Nyt olemme käyttäneet monta tuntia yhdessä keskustelun lukemiseen mukaan lukien TS.

TS Miten sinä ratkaisit suuren ongelman?
Sillä onhan se varmasti selvä tähän mennessä.

Viimeksi muokattu:
  • Haha
solofss2
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Mitkä pienet talot rakennetaan peltilaattojen kanssa ulkoseinissä?

Että dyckert ei saa läpäistä höyrysulkua on kylläkin vähän liioiteltua..
Se on luultavasti pääasiassa kevyissä seinärakenteissa kerrostaloissa, mutta myös joissakin rivitaloissa betonirungolla.

Ongelma on, että ulkoseinien metalliprofiilit koostuvat suurelta osin rei'istä, jotta ne eivät olisi kylmäsilta, ja jos onnistut osumaan peltiin dyckertillä niin se ei kyllä pysy kovin hyvin…

Rejäl sanoi:
Olen rakentanut paikalla valmistettuja taloja koko urani ja asetan aina yläosat ensin, riippumatta siitä onko ne maalattu vai ei ennen asennusta..
Olen pääasiassa työskennellyt esivalmistetulla puolella, mutta ajattelen, että sen ei pitäisi olla eroa; 95% kaikista asuntoja ja taloja nykyään on kuitenkin tehty kipsireunoilla, puureunat eivät ole varsinaisesti nousussa.

Jos ei ole enempää, mikä on epäonnistunut,
esim. julkisivumaali 9 vuoden aikana, niin TS on päässyt vähällä pienellä laudalla.

Minulla on tunne, että näitä ketjuja tulee lisää...

• Haha
Jontha
  • Laddar…
M missk79 sanoi:
Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, että kaikki ei ole enää täysin "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun kävelin sisään etuovesta, putosi oven karmilauta puusta yllättäen päälleni. Onnekseni minulla oli vielä pyöräilykypärä päässä. Lauta osui kuitenkin käteen ja sain siihen mustelman.

Karmi oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan voi odottaa liiman kestävän, mutta onhan se melko pelottavaa, että se voi irrota niin että lauta putoaa...

Sitten aloimme katsoa itse rakennetta, huomasimme, että vaakasuuntainen karmilauta on kiilattu pystylautojen väliin. Jos se olisi ollut pystylautojen päällä, se olisi pysynyt paikoillaan eikä olisi voinut pudota alas. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaisessa asiassa olemassa rakennusstandardia? Karmilaudat tulivat valmiiksi leikattuina talofirmalta, joten se ei ollut puuseppien virhe.

Keskustelen tästä talofirman kanssa ja he ovat lähettäneet rakennepiirustuksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta haluan sanoa, että siinä tapauksessa piirustus on väärin.

Tietääkö joku, onko tällaisessa asiassa olemassa jotain rakennusstandardia? Minulle, joka en ole alalla vaan työskentelen toimistossa, on kuitenkin itsestään selvää, että lautojen pitäisi asentaa niin, etteivät ne voi pudota päähän, kun kävelee etuovesta sisään. Eli vaakasuoralle pystysuorien päälle.

Toki voisimme ruuvata laudan itse kiinni, jotta se pysyy kunnolla... mutta nyt siitä on tullut minulle vähän periaatekysymys... joten mitä sanotte, miten karmilauta parhaiten asennetaan?
Laita pala paikoilleen ilman ylimääräistä kiistelyä. Riippumatta heidän suhtautumisestaan, se vain kuluttaa kaikkien energiaa. Rakennusyritys luo työpaikkoja, näinä vaikeina aikoina he voivat keskittyä muihin haasteisiin!

• Haha
Bert Karlsson4 ja 1 muu
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Olen rakentanut paikalla rakennettuja taloja koko urani ajan ja asetan aina yläriman ensin riippumatta siitä, onko se maalaamaton vai maalattu ennen asennusta..
Joo, niin voi tehdä, mutta silloin ei ole kiinnostusta esteettiseen vaikutelmaan (mielestäni).

