Yritän rakentaa erityistä kattoa terassin alle. Terassi sijaitsee "ulkohuoneen" yläpuolella. Terassilattia koostuu todennäköisesti useista "levyistä" / laudoista / komposiitista (mieluiten tiheä lauta)? jotka ovat löysästi lattian alla olevan katon helpon puhdistuksen vuoksi. Säilyttääkseni korkeuden tilassa terassin alla ajattelin ensin laittaa raakalautaa kallistuksella (noin 15 cm neljällä metrillä). Tämä "katto" oli tarkoitus päällystää katon huovalla, ts. sekä lattian palkit että raakalauta (ja laittaa lauta suoraan katon huovan päälle lattian palkkeihin). Lattian palkkien tulisi olla kyllästettyjä (tällä hetkellä ne ovat 195 x 45 mm). (Yritän selvittää, mikä etäisyys lattian palkkien välillä tarvitaan kestämään kuorman - lumikertymä - ehkä 30-40 cm?)

Mutta sitten aloin katsoa katon huopaa ja huomasin, että se ei tule olemaan diffuusioavoin... Tuntui siltä, ​​että tämä rakenne tulee lahoamaan melko nopeasti - vai mitä??? Lisäksi huovan voi luultavasti laittaa vain yhteen suuntaan (useissa kerroksissa) - Lattian palkit eivät tule ulottumaan sisimmässä osassa ja melkein koko palkki päällystetään alhaalta katon huovalla. On luultavasti myös asetettava pelti harjanteiden päälle, jotta lauta ei jää kiinni huovaan...

Aloin miettiä täysin peltiä, mutta kaikki taitokset voivat olla ongelma?. Raakalauta saattaa jäädä pois. Mutta sitten saattaa alkaa tippua kondenssivettä katosta?

Epäröin siitä, pitäisikö lattian palkkien alle laittaa minkäänlaista alakattoa... (siinä tapauksessa vain esteettistä syystä)

Mitkä mahdollisuudet ovat?
 
Valitse EPDM-kumi kattopahvin tai pellin sijaan. EPDM-kangas on parempi ja halvempi kuin sekä pelti että kattopahvi. Aseta sokeapohja kaltevuudella terassilattian palkkien väliin ja aseta EPDM-kangas palkkien ja sokeapohjan päälle. Sitten kiinnität trallit päälle. Sinun täytyy miettiä, miten keräät sadeveden kattokouruilla riippuen siitä, miltä se näyttää sinun luonasi. EPDM-kangasta voi ostaa saumattomana postimyynnistä puutarhalammikkokaupoista.
 
Mielenkiintoista! (Kiitos vastauksesta!)
En ollut ajatellut tuota ratkaisua.
Löysin kaupan, joka myy EDPM .: https://www.rubberstock.se/gummiduk-och-packningar/

Kuitenkin syntyy muutamia kysymyksiä.
A) Mikä paksuus olisi paras? (Näyttää olevan 1mm:stä 20mm:iin?)

B) Onko tämän tyyppinen kumimatto vahvistettu? (Muodoltaan vakaa kaikissa paksuuksissa kuten rakennusmuovi?)

C) Koska alustan pohja tulee kallistumaan, tulee olemaan vaikeaa asettaa jotain "tasaisesti" kaiken päälle. EPDM:ää tarvitaan huomattavasti enemmän rakenteen ulkoreunalla kuin sisäreunalla. Tämä johtaa siihen, että kumi tulee taittumaan/kaksinkertaistumaan sisäreunalla.
(Onko tällä merkitystä? Vai tuleeko kangas kestämään sellaiset terävät taitokset?)

D) Ehkä kumi asettuu "ilmavasti" rakenteen ympärille, kun kondensaatio muodostuu kankaan alapuolelle, eikä lahoamisvaaraa synny? (Vai jääkö tämä kosteus rakenteeseen?)

E) Kestääkö EPDM-kumi lumen pistekuormituksen? On melko painava kattorakenteella.

