Hei!
Olen aloittamassa laajennusprojektia kotona. Siitä tulee kaksikerroksinen, jossa yläkerrassa on harjapalkki ulkomitoilla 8x8 m. Yläkerran ulkoseinän korkeus on noin 1600 mm.
Pohdin vähän ensimmäisen kerroksen juoksupuun kantavia palkkeja (kutsutaanko sitä näin??).
Rakennan seinät 45x170 mm + sisäpuolella vaakasuorassa oleva 45x45 mm. Riittääkö pystysuora 170 mm juoksupuu ensimmäisen kerroksen juoksupuussa? Jos ei, voiko yläkerroksen seinien alareunaan upottaa jotain järeämpää, jotta saadaan sama vaikutus? Ikkunoita tulee jonkin verran, mutta mikään ei ole yli 1400 mm leveä. Jos edes tulevat olemaan niin leveitä. Ei vielä päätetty.
Välipohja koostuu 45x220 mm:stä, jos se on kiinnostavaa tietoa.
Vastaan mielelläni lisäkysymyksiin 😱
Kiitollinen vastauksesta!

/Anders

Tervetuloa foorumille!

Tarve kantavien rakenteiden hammarissa tai palkkien vaihdoissa riippuu siitä, kuinka kiinnität välipohjan seinänrunkoihin sekä kuinka sijoitat ikkunat ja ovet.

Minä olisin vienyt seinänrungot alajuoksusta hammarikseen saakka katkeamattomina ja kiinnittänyt 220x45 pitkin seinänrunkoja, ja tähän olisin kiinnittänyt lattiarungot palakeilla.

Esimerkkikuva omasta rakennuksestani:
Rakennustyömaa sisätiloissa, näytetään kattopalkkeja, telineitä, työpöytä ja rakennusmateriaaleja lattialla.

Kuten näette, minulla ei ole hammarissa palkkien vaihtoja tai seisovia runkoja, niitä ei tarvita, koska kaikki ikkunat ja ovet on sijoitettu niin, että niiden alla on katkeamaton seinänrunko jokaisen kattotuolin alla.

Kiitos tästä!
Aion ensin rakentaa alakerran seinän ja sen jälkeen laittaa palkiston päälle. Muuten ideasi koko reglista on hyvä.

Tämä on enimmäkseen siksi, että haluan maksimoida yläkerran korkeuden enkä vielä osaa laskea tätä tarpeeksi tarkasti.
Eikö voi laittaa erillistä palkkia palkiston ulkopuolelle 220mm, joka sijoittuu juuri 170-regelini yläpuolelle alimmassa seinässä? Tämä tarkoittaa todennäköisesti sitä, että minulla on tukea seinän reglistä tyylillä 170+45+220 ennen toisen kerroksen seinää? Tämä pitäisi kai olla riittävä tuki?

Kattopalkkini nocken palkkiin asti 45x220 tulevat olemaan c/c 60.
Voihan myös laittaa tuplana 170-reglar kantavaksi palkiksi leveimpien ikkunoiden hammasbändiin, jos on tarpeen. Vai onko tämä suositeltavaa kaikkien ikkunoiden yläpuolelle? Yksi ovi tulee olemaan 1400mm leveä.

/ Anders

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.