1 953 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Kartiomainen antura vesirajassa, raudoitus
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 074 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 074 viestiä
Aion valaa kaksi pilaria paaluskoilla rantaan. On olemassa riski ilkeälle jäälle talvella, ja pohdin, miten vähentäisin riskiä, että jää liikuttaa pilareita.
Rannassa on kallio. Pilarit pitää olla noin 30-45 cm korkeita.
Jos olen ymmärtänyt oikein, on edullista, että pilari kapenee ylhäältä, mikä vähentää riskiä, että jää saa otteen pilarista. Sen vuoksi ajattelin käyttää roskakoria valumuottina.
https://www.ikea.com/se/sv/p/fniss-avfallshink-svart-60295438/
Muoto (ämpäri) on 28 cm halkaisijaltaan pohjasta ja ehkä 18-20 ylhäältä.
Muotin pystyttämisestä tulee hieman hankalaa, koska kallio on epätasainen, mutta uskon, että voin ratkaista sen.
1 Kuinka monta raudoitustankoa minun pitäisi yrittää saada alas?
2 Kuinka syvälle kallioon minun pitäisi porata raudoitusta varten?
3 Minkä kokoista raudoituksen tulisi olla?
4 Miten raudoitus tulisi järjestää? Voisiko ajatella, että yllä olevien raudoitustankojen välillä on poikittaissidoksia?
5 Ajatus on käyttää vanhoja loppuunkuluneita betoniteriä, joiden koko on 18-24 mm. Ne ovat noin 45 cm pitkiä. Ne voisi porata 20 cm syvyyteen (?) ja siten ulottua 25 cm pilariin.
6 Ajattelin kiinnittää raudoituksen kallioon ankkurimassalla.
Rannassa on kallio. Pilarit pitää olla noin 30-45 cm korkeita.
Jos olen ymmärtänyt oikein, on edullista, että pilari kapenee ylhäältä, mikä vähentää riskiä, että jää saa otteen pilarista. Sen vuoksi ajattelin käyttää roskakoria valumuottina.
https://www.ikea.com/se/sv/p/fniss-avfallshink-svart-60295438/
Muoto (ämpäri) on 28 cm halkaisijaltaan pohjasta ja ehkä 18-20 ylhäältä.
Muotin pystyttämisestä tulee hieman hankalaa, koska kallio on epätasainen, mutta uskon, että voin ratkaista sen.
1 Kuinka monta raudoitustankoa minun pitäisi yrittää saada alas?
2 Kuinka syvälle kallioon minun pitäisi porata raudoitusta varten?
3 Minkä kokoista raudoituksen tulisi olla?
4 Miten raudoitus tulisi järjestää? Voisiko ajatella, että yllä olevien raudoitustankojen välillä on poikittaissidoksia?
5 Ajatus on käyttää vanhoja loppuunkuluneita betoniteriä, joiden koko on 18-24 mm. Ne ovat noin 45 cm pitkiä. Ne voisi porata 20 cm syvyyteen (?) ja siten ulottua 25 cm pilariin.
6 Ajattelin kiinnittää raudoituksen kallioon ankkurimassalla.
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 074 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 074 viestiä
Jos olen ymmärtänyt jään oikein, se voi työntyä maata vasten, mutta myös viedä mukanaan ulos.
Saavuttaisinko edun, jos kartionmuotoisten pilarien sijaan tekisin pilarit kuin leivät, joissa on kalteva osa merta kohti?
Tarkoitan käytännössä kartionmuotoisia pilareita, joissa sen sijaan laitan betonia kartion taakse maata kohti, eli täytän taaempana olevaa kalliota vasten.
Tällä tavoin minun pitäisi vähentää riskiä, että jää tarttuu koko pilariin.
Saavuttaisinko edun, jos kartionmuotoisten pilarien sijaan tekisin pilarit kuin leivät, joissa on kalteva osa merta kohti?
Tarkoitan käytännössä kartionmuotoisia pilareita, joissa sen sijaan laitan betonia kartion taakse maata kohti, eli täytän taaempana olevaa kalliota vasten.
Tällä tavoin minun pitäisi vähentää riskiä, että jää tarttuu koko pilariin.
Ajattelen, että valitset isomman kartionmuotoisen sankon metalli- tai muovimateriaalista ja leikkaat sen sopimaan suhteellisen hyvin alustaan.D Derbyboy sanoi:
Jos sinulla on 45 cm korkea perustusjalusta, sankon on oltava vähintään sen korkuinen.
Onhan siellä suuria voimia, jotka irtoavat pylväillä, jos talvella tulee paljon jäätä. Saaristossa, jossa vietämme aikaa, näyttää siltä, että ne laiturit, jotka kestävät parhaiten, ovat valetut yhtenäiseksi laatikoksi ja täytetty kivillä. Nyt en tiedä mitä aiot rakentaa, mutta jos on mahdollista valaa kehys, joka on myös ankkuroitu kallioon, niin sinulla on varmasti suurin mahdollisuus, että se kestää pitkään.
Löysin tämän kuvauksen eri tyyppisistä silloista. Ajattelin ratkaisua, jota kuvataan kohdassa Vapaastikantava silta, jossa tehdään hieman suurempi valu erillisten pilareiden sijasta.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga
Mutta pilarit voivat varmasti toimia myös, jos ne on hyvin ankkuroitu.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/bygga-brygga
Mutta pilarit voivat varmasti toimia myös, jos ne on hyvin ankkuroitu.
Klikkaa tästä vastataksesi