Kellarissa on kantava sisäseinä, rakennettu 45*95 cc 60 -rakenteella. Syyli 45*95 betonilla, alla on syylihuopa. Haluan seinän olevan helposti ruuvattavissa ja siksi haluan siihen OSB-levyn ja kipsilevyn sekä eristyksen, jotta seinä ei toimisi kaikukoppana.

Mutta koska se on kellari, vaikka se on hiljattain salaojitettu, betonilaatasta voi nousta kosteutta. Pitäisikö minun siis eristää solumuovilla ja käyttää märkätilakipsilevyä tavallisen kipsilevyn sijasta? Voinko silloin käyttää OSB-levyä takana?

Eräs ratkaisu, jota harkitsen itse, kustannusten minimoimiseksi, on käyttää solumuovia noin 30-40 cm alhaalta, laittaa sinne kaksoismärkätilalevy (jotta seinän paksuus on sama), ja yläpuolella, 30 cm:stä kattoon, laittaa OSB-levy ja tavallinen kipsilevy sekä tavallinen eristys.
 
On kirves veneessä, saa soutaa.....

Jos siellä on jo puuseinä, ei mikään muu paranna tai huononna tilannetta. Joo, pahemmaksi menee, jos yrität sulkea mahdollisen kosteuden sisään.

Jos levy on kuiva (eli eristetty), ei ole mitään mietittävää. Jos levy on eristämätön, toivot että puutervapaperi hoitaa työnsä, ja varmasti se hoitaakin.

Eristäisin kuten tavallisesti kivivillalla ja kiinnittäisin OSB- ja kipsilevyt siihen. Kaikki muu vaikuttaa vain hankalalta, eikä paranna mitään. Jos sinulla on kosteusongelmia tässä seinässä, kantavat koolaukset ovat suurin ongelma, eivät pintamateriaalit ja eristys.
 
Laatta on eristämätön. Vanha seinä oli kiinnitetty pohjalaattaan. Ei mitään kosteusvaurioita siinä, mutta se on vaihdettu, koska se poistettiin tarkastusta varten.

Pitäisikö minun rakentaa seinä eri tavalla? Ei ole vielä liian myöhäistä muuttaa...
 
Epäröisin asentaa puuseinää eristämättömälle laatalle. Muuraisin sen mieluummin lecaharkoilla tai vastaavilla.
 
Kyllä, mutta siitä tulee paljon työtä turhaan. Mutta kysyin kuitenkin :-) Pidetään puuseinä, käytetään osb + kipsi ja kivivilla.

Lisäkysymys: onko ok rakentaa muut kantamattomat sisäseinät "kuten tavallisesti" eli teräsprofiili, kivivilla, osb ja kipsi? Ajattelin alun perin rakentaa ne teräsprofiileilla, solumuovilla, osb ja märkätilakipsillä.

Ulkoseinät pysyvät ennallaan, rapattuina ja silikaattimaalilla maalattuina.
 
Tässä on käännös: kyllä!
 
  • Tykkään
Jkgbg
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.