Tulee olemaan vesipelti, joka johdattaa sadeveden ränniin.
En ajatellut kiinnittää kattorakennetta ruuveilla (tulee "reikiä" kattoon &/kumiin).
 
A) Max 1 mm. 0,7 mm pitäisi myös toimia hyvin. Ostin 1 mm kankaan Boanäsista.
B) Ei ole vahvistettu, mutta se tuntuu paksulta ja kestävältä. Se on raskas ja täysin mahdoton repiä käsin. Ei ongelmia kävellä sen päällä rakennusprosessin aikana. Suuri etu EPDM:ssä on, että se on UV-kestävä. Se ei vanhene laisinkaan auringonvalosta ja voi siksi kattohuovan sijaan olla terassin alla koko terassin käyttöiän ajan vanhenematta.
C) Laske kuinka pitkä pituus kangas tarvitaan, kun taitat sitä palkkien ympärille. Itse kangas on toki leveämpi äärimmillä osilla. Itse liimasin Tec7-liimalla ja rakenneliimalla päistä, jotta kangas suoristuu ja kallistus muodostuu hyvin. Olen päässyt tähän vaiheeseen vain siksi, että rakennusteline estää jatkamisen. Ajatuksena on venyttää kangas, kiinnittää terassi, vetää kangas ylös ulkoseinää pitkin ja leikata puhtaasti reunoja pitkin (ota hieman ylimääräistä, jotta ei ole niin tarkkaa asettaa sitä aivan oikein).
D) Kangas on täysin vedenpitävä. Ei synny kondensaatiota niin kuin pellillä. EPDM:ää käytetään kattokankaana tasakatoilla.
E) Kyllä.

Ajattelin ruuvata terassin kiinni, en usko että se vuotaa niin paljon terassiruuvien kautta. Liitän kuvan kankaasta, jonka olen asettanut tilapäisesti. Sen alla on vähän tavaraa, mutta se tulee toimimaan hyvin, kun se venytetään. On paljon inspiraatiota YouTubessa ja Pinterestissä siitä, miten saada kuivaa terassin alle EPDM:n avulla.
fr_349_size400.jpgfr_348_size880.jpg
 
Sininen katto, jonka yllä puurakenteet. Katolla oleva musta pressu suojaa keskeneräistä rakennusprojektia puisten tukipalkkien päällä.
 
Kiitos kuvista ja vinkistä Boanas dammduk EPDM-gummi
Kumi vaikuttaa todella joustavalta, kuvan perusteella (luultavasti hyvä projektiisi)
Onko kyseessä "oikea" katto, jota teet? (Tuntuu kuin se kallistuisi hieman)

Tein luonnoksen yrittääkseni kuvailla toiveeni vähän paremmin :D

Rakennesuunnitelma: ylhäältä päin, tralli ja palkit; sivulta, rälssi ja roiskeläppä, liukkaan EPDM-kumipeitteen ja räystään kanssa.

Terassin lattia (tralli) tulee kattamaan noin 4 x 4 metriä (ei ole piirretty sivulta luonnoksessa).
Jos koko pinta-ala peitetään - ylös ja alas kaikkien lattiapalkkien yli, tarvitaan noin 2,5-3m enemmän kumia alareunaan (joka täytyy "piilottaa" - yläosaan)

Varsinainen tarve on vain tiivistää lattiapalkkien välit. Eli peittää raakapontti niin, ettei sadevesi valu alle, riittäisi minulle.

- EPDM-kumilla katon ollessa, ehkä ei enää tarvita tuuletusta, - vaikka se näyttää muotoutuvan tiiviisti ja ymmärtääkseni kumi on myös diffuusiotiivis. (minkä näin ongelmana kattopahvin kanssa)

Miksi mietin trallia palkkien päälle, on että lehdet / siemenet ym. putoavat trallin rakojen väliin (En ole löytänyt muuta/parempaa lattianpäällystettä, joka ratkaisisi tämän) ja jos tulee tarve puhdistaa, on "helppoa" nostaa tralli ja huuhdella "katto". (miten trallin kuvion tulisi näyttää, ei ole vielä päätetty.)

