20 696 lukukertaa ·
23 vastausta
21k lukukertaa
23 vastausta
Kattoterassi/terassialusta saumapellin päälle - nykyaikaiset tekniikat?
Sivu 1 / 2
Hei! Meillä on terassi (opin juuri tässä päivänä muutamana eron parvekkeen, terassin, kattoterassin ja verannan välillä) bändifalsatulla peltikatolla, joka on todennäköisesti 1920-luvulta, jolloin talo rakennettiin. Puuterassi seisoo yksinkertaisesti falssojen päällä suurten puukiilojen avulla, jotka tietysti ovat lahoamassa.
Haluan nyt vaihtaa talon katon, ja samalla tämän bändifalsatun pellin (ja lahonneen raakapontin, ja ehkä lisätä hieman eristystä, sillä se on täysin eristämätön tänään), joten lahonnut vanha terassi täytyy purkaa. Haluan kuitenkin säilyttää sen, ja olen harkinnut myös toisen rakentamista talon toiselle puolelle samoilla edellytyksillä. Onko olemassa nykyaikaisia tekniikoita, joilla voi kiinnittää lattiarungon bändifalsatulle peltikatolle? Tai onko muita menetelmiä tähän? Katto ei kuitenkaan näy, joten sen ei ulkonäön puolesta tarvitse välttämättä olla bändifalsattua peltiä, yhtä hyvin voi käyttää vaihtoehtoista ratkaisua.
Tiesitkö:
Veranta - maan tasalla.
Terassi - ilmassa, mutta seisoo tolpilla.
Parveke - ilmassa ja roikkuu seinässä.
Kattoterassi - ulkokaton päällä.
Haluan nyt vaihtaa talon katon, ja samalla tämän bändifalsatun pellin (ja lahonneen raakapontin, ja ehkä lisätä hieman eristystä, sillä se on täysin eristämätön tänään), joten lahonnut vanha terassi täytyy purkaa. Haluan kuitenkin säilyttää sen, ja olen harkinnut myös toisen rakentamista talon toiselle puolelle samoilla edellytyksillä. Onko olemassa nykyaikaisia tekniikoita, joilla voi kiinnittää lattiarungon bändifalsatulle peltikatolle? Tai onko muita menetelmiä tähän? Katto ei kuitenkaan näy, joten sen ei ulkonäön puolesta tarvitse välttämättä olla bändifalsattua peltiä, yhtä hyvin voi käyttää vaihtoehtoista ratkaisua.
Tiesitkö:
Veranta - maan tasalla.
Terassi - ilmassa, mutta seisoo tolpilla.
Parveke - ilmassa ja roikkuu seinässä.
Kattoterassi - ulkokaton päällä.
Eikö pitäisi olla mahdollista rakentaa kehys, jonka asetat levylle ja tasaat vaakaan. Tähän kiinnität kaiteen tolpat, jotta se tulee tukevaksi, ja ruuvaat sitten tämän kiinni taloon. Silloin sen pitäisi olla tukeva, kehys itsessään painaa jonkin verran, joten se ei liiku helposti, mutta kun kiinnität sen seinään, se ei takuulla liiku
Näin olen tehnyt, tai siis, ilman kehystä.Ola78 sanoi:Eikö pitäisi olla mahdollista rakentaa kehys, jonka asetat pellille ja tasaat vaakatasoon. Tähän kiinnität kaiteen tolpat niin, että se on tukevasti paikoillaan ja kiinnität sitten tämän taloon. Silloin sen pitäisi olla vakaa, kehyksessä itsessään on paljon painoa, joten se ei varmasti liiku helposti, mutta jos kiinnität sen seinään, niin se ei liiku ollenkaan![]()
Viistosahatulla lattianiskalla 45x95 (jotta saadaan tasainen lattia suhteessa kattokaltevuuteen).
Laitoin sitten kumipalat peltikaton ja puuniskojen väliin (sain rikkinäisen letkun kuorma-autosta kumipajasta).
Sitten terassi ja kaide sen päälle.
Laitoin materiaalin nimeltä resitrix (kumimatto) tasakatolle, tämä maksoi ehkä 300/m2 sis. työ. Sen päälle aion laittaa viistossa sahattuja painekyllästettyjä rimoja, mitään ei kiinnitetä alustaan (ei pitäisi tarvita). Sitten kaide, joka ruuvataan terassiin ja kiinnitetään seinään, se vaatii paljon ennen kuin se irtoaa.
