Hei, aion tehdä oviavauksen 50-luvun kivitalooni. Ytterkarmmått = 100 cm. Aukko tehdään perusmuuriin, ulkoseinään ja kantavaan seinään. Perusmuuri koostuu kevytbetonilohkoista. Leveys 200 mm. Yllä on teräsbetonista valetty terassi, joka mielestäni jakaa paineen. Talo on yksikerroksinen, jossa on kellari, ja tämä on siis kellaritasolla. Riittäisikö mielestänne kaksi kappaletta 90x90 palkkeja vierekkäin kantavana rakenteena, joilla on 20 cm tukea kummallakin puolella? Kiitollinen nopeasta vastauksesta / p
 
hei, minulla on ongelmia kattoristikoiden kanssa ja toivoin, että täällä olisi joku, joka voisi auttaa minua?

rakennan autotallia, johon olisi tarkoitus rakentaa asunto yläkertaan, olen saanut kaksi hintatarjousta kattoristikoista, ja ne eroavat toisistaan melko paljon.

toinen ja kallein tarjous on 45x300 kertobalk-kattoristikolla ja välipohjalla.

toinen tarjous on 45x220 C24 tai C30 lankku sekä kattoristikossa että välipohjassa.

joten kysymys on, selviääkö 45x220 lankulla? laatan ulkomitat ovat 5,4 m, jänneväli seinien välillä olisi 4,95 m (plus seinät, jotka ovat 17 cm paksuja)

onko täällä joku, joka voisi auttaa minua?
 
Ei, jos kattoristikot toimivat myös välipohjana, sinun tarvitsee kantava seinä tai palkki keskelle, jos käytät "tavallista" puutavaraa.
 
jos laittaa kaksinkertaiset 45x220 jokaisen kattotuolin kohdalle, toimiiko se sitten?

kuinka suuri palkki tarvitaan silloin? teräspalkki vai puupalkki?
palkin pituus tarvitsee olla noin 10 metriä.
 
Lainaan tätä ketjua
Rakennan terassin, toistaiseksi kaivoin 19 pilaria 1,5 metrin etäisyydelle. Pilareissa on 95x95 tolppa, näissä 45x170 C14, näiden päällä tulee 45x145 palkki cc60 (oletan myös C14?) ennen terassilautaa.

Kuinka pitkälle voin antaa 45x145 palkkien ulottua viimeisen 45x170 palkin ulkopuolelle ilman, että riski taipumisesta on suuri? 1m? 0,5m?
 
biggles34 sanoi:
Lainaan tätä keskustelua.
Rakennan terassia, olen tähän mennessä kaivanut alas 19 peruspilaria 1,5 metrin etäisyydelle. Pilareissa on 95x95 tolppa, näissä 45x170 C14, näiden päälle tulee 45x145 koolinki cc60 (oletan myös C14?) ennen terassilautaa.

Kuinka pitkälle voin antaa 45x145 koolinkien ulottua viimeisen 45x170 koolingin ulkopuolelle ilman, että se alkaa notkua? 1m? 0,5m?
Tein kuten sinä muutama vuosi sitten, mutta käytin 45x170 suoraan läpi ja annoin sen ulottua noin 150 cm viimeisestä peruspilarista, siitä tuli vakaa ja ei mitään notkumista.
 
Ei ollenkaan huono idea itse asiassa, nyt kun olen miettinyt sitä hetken :) . Toista osaa en varmaan voi muuttaa korkeutta, mutta toista, jossa tarvitsisin palan ulkopuolelle, voin luultavasti muuttaa. Noin 45 m² terassi voisi myös olla hieman mielenkiintoisempi pienellä jaolla korkeuseron muodossa, ja jos teen sen viistoksi, onko riski, että ihmiset kompastuvat, pienempi?
 
injonil sanoi:
Ei, jos kattotuolit toimivat myös lattiapalkkina, tarvitset kantavan seinän tai palkin keskelle, jos käytät "tavallista" puutavaraa.
väärin.

Olen ostanut kattotuoleja, jotka ovat 9,2 metriä pitkiä ja kestävät asuinkuorman 250 kg/m2 "yläkerrassa".

kuitenkin ne täytyy asentaa cc600 välein.
 
camaro1969 sanoi:
virhe.

olen ostanut 9,2 metrin kattotuolit, jotka kestävät asumiskuormituksen 250 kg/m2 "yläkerrassa"

kuitenkin vaaditaan, että ne asennetaan cc600:aan
"lattiahirsipalkki" 45x245 C24
 
Se kuulostaa täysin mahdottomalta, että olisi 9,2 m lattianpalkkeja 45x245 ilman että siitä tulee todella huojuva. Peukalosääntö on enintään 4 metriä 45x220 C24, cc 600.
 
Oletan, että se johtuu siitä, että kattotuoli on juuri kattotuoli.

vapaa tila on 4,2 tai 4,4 metriä kattotuolin keskellä. (en muista kumpi)
 
Tobbe.A
On hienoa, kun voi jatkaa todella vanhoista ketjuista, joten tässä on elvytysyritys :D

Olen ajatellut rakentaa yksinkertaisemman parven meidän carporttiin, tarkoituksena on heittää sinne vähän puutavaraa, kattoboxi ja muuta romua, ei mitään erityisen raskasta. Auto on alla, joten en halua, että mitään romahtaa alas :)

Carport on 3,3m leveä ja ajattelin, että parvi olisi 3 metriä syvä. Mietin nyt mittoja. Riittääkö, että ruuvaa 45x145 C24 cc 60? Jänneväli on siis 3,3m. Lattiaksi tulee raakapontti.

//Tobbe
 
Kyllä
 
Tobbe.A
F fribygg sanoi:
Ja
Kiitos! Onpa mukava, että autat minua eri rakennusprojekteissani (y):D
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.