Aion myös miettiä verkkoa terassin ulkoreunalle, jotta ei-toivotut pesät eri lajeilta eivät päädy sinne :cool:.
 
Olen juuri tehnyt samanlaisen ratkaisun, jossa katto on upotettu palkkien väliin. Terassini korkeus on vain hieman yli metri, mutta säilytän siellä ruohonleikkuria ja talvisäilytän vähän ruukkuja ja vastaavia.

Ajattelin ensin käyttää raakaponttia ja huopaa. Mutta valitsin yksinkertaisemman ratkaisun. Ostin edullisinta mahdollista muovikattoa, leikkasin sopivan kokoisiksi kaistaleiksi. Ne lepäävät sitten poikkilaudoilla, jotka menevät palkkien väliin. Jotta muovi olisi tiivis palkkeja vasten, olen laittanut ikkunapellitykset palkkien päälle. Tämä näyttää pitävän tiiviinä.
 
A Albireo sanoi:
Onko kyseessä "oikea" katto, jota olet tekemässä? (Tuntuu kuin se kallistuisi hieman)
Minulla on kahden kerroksen terassi ja kuva näyttää välipohjan alapinnan. Alapinnan tehtävä on pitää kangas ylhäällä, jotta ei muodostu paikallisia vesilätäköitä, koska kallistukseni on vain 1 aste, ja helpottaa asennusta niin, ettei tarvitse tasapainoilla palkkien päällä. Vesi kerääntyy ulkopuoliseen syöksytorveen aivan kuten luonnoksessasi. Alemman terassin katto aion päällystää puupaneeleilla. Googlaa epdm dry under deck, niin löydät paljon amerikkalaisia projekteja. Mietin peltiä, huopakattoa, alusmattoa, muovikattoa jne. palkkien väliin, mutta päätin, että epdm olisi helpoin asentaa, säilyttäisi terassin käyttöikä, olisi vesitiivein ja lisäksi se oli edullisin m2-hinta. Diffuusiotiiveydestä en ole huolissani. Mutta katsotaan, miten käy, se ei ole vielä valmis...
 
Kiitos ideoista!
H hejhopp sanoi:
Minulla on kahden kerroksen terassi ja kuva näyttää alapohjan alimman kerroksen silmätapin. Sen tehtävänä on tukea kangasta niin, että ei muodostu vesilätäköitä, kun kaltevuuteni on vain 1 aste, ja helpottaa asentamista niin, että välttyy tasapainoilemasta palkkien päällä. Vesi kerätään räystääseen ulommaisen kantosäteen ulkopuolella, kuten luonnoksessasi. Alempaan terassin kattoon aion laittaa puupaneelia. Googlettamalla epdm dry under deck löydät monia amerikkalaisia ​​projekteja. Mietin rautapellin, kattohuovan, aluskatteen, muovikaton jne. käyttöä palkkien välissä, mutta päädyin siihen, että epdm olisi yksinkertaisinta asentaa, pidentäisi laudoituksen käyttöikää, olisi vedenpitävin ja lisäksi halvinta m2-hintaa. Diffuusiotiiviydestä en ole huolissani. Mutta katsotaan, miten käy, se ei ole vielä valmis...
(Hauska kuvien kanssa)
Otin yhteyttä Boanäsiin kysyäkseni, voiko EPDM-kangas kestää kyllästettyjä palkkeja / pellavaöljyä ym. he vastasivat "Kyllästyskysymys on vaikea. Altaankangas on suunniteltu puutarhalammikoihin, joissa tällaiset kemikaalit ovat kiellettyjä. En kuitenkaan usko, että tavallinen puunsuojaus aiheuttaa ongelmia. Pellavaöljyn osalta on syytä olla hieman varovainen: Synteettinen kumi, samoin kuin tervapaperi, valmistetaan öljystä, joten tietyt öljytyypit voivat vaikuttaa kankaan käyttöikään. En ole varma, millainen vaikutus pellavaöljyllä on EPDM-kankaaseen, mutta välttäisin mahdollisuuksien mukaan suoraa kosketusta. Luulen, että tämä koskee myös tervapaperia."