Vaihtoehtona painekyllästetylle etsin muovirimoja (tyyppiä, joka on leikkuulaudoissa), mutta en löytänyt mitään. Voisin valmistaa ne itse, mutta se olisi liian hankalaa. Painekyllästetty on niin hyvä, että tuskin kannattaa keksiä mitään muuta.
Vaihtoehtona painekyllästetylle etsin muovirimoja (tyyppiä, joka on leikkuulaudoissa), mutta en löytänyt mitään. Voisin valmistaa ne itse, mutta se olisi liian hankalaa. Painekyllästetty on niin hyvä, että tuskin kannattaa keksiä mitään muuta.
Minulla ei ole seinää, johon kiinnittää se, vaan ulkokatto (ajattele mansardi/murtokatto), mutta se pitäisi kai kuitenkin onnistua valmistamaan kiinnitykset jollain kekseliäällä lindab-konsolilla (niillä on kai noin 20 erilaista). Vähän epäilen kuitenkin, että painettu makaamaan suoraan pellillä (edes kumilla välillä), mutta totta kai, NTR-A pitäisi kai kestää joitain vuosikymmeniä kuitenkin.
Muuten ehkä voisi laittaa tolpat, jotka menevät katon läpi kiinnittämään kantolangan, jotka sitten pellitetään jonkun taitavan peltisepän toimesta niin, että se on tiivis, vähän kuin savupiipun ympärillä? Mutta puu ehkä imee vettä rakenteeseen silti, tietysti.
Muuten ehkä voisi laittaa tolpat, jotka menevät katon läpi kiinnittämään kantolangan, jotka sitten pellitetään jonkun taitavan peltisepän toimesta niin, että se on tiivis, vähän kuin savupiipun ympärillä? Mutta puu ehkä imee vettä rakenteeseen silti, tietysti.
Minulla oli aiemmin tolpat ylös läpi bandtaktakaton, nämä on poistettu jo melkein 2 vuotta sitten enkä kadu sitä.
Jos muistan oikein, ei ollut yhtäkään kattopeltiseppää, joka ei olisi nyrpistänyt nenäänsä tälle rakenteelle (joka oli tehty/tilattu edellisen talonomistajan toimesta).
Vuotoriski on suuri, omien kokemusten mukaan, vaikeaa saada tiiviiksi pellin ja puun välistä, koska puu liikkuu/kuivuu/halki.
Jos muistan oikein, ei ollut yhtäkään kattopeltiseppää, joka ei olisi nyrpistänyt nenäänsä tälle rakenteelle (joka oli tehty/tilattu edellisen talonomistajan toimesta).
Vuotoriski on suuri, omien kokemusten mukaan, vaikeaa saada tiiviiksi pellin ja puun välistä, koska puu liikkuu/kuivuu/halki.
Paljon voi miettiä ja jättää galvanoitavaksi. Mutta en oikein ymmärrä, mikä ongelma oikeastaan on. Yksi tapa kiinnittää jotain saumattuun kattoon on ottaa sääntö (esim. 2"4") kummallekin puolelle saumaa ja vetää ne yhteen pultilla. Tein niin, kun minulla oli teline alemmalla katolla ja se pysyi kiinni.
Mielestäni pitäisi olla jokin nykyaikaisempi tapa tehdä se kuin asettaa se löysästi pellille tai kiinnittää kuten ehdotat. Kuinka kauan se sitten kestää? Se, mikä on siellä nyt, on läpimädäntynyt, enkä tiedä kuinka kauan se on ollut siellä. Ajattelen jotain muodossa ruostumattomasta teräksestä valmistettuja kiinnikkeitä, jotka kiinnitetään saumoihin, mutta ehkä se on mahdotonta.
Toisessa keskustelussa löysin ehdotuksen, että hitsaaja tekisi täyshitsatun katon ruostumattomasta teräksestä, mutta mielestäni se kuulostaa kohtuuttoman kalliilta...
Toisessa keskustelussa löysin ehdotuksen, että hitsaaja tekisi täyshitsatun katon ruostumattomasta teräksestä, mutta mielestäni se kuulostaa kohtuuttoman kalliilta...
Ongelmana on, että puuterassin laudoitus on kiinnitettävä johonkin. Siksi pohdintani muovin käyttöön liittyen.
Mutta yleisesti ottaen terassin käyttöiän voi arvioida olevan 20-30 vuotta.
Jos sinulla on lahonnutta puuta, se on ollut pitkään kosketuksissa veden kanssa, ja se voi johtua monista syistä, esimerkiksi lehtien ja muun materiaalin kertymisestä terassin alle.
