Hei foorumi!
Olen saanut aloitettua autotallin rakennustyön, jossa perustus on tehty, mutta muu rakenne on kesken. Minulla on puutavaraa rungon ja kattorakenteen pystyttämiseen, mutta olen ajatellut vaihtaa kattomateriaalia. Kattorakenne, joka on liitetty kuvana, on mitoitettu peltikatolle, mutta olin ajatellut vihreää kattoa (sedum). Lumikuormavyöhyke on 2,5. Onko sedumkatto mahdollista nykyisellä rakenteella?
Kiitollinen, jos joku asiantunteva haluaa ilmaista mielipiteensä!

• Rakennepiirustus, joka näyttää autotallin kattorakenteen; mittoja, kuormituksia ja muita teknisiä yksityiskohtia. Piirustus liittyy plåttak ja sedumtak -vaihtoehtoihin.
Sedumkatto painaa noin 50 kg/m² enemmän, mikä on 10 %:n lisäys niihin kuormiin, joiden oletetaan kattotuolin kestävän. Se ei romahda, mutta taipuma voi olla hieman suurempi kuin toivottavaa. Mutta kyseessä on autotalli, ei päärakennus. Sopivuuden arviointi on muodollisesti vaikeaa, koska en tiedä, kuinka kattotuoli on laskettu ja millaisia marginaaleja on. Suurin kuorma on lumikuorma, ja yksi vaihtoehto on pitää katto aina lumivapaana.

• Tykkään
Oskar Ek
  • Laddar…
Piirustuksen mukaan kattotuoli on jo käytetty enintään 95 % kohdissaan, voi olla hyvä huomata :)

P patrikd84 sanoi:
Piirustuksen mukaan kattotuoli on jo maksimaalisesti hyödynnetty 95 % paikoissaan, voi olla syytä huomioida :)
Kiitos huomautuksesta!
Kun puutavara on saatavilla rakennetta varten, mietin, voisinko suhteellisen helposti vahvistaa kattotuoleja?

Minulla oli suuria vaikeuksia lukea mitään tärkeää piirustuksesta sen alhaisen resoluution takia. Sitä ei voinut suurentaa. On vaikeaa rakentaa uudelleen fagervintakaketkä ilman tietoa siitä, miten ne on laskettu. Yleisesti ottaen suurempi lumikuorma tai pidempi jänneväli johtaa yleensä siihen, että ennen kaikkea ylä- ja alapalkkien mitat kasvavat. Katso mielellään sivulta traguiden.se. Seuraa tätä linkkiä: https://www.traguiden.se/konstrukti...akstol-taklutning-14-14/?previousState=100000 niin voit tutkia ongelmaa tarkemmin. Siellä kuvatut kattotuolit ovat W-kattotuolit, kun taas omasi ovat WW-kattotuolit.

J justusandersson sanoi:
Minulla oli suuria vaikeuksia lukea mitään tärkeää piirustuksesta sen alhaisen resoluution vuoksi. Ei ollut mahdollista zoomata sisään. On vaikea rakentaa uudelleen ristikkopalkkeja tuntematta niiden laskentatapaa. Yleensä suuremman lumikuorman tai pidemmän jännevälin mukauttaminen johtaa erityisesti ylä- ja alarungon mittojen kasvuun. Kannattaa katsoa traguiden.se. Seuraa tätä linkkiä: [linkki] niin voit tutkia ongelmaa tarkemmin. Siellä kuvataan W-tukipalkkeja, kun taas omasi ovat WW-tukipalkkeja.
Ok.
Aion katsoa Träguiden!
Mitä tulee resoluutioon, voin ainakin klikata kuvaa suurentaakseni sen jne., mutta en tiedä, johtuuko se siitä, että olen langanluoja vai puhelinmalli (iPhone).

Ilmaisin itseäni ehkä hieman epäselvästi. Kuvan resoluutio on vain normaali näyttöresoluutio, 72 dpi. Se ei riitä, jotta yksityiskohdat näkyisivät selkeästi tavallisella tietokoneruudulla. Minäkin voin zoomata iPhonellani, mutta silloin yksityiskohdat muuttuvat epätarkoiksi. Kokeile ottaa kuvia piirustuksen eri osista, sekä varsinaisesta kattotuolista että vasemmassa alakulmassa olevasta kuvauksesta. Olisi ollut parasta, jos olisit käyttänyt oikeaa skanneria.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.