Aion laajentaa taloamme tänä kesänä. Olen löytänyt kohdan "täydentämisoikeus", jonka mukaan voin laajentaa 50 % talomme maapinta-alasta, mikä oli vuonna 1987, ilman rakennuslupaa.
Olen keskustellut rakennesuunnittelijan ja insinöörin kanssa ja olemme päätyneet siihen, että harjanside tulisi asettaa. Tämä tulisi ankkuroida savupiippuun ja levätä julkisivupylväiden varassa. Takaisku tuli nuohoojalta, joka väittää, että ankkurointi savupiippuun ei saa tapahtua missään tapauksessa maaperän laskun jne. vuoksi.
Mitä olen löytänyt, ei ole olemassa "sääntöjä" Boverketin säännöstössä siitä, mitä savupiipun kanssa saa tehdä, niin kauan kuin se on suunniteltu tarkoitukseen, (vapaasti, jos se kestää siis). Olen ollut yhteydessä kunnan insinööreihin, jotka viittaavat konstruktööriini ja hänen tulkintoihinsa BBR:stä. Kyseinen konstruktööri on pomoni, joka työskentelee teräksen parissa eikä hänellä ole koulutusta talon/kattoristikkorakentamiseen. Kuormitukset on kuitenkin laskettu ja tarvittava materiaali määritetty.
Näin laajennus näyttää. Vasemmalla puolella on tulevaisuuden laajennus, jota olen huomioinut laskelmissani, koska kaikki liittyy lopulta yhteen. Oikea puoli on siis se, mitä tapahtuu juuri nyt.
Sininen = harjanside
Punainen = palkki lattiarakennelmassa (suurta aukkoa varten, joka syntyy)
Vihreä = pylväs lattiarakennelmasta harjallaan olevaan palkkiin
Harmaa = pylväs lattiarakennelmasta perustukseen (sekä harjasta perustukseen)
Mitat minulla on jo, hieman IPE160, HEA 140, VKR 70x70 (työskentelen teräksen kanssa, joten hankin sen ensin liimapuulle)
Nykyisen talon katon kaltevuus on 45 astetta, laajennuksessa se on 27 astetta. Nykyisen talon kattotuolit ovat 145x45 plus 145x45 (145x90) kattoremontin jälkeen.
Koska nuohoojalta tuli takaisku, se on pistänyt pääni hieman sekaisin. Olin niin vakuuttunut tästä rakenteesta, että minulla on vaikeuksia nähdä uusia ratkaisuja. Mietin, näkeekö joku toisen ratkaisun. Voisiko harjansiteestä ehkä luopua kokonaan?
En halua asettaa pylväitä harjansiteestä savupiippua pitkin perustukseen (ne olisivat näkyvissä kahdessa huoneessa).
Juuri niin, se on noin 4x4 metriä. Harjakatto ja 27 astetta laajennuksessa, nykyään talossa 45 astetta.
Ok, miten minun pitäisi sitten tukea kattoa? Pelkästään uudet kattotuolit laajennuksen rungon mukaisesti, ja sitten jatkan eteenpäin? Eikö 7 metriä gavel laajennuksesta päätyharjalle talon ilman harjapalkkia vaikuta pitkälle?
Mielestäni haastavaa on, kun tulevaa laajennusta otetaan käyttöön. Silloin joudun poistamaan lähes kaikki kattotuolit savupiipun alapuolelta.
Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla harjahirttä 4*4 metrin laajennuksessa, mutta voi olla tarpeen siitä olemassa olevaan harjaan, koska aiot avata yläkerran ja silloin on kyse 3 metristä.
Ei, se on selvä nyt kun ajattelee asiaa. Säästämme vähän terästä.
Mutta siis tarkoitatko, että tarvitsen silti harjahirren talossa? Sillä miten muuten kiinnitän sen harjahirren (3 metrin), joka jää laajennusosaa vasten? Se täytyy tukea talon keskellä olevassa nurkassa.
Minulla on muutamia näkemyksiä. Ovatko ne relevantteja, riippuu tietenkin täysin siitä, olenko ymmärtänyt tilanteen oikein (mikä ei ole ollenkaan varmaa )
1.
Miksi tehdä kaksi pientä laajennusta, jotka ovat kumpikin 16 m²?
Olisi paljon helpompaa ja halvempaa tehdä yksi laajennus, joka on 32 m², niin asia on selvä.
2.
Aiot lisätä 16 m². Miksi vanha mökki pitää varustaa monilla palkeilla ristiin rastiin? Mitä muuta aiotaan muuttaa kuin itse lisärakennus?
