Hei.
Olen purkuhommissa ja aion avata seinän olohuoneeseen. Olen kuitenkin hieman epävarma siitä, riittääkö ajattelemani rakenne. Ehkäpä joku asiantuntija voisi auttaa minua hieman.
Hieman tietoa:
Talo on rakennettu vuonna -45, kolme kerrosta, kellari, pohjakerros ja yläkerros. Seinä, joka on tarkoitus purkaa, on pohjakerroksessa. Kaikkialla lankkuseinät. Uuden aukon jänneväli tulee olemaan 2 m.
Ajatukseni oli naulata 2 kpl 95x45 kummallekin puolelle aukkoa ja tämän päälle laittaa 220x45 palkki. Katso liitetty kuva. Haluaisin mieluummin laittaa 2 kpl 220 päällekkäin yhden sijaan, mutta se aiheuttaa ongelmia sähkön kanssa. Mielestäni tämä tuntuu todella tukevalta, mutta koskaan ei tiedä. Jos jokin menee pieleen, yhdistyksen hallitus ripustaa minut talon ulkopuolella olevaan suureen mäntyyn, eikä sitä iloa ole tarkoitus heille antaa.
/jeppe

• Seinässä on avattava oviaukko olohuoneeseen. Taustalla näkyy portaat. Vasemmalla on rakennusteline ja sahalaitteita.
Jos seinä on kantava, luulen, että sinun täytyy tehdä rakennusilmoitus (voin olla väärässä). Tämän yhteydessä uskon, että sinun täytyy esittää alan ammattilaisen tekemät rakenteelliset laskelmat.

Jos kyseessä on kerrostalo, epäilen, että kyse ei ole vain kantavuudesta vaan myös paloluokituksesta ja muista asioista, jotka liittyvät siihen. Toisin sanoen sen tulee säilyttää oikea kantavuus myös tietyn ajan kuluttua ylikuumentuneena. Huomaa, että puupalkkeja valitaan usein, koska ne ovat paloturvallisempia kuin teräspalkit. Teräs pehmenee ja taipuu. Tarpeeksi paksu puu palaa erittäin hitaasti, kun ensimmäiset millimetrit hiiltyvät.

Kun teet muutoksia kantaviin rakenteisiin asunto-osakeyhtiössä, hallituksen tulisi myös vaatia, että "todistat" rakenteen palkkaamalla ammattilaisen laskemaan ne.

Sinun on tehtävä vähintään yksi rakennusilmoitus, jos kyseessä on kantava rakenne, tieto brf:lle pitäisi riittää. Kestävyys 220x45 on melko hyvä lyhyellä etäisyydellä, mutta totta kai, jos naapuri yläpuolella on 700 litran akvaario hiekalla ja kivillä, jotka painavat satoja kiloja, voi syntyä hieman ongelmia...

Ok kiitos vastauksistanne, aion keskustella kunnallisen rakennusvalvonnan ja myös hallituksen kanssa.
jeppe

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.