Olen rakentanut autotallin rungon ja nyt aion asentaa kattospontin: 95 x 22.
Se on päätypontattu. Tarkoittaako tämä, että voin laittaa saumat kattotuolien väliin ja silti saada hyvän kestävyyden, jos esimerkiksi menen katolle? Vai pitäisikö saumat kuitenkin kohdistaa kattotuoleihin?

Ei sinun tarvitse laittaa liitosta kattotuoleille, mutta sinun pitäisi varmistaa, että siitä ei tule generaali-liitosta eli että päätyliitokset eivät osu samaan paikkaan.

Ok, hyvä. Ei siitä tule mitään generalskarvia. Se päätyy täysin eri paikkoihin.
Kiitos, nyt säästin vähintään 700 kruunua
:D

• Tykkään
Westby1994
  • Laddar…
Ja aika!
Asensin reunapontin autotallimme katolle viime kesänä. Luin, että pitäisi välttää kahta saumaa peräkkäin yhdessä osastossa (eli kahden kattopalkin välissä).

On melko yleinen käytäntö liittää raakaponttia kattopalkkien välillä, vaikka se ei olisi päätypontattu.

Olin juuri ylhäällä ullakolla ja tarkistin. Kyllä vaan.

Liittäminen kattopalkkien päälle aiheuttaa sen, että naulataan aivan lähelle laudan reunaa, mikä aiheuttaa suuren riskin, että laudat halkeavat. Sekään ei ole ihanteellista.

Mutta kuten mainittiin, liitosten pitäisi levitä eri kohtiin, jotta ne eivät kaikki päädy samaan "osastoon". Uskon, että hyvä ohje olisi liittää maksimissaan joka neljäs lauta samaan osastoon.

KnockOnWood sanoi:
Uskon, että on hyvä ohjenuora jatkaa korkeintaan joka neljäs lauta samassa ruudussa.
Tämä tarkoittaa, että lautojen täytyy olla noin 4,80 pitkiä, jotta voidaan välttää saumaukset samassa ruudussa useammin kuin joka neljäs rivi.

Luulen, että voit jatkaa useammin kuin niin samassa ruudussa. Varmista vain, että jaat saumaukset vähintään 30 cm ruudussa.

Voit olla oikeassa, Vojma!

Kun olen ostanut raakalautaa kattoihini, olen ostanut pari eri pituutta, 4,8 ja 3,6 metriä.
Sitten vaihdellut järjestystä, jotta saumat jakautuisivat.

Päivitys
Nyt olen käynyt vilkaisemassa autotallin kattoa.
Katon lipan pituus on noin kymmenen metriä.
Yhdessä kattotuolivälikössä sauma on joka kuudes lauta.
Kolmessa muussa saumakohta on joka kolmas lauta.

Viimeksi muokattu:
Nyt olen asentanut puolet katosta (= 30 m²) ja saumat ovat satunnaisesti jakautuneet kattopalkkien väliin. Olen myös rymminyt ympäriinsä ja asentanut aluskermin, eikä missään kohdassa ole merkkejä heikkouksista. Joten on täysin mahdollista saumata kattopalkkien väliin. Kiitos kaikista vastauksista.

Ammattiopintolinjalla opimme, että päätäpontattu raakapontti liitetään joka kolmas liitos samassa välissä. Se on toiminut hyvin kaikina vuosina, kun olen työskennellyt kirvesmiehenä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.