C
J jonaserik sanoi:
En ole koskaan kirjoittanut mitään sellaista
OK, luulin että tarkoitit Hus AMA:ssa ei ole mitään smygarna-tyyppien toteutuksesta. Mutta ilmeisesti ymmärsin sinut väärin, minun virheeni!

• Tykkään
Christoffer Wedholm
  • Laddar…
E
Jos on vallitsevia smygar, näkyy puun pää, jos yläsmygari asennetaan sidosmygarien päälle.

• Tykkään
Vgt ja 3 muuta
  • Laddar…
K
J jonaserik sanoi:
no-brainer miksi niin, sen pitäisi vain pysyä kiinni eikä pudota, ehkä liian vähän liimaa, enemmän sellaista, niin se olisi pysynyt paikoillaan.
Ja jos ei törmää, ei tarvitse vöitä eikä airbageja.
Ehkä koska se menee liian nopeasti, liian usein.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
S
M missk79 sanoi:
Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. On selvää, että kaikki ei ole enää "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun menin sisään etuovesta, oven pielilauta puusta putosi yhtäkkiä päälleni. Onneksi minulla oli pyöräilykypärä edelleen päässä. Lauta osui kuitenkin käteen, ja sain siihen mustelman.

Pielilauta oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan voi olettaa, että liima kestää, mutta onhan se aika pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...

Sitten aloimme tarkastella itse rakennetta, ja näimme, että vaakasuora pielilauta on puristuksissa pystysuorien lautojen välissä. Jos se sen sijaan olisi pystysuorien päällä, se olisi pysynyt paikallaan eikä olisi voinut pudota alas. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardia? Pielilaudat tulivat esivalmistettuina taloyhtiöltä, joten eivät olleet puusepät, jotka tekivät virheen.

Keskustelen tästä parhaillaan taloyhtiön kanssa, ja he ovat lähettäneet rakennuspiirroksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta haluan väittää, että siinä tapauksessa piirros on väärä.

Tietääkö kukaan, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardia? Minulle, joka en ole alalla, vaan työskentelen toimistossa, on silti päivänselvää, että lautojen asennus pitää tehdä siten, että ne eivät vaaranna putoamistaan päähän, kun tullaan sisään etuovesta. Eli vaakasuora pystysuorien päälle.

Toki voisimme kiinnittää laudan itse niin, että se pysyy kunnolla... mutta nyt tästä on tullut minulle periaatekysymys... mitä mieltä olette, miten pielilaudat asennetaan parhaiten?
Näiden yhdeksän vuoden aikana, olette luultavasti kolhineet tai joku on vetänyt siitä niin, että lopulta liima irtosi. Sisustuksen huoltoa täytyy tietysti tehdä, mutta rakentajan yhteydenotto yhdeksän vuotta myöhemmin, koska liimattu lista on irronnut. Hei oikeasti! 🙈

• Tykkään
DiscoDuck ja 11 muuta
  • Laddar…
Yläkappale asennetaan sivujen väliin, kaikki muu ei näytä kovin hyvältä. AMA ei käsittele tätä. Tarvitsee kuitenkin varmistaa, että tavarat pysyvät kiinni, clips on varmaankin kätevin ratkaisu, täydennettynä vähän dyckertillä.

Siellä, missä se ei ollut mahdollista, sidospalat naulattiin kiinni yläkappaleeseen ennen niiden asennusta, jolloin kiinnitys jäi täysin piiloon.

• Tykkään
Borrby ja 8 muuta
  • Laddar…
A
En ole samaa mieltä ylläolevan kanssa, ensin laitetaan yläkappale ja sitten sivut, tämä on maalaisjärkeä, ja näin TS:n ongelma ei koskaan voi syntyä..

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Olemme rakentaneet talon Hjältevadshusin kanssa ja he asettavat yläriman sivupienten väliin. Olemme myös käyneet tuttavien luona, joilla on Smålandsvillan ja Eksjöhus, jossa se on näyttänyt samalta. Mutta silloin se on naulattu dyckertillä eikä "vain" liimattu.

• Tykkään
Pemo54 ja 2 muuta
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Olen eri mieltä ylläolevan kanssa, ylätukki asetetaan ensin ja sitten sivut, tämä on maalaisjärkeä, ja näin TS:n ongelma ei voi koskaan syntyä..
Sitten yläpään puu tulee näkyviin.

• Tykkään
J_Sand
  • Laddar…
A
J JBa sanoi:
Sitten puun pää näkyy päällimmäisessä osassa.
Kyllä, se on paras tulos, jonka voit saada valmiiksi maalatuilla peitelistoilla, jos aiot naulata tai ruuvata, se erottuu enemmän..
Siinä näkyy vain materiaalin paksuus oikealla ja vasemmalla, jonka maalari voi täyttää pehmeällä saumalla seinää vasten ja maalata sisään...

