6 936 lukukertaa ·
3 vastausta
7k lukukertaa
3 vastausta
Katon nosto
Istun ja pohdiskelen hieman kattomme nostamista meidän yhdessä kerroksessa sijaitsevassa talossa. Tavoitteena on saada lisää asuintilaa. Tällä hetkellä meillä on 109 m², ei kellaria. Haluaisin sisustaa toiseen kerrokseen kaksi makuuhuonetta ja olohuoneen. En ole vielä ehtinyt miettiä korotettua seinärakenne ym., vain laskenut karkeasti, että saisin noin 80 m² lisää.
Tiedän, että on monia rakentajia, jotka ovat erikoistuneet tämän tyyppiseen työhön, mutta olen enemmän innostunut siitä, että ulkoistaisin rungon ja ulkopuolen urakkana, ja tekisin loput itse.
Tiedän myös, että tämän voi tehdä useilla eri tavoilla, mutta mikä voisi olla sopivin minun tapauksessani? Talo on ulkomitoiltaan 15x9 metriä, kattokaltevuus 24 astetta, ristikkokattotuolit cc 1,2 m, joita kantavat kantavat ulkoseinät, ei kantavia sisäseiniä.
Pitäisikö käyttää liimapuupalkkia vai uusia vapaasti kantavia kattotuoleja? Miten tehdä uusi lattiarakenne, riittääkö, että saisi cc 0,6 m?
Aion antaa rakennussuunnittelijan katsoa tätä, mutta mietin jo nyt. Joten jaa mielelläni ajatuksia ja ideoita!
//WSP
Tiedän, että on monia rakentajia, jotka ovat erikoistuneet tämän tyyppiseen työhön, mutta olen enemmän innostunut siitä, että ulkoistaisin rungon ja ulkopuolen urakkana, ja tekisin loput itse.
Tiedän myös, että tämän voi tehdä useilla eri tavoilla, mutta mikä voisi olla sopivin minun tapauksessani? Talo on ulkomitoiltaan 15x9 metriä, kattokaltevuus 24 astetta, ristikkokattotuolit cc 1,2 m, joita kantavat kantavat ulkoseinät, ei kantavia sisäseiniä.
Pitäisikö käyttää liimapuupalkkia vai uusia vapaasti kantavia kattotuoleja? Miten tehdä uusi lattiarakenne, riittääkö, että saisi cc 0,6 m?
Aion antaa rakennussuunnittelijan katsoa tätä, mutta mietin jo nyt. Joten jaa mielelläni ajatuksia ja ideoita!
//WSP
Olen myös pohtinut ja tutkinut tätä hieman. Nyt en ole mikään puuseppä tai rakentaja, mutta luin, että pitäisi olla perustukset, jotka on suunniteltu kantavaan väliseinään (sydänseinä). Minun tapauksessani olen epävarma, onko minulla tämä.
Ajattelen samaan tapaan, minulla on 1-kerroksinen talo kellarilla. Olen vähän kiinnostunut lisäkerroksen rakentamisesta yhdensuuntaisella katolla. Etsi juuri sanaa "taklyft", aiheesta löytyy joitakin ketjuja (ja kuvia jne.) täällä foorumilla.
Terveisin,
/Per
Terveisin,
/Per
Jos tytöt, jotka nostivat meidän katon kesällä. He toimivat loistavasti ja tekevät niin paljon tai vähän kuin haluaa. Mutta nyt jälkeenpäin tunnemme, että meidän olisi pitänyt antaa heidän tehdä kaikki valmiiksi. Ponnistelemme edelleen "viimeisten listojen" kanssa...
http://www.houseservice.se/
http://www.houseservice.se/
Klikkaa tästä vastataksesi