• Tykkään
J_Sand ja 1 muu
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 sanoi:
Kyllä, niin voi tehdä, mutta sitten ei ole kiinnostusta esteettiseen vaikutelmaan (mielestäni).
Jos maalataan sivut sisään, niin se on yhtä tyylikäs, vain että ylärakenne pysyy itsestään paikoillaan eikä ole riskiä sen putoamisesta😊

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Jos maalaa sivut, niin siitä tulee yhtä tyylikäs, ainoastaan ylätuki pysyy paikallaan omalla painollaan eikä ole vaarassa pudota 😊
Joo, makuasiat ovat sellaisia :)

M missk79 sanoi:
Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, että kaikki ei ole enää täysin "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun astuin ulko-ovesta sisään, putosi puinen ovenkarmi suoraan päälleni. Onneksi minulla oli pyöräilykypärä vielä päässäni. Laudan iskiessä käteen tuli mustelma.
😢😢😢😢😢😢

Voi hyvänen aika! Vain tällä foorumilla voi syntyä kiivaita keskusteluja, "75" erilaista viestiä siitä, miten se voidaan välttää. Ketkä voidaan ilmoittaa, mikä on ruminta, kuka on tehnyt virheen jne. Kaikki tämä siksi, että pieni mitätön lankunpätkä putosi alas 9 vuotta asentamisen jälkeen.

• Tykkään
bHANS ja 1 muu
  • Laddar…
Oi mikä sitoutuminen... Kiitos kaikille, että olette ottaneet aikaa.

Talo yrityksellä on itse asiassa tarjouksena nostaa levyä, mutta ajattelin sen olevan turhaa työtä, joten jos emme saa uusia smygar, ehkä naulaamme itse.

Esteettisyys onkin yksi näkökohta, en tosiaan ajatellut että meidän ratkaisumme voisi olla "hienompi", jos se nyt on niin...

Katsotaan miten teemme.

• Tykkään
  • Haha
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
M missk79 sanoi:
Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, että kaikki ei ole enää täysin "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun kävelin ulko-ovesta sisään, puinen oviaukko putosi yhtäkkiä päähäni. Onneksi minulla oli vielä pyöräilykypärä päässäni. Lautanen osui kuitenkin käteeni ja sain mustelman siihen.

Karmi oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan liima oletetaan kestävän, mutta onhan aika pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...

Sitten aloimme katsoa itse rakennetta ja huomasimme, että vaakasuora karmilauta oli puristettuna pystylautojen väliin. Jos se sen sijaan olisi ollut pystylautojen päällä, se olisi ollut kiinnitettynä eikä olisi voinut pudota alas. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardi? Karmit tulivat valmiiksi sahattuina talotoimittajalta, joten se ei ollut rakentajien virhe.

Keskustelen tästä talotoimittajan kanssa ja he ovat lähettäneet rakennuspiirustuksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta haluan väittää, että siinä tapauksessa piirustus on väärä.

Tietääkö joku, onko tällaiselle olemassa rakennusstandardia? Minulle, joka en ole alalla vaan työskentelen toimistossa, on kuitenkin päivänselvää, että laudat on asennettava niin, etteivät ne voi pudota päähän, kun kävelee ulko-oven kautta. Eli vaakasuora pystylautojen päälle.

Tietysti voisimme itse ruuvata laudan kiinni niin, että se on kunnolla kiinni... mutta nyt tämä on minulle hieman periaatekysymys... mitä mieltä olette, miten karmilauta asennetaan parhaiten?
J JBa sanoi:
Silloin näkyy yläsmyygi päältäpäin.
Tietysti tekee sen, mutta se on muutama mm, jonka voi helposti peittää parilla tippa maalilla. Kun karmi on uritettu ja karmi on uritettu (suositellaan), yläsmyygi asetetaan sivujen väliin. Vaikka tekijä olisi kiinnittänyt sivut yläsmyygiä vasten kiiloilla, puumateriaalin kutistuminen yhdessä paljon käytetyn ulko-oven aiheuttamien tärinöiden kanssa johtavat tähän ennemmin tai myöhemmin, ellei käytä muutamia nauloja sivukarmin ulkopuolelta ja/tai epäpätevä kiinnitysliimas.

M missk79 sanoi:
Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, että kaikki ei ole enää aivan "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun menin sisään etuovesta, puinen ovenpieli putosi suoraan päälleni. Onneksi minulla oli pyöräilykypärä vielä päässäni. Laudan iski kuitenkin käteen ja sain siihen mustelman.

Pieli oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan voi olettaa liiman kestävän, mutta onhan se melko pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...

