Olen miettimässä pientä laajennusta ulkorakennukseen. Ajatuksena on saada mahtumaan makuuhuone parvella. Pohdin, millainen kattorakenne olisi paras. Harjapalkki tai jonkinlainen kattoristikko. Kattokulma on noin 20 astetta ja laajennus on noin 3 metriä (harjan pituus).

Kaavakuva katosta ja päätyseinistä, jossa mitat: korkeus keskeltä 1600 mm, reunasta 700 mm, leveys 4800 mm.

Harjapalkki pylväillä päädyissä on helppo laskea Svenskt Trän verkkolaskurin avulla. Ongelmana on, että haluan pieniä päätyikkunoita parvelle ja niiden on oltava keskitettyjä, mikä vaatii palkin vaihtoa. Olen katsonut erilaisia kattoristikkoratkaisuja korotetulla seinäelämällä, mutta en tiedä mittoja jne.

Tyyliin näin:
V%C3%A4ggliv%20hus.png

Mutta en halua, että hanbjalkki vie liikaa korkeutta (en voi rakentaa kovin korkeaksi esteettisistä syistä)

Olen kiitollinen ehdotuksista ja ideoista

• Otsapiirustus josta selviää pieni laajennus, jossa n. 20° kattokaltevuus, korkeudet 700mm ja 1600mm, pituus 4800mm.
Olin valinnut harjapalkin ja ripustanut kattokoolaukset harjapalkin sivulle säästääkseni hieman korkeutta. Kuormat eivät ole suuria, joten ikkunan yläpuolelle sijoitettava palkkikannatin ei tarvitse olla kovin korkea. Kuinka suuri ikkuna on?

Ikkunat ovat 5x5

B bossespecial sanoi:
Olen valinnut harja-orren ja ripustanut kattopalkit harja-orren sivuun säästääkseni hieman korkeutta. Kuormat eivät ole suuria, joten ikkuna-aukon ylärakennetta ei tarvitse tehdä niin korkeaksi. Kuinka suuri ikkuna on?
Mistä mitoista puhumme ylärakenteen osalta, mitä luulet? (Ikkuna kuten sanottu 5x5)

Nockbalkki on luultavasti ainoa järkevä ratkaisu. Voi kokeilla hieman palkin mitoitusta. Makuuloftissa ei haluta matalampaa parapetin korkeutta kuin 700 mm, joten on tärkeää tarkastella huolellisesti palkkia, mahdollisia poikkipalkkeja ja ikkunoiden muotoilua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.