16 947 lukukertaa ·
57 vastausta
17k lukukertaa
57 vastausta
Karmi putosi – väärin rakennettu?
Näiden yhdeksän vuoden aikana, olette luultavasti kolhineet tai joku on vetänyt siitä niin, että lopulta liima irtosi. Sisustuksen huoltoa täytyy tietysti tehdä, mutta rakentajan yhteydenotto yhdeksän vuotta myöhemmin, koska liimattu lista on irronnut. Hei oikeasti! 🙈M missk79 sanoi:Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. On selvää, että kaikki ei ole enää "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun menin sisään etuovesta, oven pielilauta puusta putosi yhtäkkiä päälleni. Onneksi minulla oli pyöräilykypärä edelleen päässä. Lauta osui kuitenkin käteen, ja sain siihen mustelman.
Pielilauta oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan voi olettaa, että liima kestää, mutta onhan se aika pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...
Sitten aloimme tarkastella itse rakennetta, ja näimme, että vaakasuora pielilauta on puristuksissa pystysuorien lautojen välissä. Jos se sen sijaan olisi pystysuorien päällä, se olisi pysynyt paikallaan eikä olisi voinut pudota alas. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardia? Pielilaudat tulivat esivalmistettuina taloyhtiöltä, joten eivät olleet puusepät, jotka tekivät virheen.
Keskustelen tästä parhaillaan taloyhtiön kanssa, ja he ovat lähettäneet rakennuspiirroksen, joka osoittaa, että he ovat tehneet oikein, mutta haluan väittää, että siinä tapauksessa piirros on väärä.
Tietääkö kukaan, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardia? Minulle, joka en ole alalla, vaan työskentelen toimistossa, on silti päivänselvää, että lautojen asennus pitää tehdä siten, että ne eivät vaaranna putoamistaan päähän, kun tullaan sisään etuovesta. Eli vaakasuora pystysuorien päälle.
Toki voisimme kiinnittää laudan itse niin, että se pysyy kunnolla... mutta nyt tästä on tullut minulle periaatekysymys... mitä mieltä olette, miten pielilaudat asennetaan parhaiten?
Yläkappale asennetaan sivujen väliin, kaikki muu ei näytä kovin hyvältä. AMA ei käsittele tätä. Tarvitsee kuitenkin varmistaa, että tavarat pysyvät kiinni, clips on varmaankin kätevin ratkaisu, täydennettynä vähän dyckertillä.
Siellä, missä se ei ollut mahdollista, sidospalat naulattiin kiinni yläkappaleeseen ennen niiden asennusta, jolloin kiinnitys jäi täysin piiloon.
Siellä, missä se ei ollut mahdollista, sidospalat naulattiin kiinni yläkappaleeseen ennen niiden asennusta, jolloin kiinnitys jäi täysin piiloon.
Olemme rakentaneet talon Hjältevadshusin kanssa ja he asettavat yläriman sivupienten väliin. Olemme myös käyneet tuttavien luona, joilla on Smålandsvillan ja Eksjöhus, jossa se on näyttänyt samalta. Mutta silloin se on naulattu dyckertillä eikä "vain" liimattu.
Kyllä, se on paras tulos, jonka voit saada valmiiksi maalatuilla peitelistoilla, jos aiot naulata tai ruuvata, se erottuu enemmän..J JBa sanoi:
Siinä näkyy vain materiaalin paksuus oikealla ja vasemmalla, jonka maalari voi täyttää pehmeällä saumalla seinää vasten ja maalata sisään...
Tai asennetaan ne vain sivut ylöspäin, jolloin ei tarvitse maalata lautoja, olen asentanut muutaman tuhat metriä lautoja enkä ole koskaan ollut tekemisissä rakentajan tai tilaajan kanssa, joka haluaisi, että yläpuoli asennetaan ensin. Kunhan ne kiinnitetään kunnolla, se ei ole ongelma. Jos luottaa vain sivuihin, on vaara, että lauta alkaa roikkua, MDF on pehmeää.Rejäl sanoi:
Aika, jolloin asiat maalattiin paikan päällä, on mennyt monia vuosikymmeniä sitten, hyvässä ja pahassa.
Eihän se roiku enempää, kun se on puristettu sivuilla, miten ajattelit noinL Liljeros sanoi:Tai sitten asennetaan vain sivut ylöspäin, niin ei tarvitse maalata smyygiä, olen asentanut tuhansia metrejä smyygiä enkä ole koskaan nähnyt rakennusmiestä tai tilaajaa, joka haluaisi, että ylälippa asennetaan ensin. Kunhan ne kiinnitetään kunnolla, niin siitä ei tule ongelmaa. Jos luotetaan vain sivuihin, on riski, että smyygi alkaa roikkua, MDF on pehmeää.
Kyllä talotehtaissa on tällä tavalla, kun kaiken pitää olla halpaa ja yksinkertaista, mutta kun rakennetaan paikalla rakennustavaraa ja sovitetaan huullokset ympärille, käytetään yhä mäntysmuugeja, jotka antavat täysin erilaisen tuloksen, kun se on maalattu paikan päällä 😊L Liljeros sanoi:
Ei, se ei tee eroa, on yksinkertaisesti pakko kiinnittää smyge kunnolla. Yleisin tapa nykyään on jyrsitty ura karmissa tai clipsit. Pahin skenaario on, kun on utfackningsväggar metallikehyksillä ja sitten sisään taitettu höyrynsulku. Silloin ei voi naulata tai liimata, jos on onnea, seinässä on sentään vanerilevy, joten voi yrittää osua siihen.Rejäl sanoi:
Joo, sitä sovelletaan, jos rakentaa itse, mutta tottumuksesta asetan smygen ensin siltikin. Suosin asettaa smygar 5-6 asteen kulmaan, huomaan, että se menee helpommin ensin sivuille.Rejäl sanoi:
Mitkä pienet talot rakennetaan ulkoseinillä peltilankuilla?L Liljeros sanoi:
Että dyckert ei saa läpäistä höyrysulkua, on mennä vähän liian pitkälle..
Olen rakentanut paikalla rakennettuja taloja koko urani ja asetan aina yläosan ensin riippumatta siitä, onko se maalaamaton tai maalattu ennen asentamista..L Liljeros sanoi: