Olen äskettäin ostanut talon ja aion purkaa osan kantavasta seinästä. Noin 4 m, avaaminen on noin 6 m.
Se on 1-kerroksinen Boro-talo, rakennettu -91.
Luulen, että se on w kattotuoleja Yläpohjan rakennuselementit: tukiparrut ja eristeet näkyvät ullakolla. Lautalattia ja kattotuolit erottuvat, osana kantavan seinän muutosta. Vintti, jossa on puisia kattotuoleja ja eristysmateriaalia. Lattialla joitakin laudankappaleita. Rakenteilla oleva tila.

Seinä, jonka haluan purkaa, on kuvaan merkitty punaisella. Pohjapiirros, jossa punaisella merkitty kantava seinä olohuoneen ja keittiön välillä. Trendiin liittyy ajatus kantopalkin sijoittamisesta yläpohjaan.

K-mittapiirustuksen mukaan se on kantava Rakennuspiirustus 1991 Boro-yksikerroksisesta talosta, mittakaava ja yksityiskohdat esitetty. Reunalla kynä ja viivoitin. Rakennuksen pohjapiirros ja rakennekuva, jossa yksityiskohdat kantavasta seinästä ja katosta vuoden 1991 Boro-talossa.

Tarvitsenko palkin mitoituksen? ja mikä on helpoin tapa asentaa se? Olen nähnyt, että yksi ratkaisu on laittaa se ullakolle ulkoseinän ja sen kattotuolin väliin, missä pystytolppa on seinässä kattotuolin alla?

Kiitollinen vastauksesta.
Yst. terv. Hampus

Sen tyyppiset ristikko-orret, jotka sinulla on, ovat itsestään kantavia ulkoseinien välillä. Siksi mitkään sisäseinät eivät ole kantavia. Poikittaissseinillä voi lisäksi olla vakauttava tehtävä. Varmuuden vuoksi voit tarkistaa, että kattoristikoiden ylä- ja alapalkit ovat oikean kokoisia lumivyöhyke ja jänneväli huomioon ottaen.

Kuten monet ovat kirjoittaneet foorumilla, toivon, että juuri sinä vastaat, Kiitos!

Aion mennä vintille ja mitata ala- ja yläkäsivartta..
Jänneväli on 8 m ja lumivyöhyke 3,0.
45x170 Ö, 45X145 U. Olenko katsonut oikein silloin?

Mitä mieltä olet liimapuupalkin asettamisesta yläkäsivarren päälle kattotuolissa?
Ajattelin varmuuden vuoksi.

Sinun ei tarvitse käyttää palkkia. Nämä mitat ovat täysin suositusten mukaisia lumen painon ja jännevälin suhteen. Tämä kuitenkin edellyttää, että et lastaa liikaa roinaa ullakolle.

Okei.

Kiitos vastauksistasi!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.