7 373 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Kantavuus betonille?
Hei
Olen etsinyt internetistä ja foorumilta, mutta en ole löytänyt etsimääni.
Aion valaa lattian, mutta se on välipohja (alakerran ja kellarin välissä).
Haluaisin tietää kantavuuden per dm² betonia, jos kerroksen paksuus on 4, 5, 6, 7, 8 cm.
Lisäksi saattaa olla arvoja, jos on myös raudoitus.
Haluan valaa mahdollisimman vähän betonia ja lisätä eristyksen määrää. Nykyään lattia on 12 cm paksu ja ilman raudoitusta, joten minun täytyy vaihtaa se. Minulla on sitten noin 10 cm käytettävissä, mutta sinne tulee sekä eristyksiä että lattialämmitys.
Olen etsinyt internetistä ja foorumilta, mutta en ole löytänyt etsimääni.
Aion valaa lattian, mutta se on välipohja (alakerran ja kellarin välissä).
Haluaisin tietää kantavuuden per dm² betonia, jos kerroksen paksuus on 4, 5, 6, 7, 8 cm.
Lisäksi saattaa olla arvoja, jos on myös raudoitus.
Haluan valaa mahdollisimman vähän betonia ja lisätä eristyksen määrää. Nykyään lattia on 12 cm paksu ja ilman raudoitusta, joten minun täytyy vaihtaa se. Minulla on sitten noin 10 cm käytettävissä, mutta sinne tulee sekä eristyksiä että lattialämmitys.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 viestiä
Kuulostaa mahdottomalta, että se ei ole raudoitettu. Raudoittamaton betongi ei käytännössä kestä lainkaan kuormitusta.
Se, mitä on olemassa tänään, on vuodelta 1938, eikä siinä ole raudoitusta.
En halua puuta rakenteeseen, koska se on kivitalo ja kellari ei ole lämmitetty.
Sen, mitä valan, aion tietenkin raudoittaa, mutta kysymys on, kuinka paksun kerroksen minun täytyy valaa.
X cm tasoitemassa
X cm lattialämmitys
X cm eristys
X cm kantava betoni raudoituksella.
En halua puuta rakenteeseen, koska se on kivitalo ja kellari ei ole lämmitetty.
Sen, mitä valan, aion tietenkin raudoittaa, mutta kysymys on, kuinka paksun kerroksen minun täytyy valaa.
X cm tasoitemassa
X cm lattialämmitys
X cm eristys
X cm kantava betoni raudoituksella.
Riippuu hyvin paljon raudoituksesta ja siitä, mikä jänneväli on kyseessä. Kysymykseesi ei voi vastata.
et periaatteessa pääse alle 8 cm betonin joka tapauksessa.
raudoituksen ja hyväksytyn peittobetoni molemmin puolin, niin olet vähintään noissa paksuuksissa.
Ohuemmalla saat ongelmia kutistumishalkeamien ja reunojen nousemisen kanssa.
raudoituksen ja hyväksytyn peittobetoni molemmin puolin, niin olet vähintään noissa paksuuksissa.
Ohuemmalla saat ongelmia kutistumishalkeamien ja reunojen nousemisen kanssa.
Minulla on 20cm betonia karkeasti ylä- ja alareuna-armeeringilla. Se on 9,5x5m ilman muita tukia. Hyvällä ystävälläni on 12cm autotallissaan, mutta tukiseinä ja huomattavasti pienempi jänneväli. Valettu holvi ei ole mikään arvaustuote, se on asia, joka on laskettava suunnittelijan toimesta tai vaihtoehtoisesti saatava "ilmaiseksi" esim. muottilevyn toimittajalta.
Klikkaa tästä vastataksesi