P
mexitegel mexitegel sanoi:
Ei ole mitään ihmeellistä katkaista muuripalkkia, mutta se on raudoitettu, joten helpointa on käyttää kunnon betonisahaa. Muuten joudut viilaamaan eri leikkuulaikoilla kulmahiomakoneella.

Mutta ystävällisesti: Oletko perehtynyt seinän kantavuuteen ja rakenteeseen? Minkä päällä alin muurauskerros lepää? Varmista vain, ettet heikennä seinää. Normaalitapauksessa tukirakenteet asetetaan myös ennen kantavan seinän purkamista.
Muurattu seinä menee kerroksen ylös ja sen päällä on puupalkki, jonka päällä ullakon lattia lepäsi.
Seinä lepää noin 70 cm korkean kivialustan päällä, joka on maan päällä tai hieman maan alla.
 
Ilman että vastaan varsinaiseen kysymykseesi; Kun olin samanlaisessa tilanteessa (ja olen liian pihi neuvottelemaan rakennesuunnittelijan kanssa tai kenen tahansa, joka laskee tällaista), ajoin paikalliselle romuttamolle. Heillä oli hieman junakiskoja, ja ei maksanut paljonkaan saada heitä leikkaamaan 2 metriä minulle.

Tukeuduin kaiken, poistin kaksi tiiliriviä ja varmistin "rautapalkin" parhaalla mahdollisella tavalla ennen kuin verkotin sen ja tasoitin. Uskon, että se palkki kestää talon eliniän ja kymmenkertainen lujuus lecabalkiin verrattuna. Uskon niin.

Sitten tulee muut asiat kuten taipuminen tulipalossa ja niin edelleen, joten jos haluaa tehdä oikein, tietenkin jonkun pitää laskea se.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Maveric77 Maveric77 sanoi:
Vastaamatta varsinaiseen kysymykseesi; Kun olin vastaavassa tilanteessa (ja olen liian pihi konsultoimaan suunnittelijaa tai kuka nyt laskeekaan sellaisia), menin paikalliselle romuttamolle. Heillä oli jonkin verran rautatien kiskoja, ja ei maksanut paljon saada heidät leikkaamaan 2 metriä minulle.

Tuen kaiken, poistin kaksi kerrosta tiiltä ja varmistin "rautapalkin" parhaalla mahdollisella tavalla ennen kuin verkotin sen ja rappasin. Luulen, että se palkki kestää taloa kauemmin ja kymmenkertaisella kestävyydellä verrattuna lecaan. Uskon näin.

Sitten tulee mukaan muita tekijöitä, kuten taipuminen palon sattuessa ja niin edelleen, joten jos haluaa tehdä asiat oikein, jonkun tulisi laskea se toki.
Minulla on hyvä yhteys eläkkeellä olevaan suunnittelijaan, joka todennäköisesti saa viimeisen sanan kysymyksessä.
 
  • Tykkään
mexitegel ja 1 muu
  • Laddar…
AXS
maxmsm sanoi:
Kuinka minun pitäisi tehdä, ajatukseni on poistaa pari kerrosta seinän alaosasta ja laittaa siihen lecavälipalkki ja mahdollisesti hieman expanderbetonia, jotta ei riskoiteta liikkeitä seinässä.
Tarkoitatko, että lecavälipalkki ei pidä?
Tee sama mutta rautapalkilla sen sijaan, H, I, U tai jopa 2 L voivat toimia hyvin.

Leca toimii kyllä, mutta se vaikuttaa erittäin hankalalta. Erityisesti jos sinulla ei ole oikeaa pituutta.
 
P
AXS AXS sanoi:
Tee sama, mutta käytä rautapalkkia sijaan, H, I, U tai jopa 2 L voi toimia hyvin.

Leca voi toimia, mutta se vaikuttaa erittäin hankalalta. Erityisesti jos sinulla ei ole oikeaa pituutta.
Mikä on oikea pituus, siihen voi varmaankin vain suunnittelija vastata, aukko seinän alla tulee olemaan enintään 150 cm, joten ajatuksissani minulla pitäisi olla vähintään 50 cm palkkia kummallakin puolella aukkoa.
 
maxmsm sanoi:
Tiilimuurattu seinä menee ylös yhteen kerrokseen, ja sen päällä on puupalkki, joka on toiminut ullakon lattian tukena.
Seinä lepää noin 70 cm korkeiden kivien päällä, jotka makaavat maan pinnalla tai hieman maan alla.
Kivillä tarkoitatko luonnonkiveä etkä tiiliä, ettekä kaiva tämän tason alle? Tulee kuitenkin hieman hermostuneeksi siitä, että seinä on avattu näin paljon, kun yläpuolella on päätyseinä. Keskustele rakennesuunnittelijasi kanssa, mutta olen samaa mieltä, että teräspalkki saattaa olla sopivampi ja helpompi.
 
