos annat välipohjan levätä tasaisella pellillä? Tietysti täytyy olla kohtuullisesti tukea, jotta kosketuspaine pysyy maltillisena.

Ajatuksena oli laittaa jotain palkin alapuolelle, joka sopii tiukasti tiivistyslevyn reikään, jotta se ei pääse liukumaan, jos palkki menettää kontaktin tukipisteessä.

Johanin vaihtoehto on myös mielenkiintoinen!
Hei
Minullakin on erittäin tiukkaa, joten on vaikea kiinnittää puristimia kielekkeiden ympärille. Olen katsonut sitä ratkaisua, ja se varmasti toimii hyvin, jos tila riittää.
Tiivistyslevyt, kuinka monta aiot laittaa yhdelle palkille? Mistä olet löytänyt ne?

Johan Gunverth Johan Gunverth sanoi:
Käytin räätälöityjä tammipalikoita välikappaleina ja jäykkää 1 mm PVC-mattoa pohjan ja palikan väliin. Tämä voi liikkua ilman napsahtelua ja narinaa, mikä ei ole tilanne tammen ja metallin välillä. Tammapalan etuna oli, että pystyin kiinnittämään sen yhdellä komponenttiliimalla painettuun runkoon ja sitten lukitsemaan sen PVC-matolla. Säädettävien metallilevyjen riski on, että ne liikkuvat vuodenaikojen yli. Vinkit tulivat suvun puusepiltä.
PVC-matto ostettiin rullana Bauhausista satasella.
Hei
Mikä on tammipalikoiden tehtävä? Varmasti sinulla on ajatus niiden kanssa. Ajattelin, että PVC-maton voisi laittaa metallikaton/kaistan päälle yhtä leveänä kuin rima, ja sitten asettaa riman PVC-maton päälle. Sitten rakentaa eteenpäin.
Kun vinoleikkaatte painekyllästettyä rimaa, käsittelettekö sitä jollakin, jotta se kestäisi pidempään? Vai onko se tarpeetonta?

D Davidofsweden sanoi:
Hei Minulla on myös erittäin tiukkaa, joten vaikeaa kiinnittää kiinnittimiä sauman ympärille. Olen katsonut sitä ratkaisua ja se toimii varmasti hyvin, jos on tilaa. Pallningsbrickor, kuinka monta aiot laittaa yhdelle säännölle? Mistä olet löytänyt ne?
En ole suunnitellut yksityiskohtaisesti, mutta ensimmäinen ajatus on ehkä cc 500 mm.

Olen aiemmin käyttänyt Byggmaxista peräisin olevaa pallningsbrickaa muissa yhteyksissä, samanlaista kuin kuvassa.

D Davidofsweden sanoi:
Hei
Mikä on tamminen palikoiden toiminto? Olet varmaan ajatellut niitä. Ajattelin, että PVC-matto voitaisiin laittaa peltikatteen/kaistaleen päälle, joka on yhtä leveä kuin puutavara, ja sitten laittaa puutavara PVC-maton päälle. Sen jälkeen rakentaa eteenpäin. ...
Tammi kestää hyvin kosteutta. Sitä voi sahata ja siten sovittaa korkeuden millimetrintarkasti. Sen voi liimata ylempään runkoon kiinni. Minulla on paljon höylättyä tammea varastossa. Klossin käyttö johtui siitä, että koko matkan mittaamista ei tarvinnut tehdä, ja on hyvä, jos sulamis-/sadevesi voi valua puutavaran alle.
PVC-matto laitoin itse klossin alle, taitoin ylös ja kiinnitin ruostumattomalla ruuvilla puutavaran sivulle.

Kaikki saumakatteet ovat melko kalliita asioita, joten kannattaa olla hieman varovainen. Mielestäni ei ole yhtä herkkää kuormittaa peltiä aivan seinän vieressä. Liikkeiden täytyy olla pienempiä siellä samoin kuin vedenpoiston tarve.

D Davidofsweden sanoi:
Hei
Olen rakentamassa terassia kaiteella katetulle peltikatolle.
Aion laittaa painekyllästetyt koolaukset peltikatolle ja sitten terassin päälle. Etsin parhaillaan, millaista kumia tulisi käyttää painekyllästetyn koolauksen ja peltikaton välissä, jotta peltikaton ja painekyllästetyn puun välillä ei olisi kosketusta, mikä ei ole hyvä.
Tietääkö joku, mistä ja mitä voi ostaa?
Enemmän kuin kumipaloja kulman kumiukolta :)
Epdm kestää ulkoilmasto-olosuhteita erittäin hyvin, ehkä voisit ostaa kumimattoa sopivassa paksuudessa ja leikata itse.
https://www.profillagret.se/epdm-gu...latta-epdm.html?search_query=epdm&results=244

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.