Onko kyseessä palkki, joka on tarkoitettu kantamaan kuormaa aukon yläpuolella, vai aiotko katkaista tavallisia lohkoja?
Palkki, aivan kuten viestissä mainitaan, lohkojen katkaisu on tuttua puuhaa, palkin on tietysti kyettävä kantamaan kuormaa ja tässä tapauksessa se on aukon yläpuolella.
Palkki aivan kuten viestissä lukee, olen leikannut harkkoja monta kertaa, palkin tulee tietysti kestää kuormaa ja tässä tapauksessa se on aukon yläpuolella.
En tiedä, olen löytänyt jonkin palkin järkevään hintaan, joka on 2400mm, joten katson miten seinän avaaminen sujuu, ehkä sen saa avattua 2400 ilman ongelmia.
Muutama kuva siitä, mikä pitää poistaa ja mikä mahdollistaa pääsyn seuraavaan huoneeseen kellarissa, vahvistuksen on tarkoitus mennä seinään yläpuolella, nykyinen kellarikorkeus on noin 162 cm ja hölmö, joka siellä työskentelee, on 187 cm.....
Kivien, jotka ovat muurattujen tiiliseinän alla, menevät noin 70 cm syvälle.
Aion mennä tilaan toisella puolella ja aloittaa purkamisen siellä päivän aikana.
Ei ole mitään outoa sahata palkkia, mutta se on raudoitettu, joten helpoin tapa on käyttää järeää betonisahaa. Muuten joutuu viipaloimaan eri katkaisulaikoilla kulmahiomakoneessa.
Mutta ystävällisesti: Oletko tarkistanut muurin kantavuuden ja rakenteen? Mitä alimman kerroksen alla lepää? Varmista vain, ettet heikennä seinää. Normaalisti tuetaan ennen kuin puretaan kantava seinä.
Ehdottomasti satsaisin rautapalkeeseen ja valaisin sivut, jotka tukevat sitä.
Miten minun sitten pitäisi tehdä, ajatukseni on poistaa pari kerrosta seinän pohjasta ja laittaa sinne lecabalk ja ehkä hieman expanderbetonia, jottei seinä vajoa.
Tarkoitatko, ettei lecabalk kestä?
On vaikea vastata. Mitä on seinän yläpuolella, jonka aiot purkaa?
Huomioi myös, että sinulla on maapainetta ympäröivistä seinistä, joka voi vaikuttaa siihen, mitkä voimat seinä ottaa vastaan.
Tiiliseinä, muurattu melko tarkalleen 150 vuotta sitten, joten se lienee muurattu kalkkilaastilla, korjasin vaurion päätyseinämässä, jonka huolimattomat hantverkares aiheuttivat, ja silloin minua suositeltiin käyttämään Finjan hydraulista saumauslaastia talon iän vuoksi.