Nämä ylimääräiset 16 m² pitäisi vain asettaa vanhan mökin viereen kuten piharakennus.
3.
Jos mökissä on 45° kattokaltevuus ja lisärakennuksessa 27°, miten niillä voi olla yhteiset harjapalkit? Kattoräystäät eivät kai ole samassa korkeudessa?
4.
Jos et voi keventää palkkia savupiipussa, mikä on mielestäni erittäin järkevä arvio nokikolarilta, niin eikö riitä vain asettaa pilari savupiipun viereen? Ongelma ratkaistu!
1.
Pohjimmiltaan haluamme säilyttää talon ytimen. Pohjapiirros on sellainen, että nämä laajennukset sopivat parhaiten taloon ja myös puutarhaan. Talo ei ole itsessään suuri, noin 50 neliötä maanpinnalla. 1.5 kerrosta. Mielestämme suurempi laajennus ei sopisi.
2.
Tilanne on hieman väärinymmärretty. Siellä lukee aika selvästi miksi haluan lisätä nämä karmit ylempänä . 16 (18 kvm, se on itse asiassa 4x4.5) neliötä tulee vain maantasolle, avaa noin 20-22 neliötä yläkerrassa huomioon ottaen vinokatto.
3.
Miksi talolla ei voisi olla 45° ja laajennuksella 27°? Sama harjakorkeus on se. Laajennuksen räystäs ei kohtaa olemassa olevan talon räystästä.
4.
En halua keventää pilarilla savupiipun vieressä, koska pilari kulkisi silloin pitkin seinää sekä makuuhuoneessa että kylpyhuoneessa.
1.
Pohjimmiltaan haluamme säilyttää talon ytimen. Pohjapiirros on sellainen, että nämä laajennukset sopivat taloon ja myös puutarhaan parhaiten. Talo ei itsessään ole suuri, noin 50 neliömetriä maanpinnan tasolla. 1.5 kerrosta. Mielestämme suurempi laajennus ei soveltuisi.
2.
Tilanne on hieman väärinymmärretty. Se on melko selvästi mainittu, miksi haluan lisätä nämä katkaisut ylempänä . 16 (18kvm sitä tulee itse asiassa 4x4.5) neliömetriä tulee vain maanpinnan tasolle, avautuu noin 20-22 neliömetriä yläkerrassa vinokaton vuoksi.
3.
Miksi talo ei voi olla 45° ja laajennus 27°? Samat katonharjakorkeudet ovat kyseessä. Laajennuksen räystäs ei kohtaa olemassa olevan talon räystästä.
4.
En halua keventää pilarilla savupiipun vieressä, koska pilari kulkee silloin seinää pitkin sekä makuuhuoneessa että kylpyhuoneessa.
1.
Usein, kun tarvitsee rakentaa vanhoille torpille ja mökeille lisäyksiä, lisärakennus tehdään omana rakennusrunkona yhteisellä käytävällä, joka toimii eteisenä.
Se voi tehdä helpommaksi mukauttaa uutta vanhaan.
2.
En vieläkään ymmärrä, mutta jätämme sen siihen. Jos sinulla ei ole piirustuksia liittää.
3.
Olisi mielenkiintoista nähdä julkisivupiirustukset ja 3D-näkymät tästä!
4.
OK, ei siis pilareita makuuhuoneen seinän viereen
Mutta pilari ei näy, se on sisäänrakennettu seinään.
(Minäkin talossani on kaksi pilaria, vain rakentaja ja minä tiedämme, missä ne ovat )
En ymmärrä kokonaisuutta aivan, mutta eikö voisi siirtää toista laajennusta hieman ja käyttää pitkää palkkia. Silloin voit käyttää kahta lisäpilaria ja kiinnittää lyhyen palkin pitkään rasittamatta savupiippua.
En ymmärrä kokonaisuutta aivan täysin, mutta eikö voisi siirtää toista laajennusta hieman ja käyttää pitkää palkkia. Silloin voit käyttää lisäksi kahta pilaria ja kiinnittää lyhyen palkin pitkään kuormittamatta savupiippua.
Yes, hyvä ratkaisu, se täytyy isf olla vasen lisärakennus, joka siirretään.
Yritän katsoa, jos onnistun laittamaan arkkitehtipiirustuksia, jotta voi saada jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä oikeasti tapahtuu.
Voin taata, etteivät ne varmaankaan tule näyttämään sinun lisäykseltäsi knockonwood.
Tässä on kuva, joka muistuttaa sitä, mitä tavoittelen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.