I
Hei,

Olen vaihtamassa kattoa, ja minun tehtäväni on maalata räystäänaluset ja tuulilaudat, mikä on suurelta osin jo tehty. Mitään ei kuitenkaan ole vielä sahattu, joten olen vain öljynnyt päätypuita. Ne pinnat, joihin pääsen käsiksi paikan päällä, pohjamaalaan ja maalaan, mutta miten käsitellään pinnat, joihin ei pääse käsiksi, esimerkiksi missä räystäänaluset kohtaavat tai missä tuulilaudat kohtaavat?

Minä sivelen kaiken (minkä muistan) pellavaöljyllä.
Pääasia on, että et maalaa tiiviillä muovimaalilla.

• Tykkään
Intet
  • Laddar…
I
Joo, tiedän että et pidä muovimaalista. Käytän, kuten olemme varmaan aiemmin puhuneet, Beckersin järjestelmää, joka on muovimaali, mutta taustapuoli ei maalata juuri sen vuoksi, että sen pitäisi pystyä hengittämään. Laudat saapuivat pohjakäsiteltyinä alusta asti, joten se ei todennäköisesti ole Beckersin oma pohjamaali.

Päät on öljytty Beckers Grundolja Plus:lla, mutta ei maalattu. Ajatuksena on, että osa siitä asennetaan tänään kattotyöntekijöiden toimesta. Kysymys on, pitäisikö pohjamaalia levittää myös päihin, mutta sen täytyy kovettua 24 tuntia.

I Ironside sanoi:
Joo, tiedän että et pidä muovimaalista. Käytän, kuten olemme varmaan aiemmin puhuneet, Beckersin järjestelmää, joka on muovimaalia, mutta toinen puoli ei ole maalattu juuri siksi, että se voisi hengittää. Laudat tulivat pohjamaalattuina alusta alkaen, joten se ei todennäköisesti ole Beckersin oma pohjamaali.

Päätypinta on öljytty Beckers Grundolja Plus:lla, mutta ei maalattu. Ajatus on, että osa siitä asennetaan tänään katon asettajien toimesta. Kysymys kuuluu, pitäisikö pohjamaali levittää myös päihin, mutta se tarvitsee 24 tuntia kovettuakseen.
Sitä kutsutaan otsalaudoiksi.

Näin Beckers kirjoittaa puujulkisivusta, joten sen pitäisi päteä myös otsalautoihin.
Grundoivan ja maalauksen ohjeet puujulkisivuille; käytä perusöljyä, poista ylimääräinen öljy, maalaa kaikki pinnat, korjaa suuret halkeamat ennen maalausta.

Miksi et käyttäisi Beckersin sisustusmaalia otsalaudoille? Sillä voit maalata molemmat puolet hyvällä omallatunnolla.

I
Okay, sitten tulee pohjamaalia päätypuuhun. Se kuivuu pinnalta nopeasti, vaikka se tarvitsee 24 tuntia kuivua täysin.

Maalikaupassa suositeltiin julkisivumaalia, mutta he eivät maininneet mitään siitä, että takapuoli pitäisi jättää maalaamatta, joten jouduin etsimään sen tiedon itse. Alkaa miettiä, kuinka hyviä heidän neuvonsa oikeasti ovat.

I Ironside sanoi:
Se oli maalikauppa, joka katsoi, että kyseessä oli julkisivumaali, mutta he eivät sanoneet mitään taustapuolen jättämisestä maalaamatta, sen sain selvittää itse. Niin sitä alkaa miettiä, miten hyviä heidän neuvonsa oikeastaan ovat.
Tärkeintä kaupalle on myydä paljon maalia (usein), tämän vuoksi he todennäköisesti myyvät muovimaalia ruotsalaisen pellavaöljymaalin sijaan tuulilautoihin, vesilaudoihin ja vastaaviin ulkosnikkereihin.

• Tykkään
Bombus pratorum
  • Laddar…
I
Nyt en ole mikään asiantuntija, mutta käsittääkseni Fasad Plus Beckersiltä on moderni akrylaatimaali, joka muodostaa suojaavan kalvon pinnalle. Se on tietyssä määrin diffuusioavoin, mutta ei yhtä avoin kuin vanhemmat maalilajit, kuten linoljefärg. Maali haalistuu hitaasti, pinta liituuntuu vähemmän ja sen sanotaan kestävän UV-valoa ja säätä hyvin ilman että tarvitsee maalata uudelleen yhtä usein.

Laadukas akrylaatimaali on erittäin säänkestävä, helppo ylläpitää ja hilseilee harvoin, jos pohjatyö on tehty oikein. Yleensä maalataan vain laudan etupuoli, jotta takapuoli voi päästää mahdollisen kosteuden ulos, mikä on uusien julkisivujen standardi nykyään.

Linoljefärg imeytyy puuhun ja antaa elävän, lähes kimmeltävän loiston. Se vaatii kuitenkin säännöllistä huoltoa ohuilla uudelleenmaalauksilla ennen kuin maali kuivuu tai alkaa liituuntua. Jos sitä hoidetaan huolellisesti, se voi kestää vuosikymmeniä, mutta jos sitä ei hoideta, se haalistuu ja hilseilee nopeammin kuin akrylaatti.

Lyhyesti sanottuna linoljefärg vaatii enemmän huolenpitoa ja aikaa, mutta voi kestää erittäin pitkään, kun taas akrylaatimaali säilyttää värinsä pidempään ja vaatii vähemmän hoitoa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.