P
Aion siirtää 3 m pitkän sisäseinän 1 m lähemmäksi talon keskustaa. Talo on rakennussarja talo vuodelta 1970, yksikerroksinen pulpettikatto huovalla ja sijaitsee Skånessa. Talossa on kellari, jossa on betoniholvi kellarin ja maanpinnan välillä. Kyseisen seinän elementit on kuvattu kantaviksi piirustuksessa, mikä tarkoittaa, että ne on koolattu cc30, kun ei-kantavat seinäelementit on koolattu cc60.

Olen purkanut pois katon, lattian ja kipsin seinästä ja se näyttää tältä:
Kipsilevykuori poistettu seinältä, paljastaen eristeet ja puurungon. Lattialla näkyvät puurungot ja kiilat betonipohjalla.

Rakenteilla oleva sisäseinä, jossa on näkyvissä puurunko, eristysmateriaalit ja sähköjohtoja. Lattiapalkit näkyvissä ilman lattiapäällystettä.

Seinä suoraan edessäsi kuvassa tulee siirtää lähemmäksi kameraa. Oikealla oleva seinä on ulkoseinä ja vasemmalla ei-kantava sisäseinä, jonka olen koolannut uudelleen cc30, koska siitä tulee kylpyhuone ja sisäpuolelle tulee laatat. Olin hieman yllättynyt siitä, että seinä seisoo vain muutamien kiilojen päällä, jotka tosin on naulattu vanerilevyihin suoraan betoniin, kuinka paljon tämä voi kantaa? Seinä on lisäksi rakennettu osioina, joten kattokoolari on katkaistu enintään 120 cm paloiksi.

Suunnitelmana on rakentaa uusi seinä oviaukolla ennen kuin vanha puretaan.

Vanhan seinän koolaukset ovat 45x70 mm ja kattokoolaukset 70x120. Näyttää siltä, ettei sisäseiniä enää rakenneta 70 mm leveydellä, saatavilla on vain kattokoolauksia, jotka ovat 45 paksuja, voiko käyttää sellaista, jos tekee siitä hieman paksumman esim. 6" sen sijaan että nykyiset ovat 5?

Kuinka tarkkaa täytyy olla kantovoima betonilattiaa vasten? Riittääkö, että laittaa tukipalikat olemassa olevien lattian koolausten väliin ja sitten asettaa seinän niiden päälle? On olemassa tuki suoraan sen alla, mihin uusi seinä tulee.

Riski on, että katon runkopalkit on liitetty juuri seinän yläpuolelle, jos jänneväli on pitkä, mutta sinun pitäisi nähdä se, koska se näyttää olevan nyt paljaana?

Voi olla monia tekijöitä, joita ei tule ajatelleeksi. Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan tai rakennusinsinööriin, jos on epävarmuuksia.

Miltä kattorakenne näyttää?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.