  • Tykkään
AXS
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel sanoi:
Kun sanot kivet, tarkoitatko luonnonkiviä eikä tiiliä, etkä kaivaa tämän tason alapuolelle? Vähän hermostuttaa, että seinä on avattu niin paljon, kun siinä on päätyseinä yläpuolella. Keskustele suunnittelijasi kanssa, mutta olen samaa mieltä siitä, että teräspalkki voisi olla sopivampi ja helpompi.
Kyllä, seinän alla on rivi erikokoisia luonnonkiviä, se on aivan tavallinen sisäseinä (ei pääty), joka taloa rakennettaessa oli silloisten asunnon välinen seinä, joten muurattu seinä on yksinkertainen ja noin 2,5m korkea.
 
P
Kävin erään paikallisen rakennuskauppiaan luona, jolta ostan osan tarvikkeista, koska heillä on hyvä asiantuntemus, ja keskustelin tästä vähän. Sain sitten sähköpostin, missä he olivat kysyneet toimittajaltaan, joka on myös lecavälipalkkien valmistaja, mutta he eivät halunneet tehdä rakennesuunnittelua tällaiselle palkille...
Nyt tiedän, mitä valmistajaa pitäisi boikotoida loppuremontin ajan...
 
Ei, miksi he tekisivät niin - onhan olemassa valmiita taulukoita?
 
AXS
Mielestäni tämä palkki tuntuu todella paljon turhalta veden kantamiselta joen yli. Se on vanha talo ja vaikea seinä laskea. Et tule saamaan järkeviä arvoja, koska lähtöarvoja on mahdotonta laskea.

Järkevintä on korvata muurattu seinä sopivalla palkilla, joka mahtuu. Varmista, että se kiinnitetään hyvin ja sitten vahvista ympäriltä.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
AXS AXS sanoi:
Tuntuu siltä kuin menisi puron yli veden yläpuolella tämän palkin kanssa. Se on vanha talo ja vaikea seinä laskea. Et saa järkeviä arvoja, koska lähtöarvoja on mahdotonta laskea.

Järkevää olisi korvata muurattu seinä kohtuullisella palkilla, joka mahtuu. Varmista, että se kiinnittyy hyvin ja vahvista ympäriltä.
Tarkoitatko, että seinä pitäisi purkaa?
 
AXS
Ei enempää kuin mitä olet jo repinyt, vain korvata se osa, joka nyt puuttuu.
 
P
AXS AXS sanoi:
Ei enempää kuin olet jo purkanut, vain korvata se osa, joka nyt on poissa.
Mikään ei ole poissa, aion kulkea kellaritilojen välillä seinän alla enkä halua tiiliseinää päähäni.....
Suunnitelma on nyt poistaa 3 kerrosta seinän pohjasta ja korvata se lecabalkilla, joka on 2,4 m aukon yläpuolella noin 1,5 m tukemassa työtä varten, joten ajattelin ottaa pois kiven noin 80 cm päästä päästä ja toisen noin 160 cm päästä päästä 4. kerroksessa ja laittaa sinne palkit, jotka tukevat seinää, ennen kuin poistetaan 3 kerrosta alta.

Liitän kuvan testistä irrottaa kivi.

Talon perustuksen remontti, seinän alaosasta poistettu tiiliä. Työkalut ja puupalkit pohjan tukemiseksi näkyvät.
 
Karrock
Hyppään alkuperäiseen kysymykseen. Vaikuttaa epäilyttävältä leikata lecabalk. Ensimmäinen osuma googlessa on jännitetty, ja silloin sitä ei pitäisi leikata, jos sen toiminta halutaan säilyttää. Tukipituuden tulee olla 250 mm per sivu, ja silloin voi olettaa, että raudoituskiinnitys on jossain tuolla pituudella molemmista päistä. Leikkaa 0 mm päästä - ok! leikkaa 250 mm päästä - ei ok. Jossain siinä välissä on raja :)

https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
 
  • Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Uskon, että Lecabalk on tässä tapauksessa "Kalle anka", käytä H-palkkia tai vastaavaa. (rauta) Sinun täytyy myös varmistaa, että seinät, joilla H-palkki lepää, pystyvät kantamaan kuorman.

Lecabalk on toki hyvä, mutta se kestää tehtaaltaan 3 MPa, eikä sitä pitäisi sahata saadakseen nämä MPa.

Uskokaa minua, tulet itkemään monta kyyneltä, jos kotisi alkaa "liikkua", joten parempi olla turvassa kuin katua.

Ystävällisin terveisin jawen
 
  • Tykkään
Anonymiserad 170696 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.