Sitten aloitimme katsomaan itse rakentetta, huomasimme, että vaakasuuntainen pielilauta on puristettuna pystysuorien lautojen väliin. Jos se sen sijaan olisi ollut pystysuorien päällä, se olisi kiinni ja ei voisi pudota. Eikö tämä olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaiselle olemassa rakennusstandardi? Pielilaudat tulivat valmiiksi leikattuina talotoimittajalta, joten se ei ollut puuseppien virhe.

Keskustelen nyt tästä talotoimittajan kanssa ja he ovat lähettäneet rakennepiirustuksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta haluan väittää, että siinä tapauksessa piirustus on väärä.

Tietääkö joku, onko tällaiselle olemassa rakennusstandardi? Minulle, joka en ole alalla vaan työskentelen kirjoituspöydän ääressä, on kuitenkin päivänselvää, että laudat pitää asentaa niin, etteivät ne voi pudota päähän, kun menee sisään etuovesta. Eli vaakasuora pystysuorien päälle.

Toki voisimme itse ruuvata laudan kiinni niin, että se pysyy kunnolla... mutta tästä on nyt tullut minulle vähän periaatekysymys... mitä sanotte, miten pieli asennetaan parhaiten?
Kokenut ja huolellinen puuseppä tekee juuri kuten ehdotat, mielellään täydentää dyckertillä ja siinä tapauksessa "valmismaalaamalla".
Lisäksi on hyvä olla karmilistat ovenkarmeissa ja ikkunankarmeissa, se antaa tiiviin liitoksen pieliin ja vahvemman rakenteen. Se maksaa hieman, mutta on rahan arvoinen.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
M missk79 sanoi:
Oi mikä sitoutuminen... Kiitos kaikille, että olette ottaneet aikaa.

Talo yritys on itse asiassa tarjoutunut nostamaan levyn, mutta ajattelin, että se kuulosti turhalta työltä, joten jos emme saa uusia smygar, ehkä naulaamme itse.

Esteettisyys onkin yksi näkökulma, en ajatellut, että ratkaisumme voisi olla "kauniimpi", jos näin on...

Katsotaan miten teemme.
Tarkoitat siis, että et sinä/te ole vielä luopunut tästä vaan mietitte, annatteko rakennusyrityksen tehdä sen uudelleen vai teettekö sen itse? Herranjestas, se on 10 minuutin työ, mukaan lukien tarvikkeiden esille ottaminen työn tekemiseksi.

• Tykkään
Sernando ja 2 muuta
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
En ole samaa mieltä ylläolevasta, ensin asennetaan yläsivu ja sitten sivut, tämä on järkevää ja estää TS:n ongelman syntymisen..
Hei
Tulkitsisin "yläsivu ensin asennettuna" jonkinlaiseksi standardiksi, kun katson kotona. Minulla on kolme ovea, joista kahdessa yläsivu on ensin asennettu, mutta yhdessä se on asennettu viimeisenä (ulko-ovi ja siihen liittyvä lasiosa). Ei mitään hajua, miksi ne on tehty eri tavalla, kun talot (asuinyhteisö, jossa pieniä taloja) on rakennettu samaan aikaan ja samalla firmalla. Kaikissa ikkunoissa yläsivu on myös asennettu ensin. Kaikki osat on joka tapauksessa naulattu niin, etteivät ne putoa!

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Paras tapa on käyttää alusta alkaen oikeaa liimaa, ja tässä tarkoituksessa sen tulisi olla elastinen, kuten esimerkiksi Casco SuperFix+. Olen nähnyt liimaa, joka "kovettuu" käytettävän smyygien asennuksessa, missä kaikki smyygit olivat pudonneet alas ja marmoriset ikkunalaudat olivat irti seuraavana päivänä, koska liima oli kovettunut täysin ja lähes halkeillut.

Koska karmi ei ole uritettu, on helpointa, edellyttäen että smygi ei ole vaurioitunut pudotuksesta, käyttää SuperFixiä ja liimata se takaisin uudelleen, 6-8 klimpillä vanhojen viereen. Käytä mielellään pari kapeaa naulaa yläosaan sivuilta, jos tilaa on (käytä syvennintä) ja ole varovainen...voit myös esiporaa hieman sivusmygiä sopivasti yläsmygiin asti varmistaaksesi, että naula osuu oikeaan paikkaan ilman halkeamista.

Onnea matkaan.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.