Hei!

Minä ja isäukko jouduimme keskusteluun liimapuupalkista ja sen lujuudesta/kantavuudesta. Esim. yksi 56*225*6000.

Isäukko väitti, että ei ole väliä, asetetaanko liimapuupalkki "lappeelleen" niin että se on vain 56mm korkea ja 225mm leveä, tai pystytetäänkö se pystyyn 56mm leveänä ja 225mm korkeana.

Selvästikään se ei toimi näin väitän minä ja yritin järkiperusteilla argumentoida. Selvästikin lappeellaan oleva ei ole yhtä vahva kuin pystyssä oleva, koska säleet ovat vierekkäin. Mutta tätä hän ei ostanut, koska se oli "teollisesti luotu".

Joten, sillä ehdolla että olen oikeassa järkisyilläni, olen yrittänyt löytää yksityiskohtaista tietoa puuoppaasta. Mieluiten laskuja ja esityksiä varten. En kuitenkaan löydä mistä mahdollisesti voisi löytyä tietoa lappeellaan olevista palkeista. Tolpille löytyy esimerkiksi nurjahdus x- tai y-suuntaan.

Onko olemassa viite liimapuupalkin lujuudesta, kun se on lappeellaan?

Googla kantokyky palkilla. Isäukko on väärässä.

• Tykkään
Deek
  • Laddar…
Jokaista korkeuden kaksinkertaistamista kohden kantavuus nelinkertaistuu.
Kantavuus on neliöllinen korkeuden muutoksen kanssa.

Oletetaan hypoteettinen materiaali, jonka mitat ovat 100x400 mm
Jaetaan osiin, 100x100 mm paloiksi.
Jokaisella palalla on kantavuus 100
Neljä palaa leveydessä antaa kantavuuden 400
Kun laitetaan 4 palaa (voimakkaasti yhdistettyinä) korkeudelle, eli 4 kertaa korkeampi, antaa kantavuuden 4*4*100=1600

Kun palkki on pystyasennossa, se on 4 kertaa jäykempi.
Huomasin tämän kesällä, kun juoksin telineillä, 45*220 notkahtaa melko paljon, mutta kun se on harjapalkkina pystyasennossa, se oli huomattavasti jäykempi.

Appiukollasi saattaa olla pointti, teollisesti valmistettu ohuista lamelleista ja oksat siellä täällä ovat vahvempia kuin täyspuu, joka voi sisältää läpi kulkevia oksia.
Protte

• Tykkään
SC Aero ja 2 muuta
  • Laddar…
Prototyyppi yllä on täysin oikea.
Mutta sinäkin olet täysin oikeassa, että lamellit ovat oikein/väärin.
Makaavassa asennossa palkki ei ole paljon jäykempi kuin tavallinen puu.
Seisovassa asennossa virhe- ja puutetekijä katoaa, mikä tekee liimatusta puusta yli kaksi kertaa vahvemman.

Kokeile tavallisella laudalla kahden tuen välissä. Onko sitä yhtä helppo taivuttaa, kun se seisoo reunalla kuin kun se makaa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.