• Tykkään
solofss2
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Kyllä, se on paras tulos, jonka voi saada valmiiksi maalatuilla ikkunalaudoilla. Jos naulaat tai ruuvaat, se tulee näkyvämmäksi..
Vain materiaalin paksuus näkyy oikealla ja vasemmalla, johon maalari pehmentää sauman seinään ja maalaa sisään..
Tai asennetaan ne vain sivut ylöspäin, jolloin ei tarvitse maalata lautoja, olen asentanut muutaman tuhat metriä lautoja enkä ole koskaan ollut tekemisissä rakentajan tai tilaajan kanssa, joka haluaisi, että yläpuoli asennetaan ensin. Kunhan ne kiinnitetään kunnolla, se ei ole ongelma. Jos luottaa vain sivuihin, on vaara, että lauta alkaa roikkua, MDF on pehmeää.

Aika, jolloin asiat maalattiin paikan päällä, on mennyt monia vuosikymmeniä sitten, hyvässä ja pahassa.

• Tykkään
DiscoDuck ja 1 muu
  • Laddar…
A
L Liljeros sanoi:
Tai sitten asennetaan vain sivut ylöspäin, niin ei tarvitse maalata smyygiä, olen asentanut tuhansia metrejä smyygiä enkä ole koskaan nähnyt rakennusmiestä tai tilaajaa, joka haluaisi, että ylälippa asennetaan ensin. Kunhan ne kiinnitetään kunnolla, niin siitä ei tule ongelmaa. Jos luotetaan vain sivuihin, on riski, että smyygi alkaa roikkua, MDF on pehmeää.
Eihän se roiku enempää, kun se on puristettu sivuilla, miten ajattelit noin
L Liljeros sanoi:
Se aika, jolloin asiat maalattiin paikan päällä, on ollut ohi jo useita vuosikymmeniä, hyvässä ja pahassa.
Kyllä talotehtaissa on tällä tavalla, kun kaiken pitää olla halpaa ja yksinkertaista, mutta kun rakennetaan paikalla rakennustavaraa ja sovitetaan huullokset ympärille, käytetään yhä mäntysmuugeja, jotka antavat täysin erilaisen tuloksen, kun se on maalattu paikan päällä 😊

Rejäl sanoi:
Se ei ripustu enempää, kun se istuu puristettuna sivuilta, miten ajattelit sen
Ei, se ei tee eroa, on yksinkertaisesti pakko kiinnittää smyge kunnolla. Yleisin tapa nykyään on jyrsitty ura karmissa tai clipsit. Pahin skenaario on, kun on utfackningsväggar metallikehyksillä ja sitten sisään taitettu höyrynsulku. Silloin ei voi naulata tai liimata, jos on onnea, seinässä on sentään vanerilevy, joten voi yrittää osua siihen.

Rejäl sanoi:
Joo, valmissa taloissa se on näin, koska kaiken pitää olla niin halpaa ja yksinkertaista, mutta jos rakentaa puutavarasta ja laittaa listaa ympäriinsä, niin käytetään edelleen mäntyisiä smygar, jotka antavat aivan eri tuloksen, kun ne on paikalleen maalattu 😊
Joo, sitä sovelletaan, jos rakentaa itse, mutta tottumuksesta asetan smygen ensin siltikin. Suosin asettaa smygar 5-6 asteen kulmaan, huomaan, että se menee helpommin ensin sivuille.

• Tykkään
J_Sand
  • Laddar…
A
L Liljeros sanoi:
Ei, se ei tee mitään eroa, on yksinkertaisesti pakko kiinnittää smygen kunnolla. Yleisimmin tänään on jyrsitty ura karmeissa tai klipsit. Pahin skenaario on, kun on ulkoseinät peltilankuilla ja sitten käännetty höyrysulku.
Mitkä pienet talot rakennetaan ulkoseinillä peltilankuilla?

Että dyckert ei saa läpäistä höyrysulkua, on mennä vähän liian pitkälle..
L Liljeros sanoi:
Kyllä, sovellan sitä itse rakennettaessa, mutta asetan kuitenkin vanhasta tottumuksesta smygen ensin väliin. Mieluummin asetan smygarna 5-6 asteen kulmaan, koen, että se on helpompaa sivujen kanssa ensin.
Olen rakentanut paikalla rakennettuja taloja koko urani ja asetan aina yläosan ensin riippumatta siitä, onko se maalaamaton tai maalattu ennen asentamista..

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Tietysti asennetaan vaakasuuntainen smygen pystysuuntaisten väliin, jotta vältettäisiin näkemästä vaakasuuntaisen smygen päitä sivuilta. Ainakin jos puusepällä on vähänkin ammattiylpeyttä…

• Tykkään
J_Sand ja 1 muu
  • Laddar…
Kyllä, yleensä asennetaan ulkoneva vuori kuten TS:n kuvassa. Mutta tietenkin varmistetaan, että se on tukevasti kiinni. Se on myös esteettisesti siistein tapa tehdä se.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Anna_H ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.