Halutessasi voit laittaa klinkkeriä, soraa jne. resitrixin päälle.
Puu ei kestä ikuisesti, joten rakenna se niin, että se on tulevaisuudessa helpompi vaihtaa, ehkä se on järkevin ratkaisu.
Mutta yleisesti ottaen terassin käyttöiän voi arvioida olevan 20-30 vuotta.
Jos sinulla on lahonnutta puuta, se on ollut pitkään kosketuksissa veden kanssa, ja se voi johtua monista syistä, esimerkiksi lehtien ja muun materiaalin kertymisestä terassin alle.
Halutessasi voit laittaa klinkkeriä, soraa jne. resitrixin päälle.
Puu ei kestä ikuisesti, joten rakenna se niin, että se on tulevaisuudessa helpompi vaihtaa, ehkä se on järkevin ratkaisu.
Aivan kuten FredrikR kirjoittaa, älä laita tolppia pellin läpi, saat varmasti ongelmia tulevaisuudessa. Ja se tulee melko kalliiksi, jos tarvitset peltiseppää siihen työhön. Jos haluat, että on helppo puhdistaa laudoituksen alta, tee se kasetteina, jotka voidaan nostaa pois puhdistamista varten.
Saumakiinnikkeet/klamrit saattaisivat toimia sinulle, mutta luulen kuitenkin, että rakenne tulee lepäämään katolla.cheetah1 sanoi:Minusta tuntuu, että pitäisi olla jokin nykyaikaisempi tapa tehdä se kuin asettaa se löyhästi pellille tai kiinnittää kuten ehdotat. Kuinka kauan se sitten kestää? Se, mikä siellä tänään on, on täysin mädäntynyt, eikä minulla ole aavistustakaan kuinka kauan se on ollut siellä. Ajattelin jotain ruostumattomasta teräksestä tehtyjä kiinnikkeitä, jotka voisi kiinnittää saumoihin, mutta se saattaa olla mahdotonta.
Eräässä toisessa keskustelussa löysin ehdotuksen, että hitsaaja voisi tehdä kokonaan hitsatun katon ruostumattomasta teräksestä, mutta se kuulostaa minusta suunnattoman kalliilta...
Eli se ei saa tukea saumakiinnikkeistä, mutta ehkä et tarkoittanutkaan niin.
Kuinka jyrkkä on katon kaltevuus, jolle rakennelma asetetaan?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 viestiä
Luulen, että "modernein" tapa on antaa terassin kellua levyn päällä. Puu liikkuu, joten paras on mukautua tähän tosiasiaan sen sijaan, että yrittäisi pakottaa sitä paikoilleen. On kuitenkin hyvä olla jokin alusta levyn lisäksi, jonka päällä terassi voi liikkua. Meillä on ruostumaton täyshitsattu katto (liian pieni kaltevuus saumakatolle) ja aiomme antaa terassin liikkua sen päällä ja kiinnittää sen seinään.
...ja ei; ruostumattomasta teräksestä hitsattu katto ei ole törkeän kallis. Ehkä kaksinkertaisesti kalliimpi kuin kaksikertainen saumakatto.
...ja ei; ruostumattomasta teräksestä hitsattu katto ei ole törkeän kallis. Ehkä kaksinkertaisesti kalliimpi kuin kaksikertainen saumakatto.
Viimeksi muokattu:
Löysin tämän tasonjärjestelmän, näyttää toimivan myös ulkona.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Ehkä paljon rahaa jollekin, joka vinoleikatut regel gör lika bra (eller bättre), onko kukaan testannut?
Suurena etuna näyttää olevan se, että koko runko voidaan tasapainottaa todella suoraksi, mikä voi olla vähän pillavaa, jos esim. parvekkeen katto ei ole 100% tasainen.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Ehkä paljon rahaa jollekin, joka vinoleikatut regel gör lika bra (eller bättre), onko kukaan testannut?
Suurena etuna näyttää olevan se, että koko runko voidaan tasapainottaa todella suoraksi, mikä voi olla vähän pillavaa, jos esim. parvekkeen katto ei ole 100% tasainen.
Minulla on käytössäni snöras-skyddiksi tarkoitetut falsfästen, jotka puristuvat sauman ympärille - pyydä plåtis tekemään muutama kappale. Sen jälkeen rakenteen tulisi levätä itse katon päällä saumojen välissä, kuten aiemmin mainittu...
/F
/F