Hyvä vinkki Googlessa hakemiselle epdm dry under deck näytti useita eri ratkaisuja. Tämä vedenpoisto lattian alla näyttää olevan enemmän amerikkalainen toivomus, heillä näyttää olevan myös paremmin suunniteltuja tuotteita.

Katsoin Tec7-liimaa
Mikä liima... toimii kaikkeen (melkein). Ei kuitenkaan minun kyllästetyille lattianpalkkeilleni. Toimiiko se EPDM-kankaaseen?

Tuletko sinä @hejhopp kallistamaan koko lattian 1 asteeseen? (ehkä sitä ei huomaa kävellessä?)

H hempularen sanoi:
... Ajattelin ensin jotain raakalautaa ja huopaa. Mutta valitsin yksinkertaisemman ratkaisun. Ostin halvinta muovikatetta, leikkasin palasia, jotka sopivat. Ne lepäävät sitten rimoilla, jotka kulkevat poikittain palkkien välissä. Jotta muovin ja palkin välillä olisi tiivis, olen asettanut ikkunapeltejä palkkien päälle. Tämä näyttää pitävän veden ulkopuolella.
Ei myöskään huono ratkaisu, mutta vakio ikkunapeltejä on vain 1 - 1,5 m? (tällä hetkellä tarvitsisin noin 60 kpl * 1,5 m...)

Nyt palkkien välillä on noin 80 cm, mutta se on laskettu yhdellä kantosillalla keskellä. (vapaa jänneväli 2 m)
Olen poistanut kantosillan (vapaa jänneväli 4 m) ja minun täytyy vahvistaa lattianpalkit, jotta ne kestävät, kun lumi putoaa talon katolta..
Yksi idea ilman kantavuutta olisi lisätä toinen lattianpalkki keskelle eli noin 40 cm välein. (tämä johtaisi 10 osastoa palkkien välissä - katso yllä oleva luonnos).

Olisiko yhtä vahvaa laittaa lattianpalkit lähekkäin? (edelleen cc 75 - tai mitä se onkaan)? Tämä puolittaisi palkkien väliset osastot... (mutta tästä aloitan uuden kysymyksen)

Kun luin Tec7-liimasta, mainitsivat he Skeppsgolvin... Ehkä tämä on se, mitä minun pitäisi panostaa? Kallistaa sitä vähän rakennuksen ulkopuolelle, jotta vesi valuu ulos...
 
  • Tykkään
Marco Blixt
  • Laddar…
Gammelnörden
Gammelnörden Gammelnörden sanoi:
Voisiko tämä olla jotain? [linkki]
Todella mielenkiintoinen ehdotus. Mitä enemmän olen katsonut ratkaisua, sitä paremmalta se vaikuttaa. Kaikki vesi kerääntyy "ränniin" ja sen myötä aluskatto pysyy todennäköisesti "puhtaampana". Jos haluaa puhdistuksessa käyttää "puutarhaletkua", sekin toimii paremmin selkeän rännin kanssa. Pelti vaikuttaa myös käsitellyltä niin, ettei synny galvaanisia virtoja pellin ja painekyllästettyjen palkkien (jotka sisältävät paljon eri metalleja) välillä. Ratkaisu vaikuttaa myös niin harkitulta, ettei koskaan ole enempää kuin 2 kpl peltikerrosta palkkien päällä. (pellin korkeusero on todennäköisesti myös vähäpätöinen - noin 0,5 mm.). Jotain, mitä pohdin, on, että voiko pellistä syntyä "kondenssivesitippoja". Mutta omassa tapauksessani en usko, että sitä tapahtuu, koska lämpötilaero pellin ylä- ja alapuolella pysyy marginaalisena. Valitsen todennäköisesti tämän ratkaisun. (Mutta minun täytyy ensin päättää, millainen lattia haluan - ehkä sijoitan rahat tiiviimpään lattiaan?)
 
  • Tykkään
Gammelnörden
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.