D d0nnie sanoi:
Mitään uutta ei ole vielä tapahtunut. Suunnittelemme rakentamisen jatkamista vasta ensi vuoden alussa.
Okei, ymmärrän. Täytyy joskus levätäkin.

L Långbro Fridhem sanoi:
Okej, förstår. Man måste vila ibland också.
Joo, se on ennemminkin niin, että odotan voivani tehdä projektin ROT vähennyksellä. Se tarkoittaa, että talon tarvitsee olla yli 5 vuotta vanha...

Miten aiot itse ratkaista sen sitten?

Kaksi puupalkkia kiinnitetty yhteen rakennustyömaalla, kattoeristys ja ilmastointiputkia taustalla. Kaksi tvärbalkkia kiinnitetty puurunkoon metallikulmilla ja -levyillä; kuvattu rakennusprojektin yhteydessä. Puinen kattopalkki, johon on kiinnitetty metallinen kulmalevy ruuveilla, rakennustyömaalla.

D d0nnie sanoi:
Ja, se on pikemminkin niin, että odotan voivani tehdä projektin ROT-vähennyksellä. Se tarkoittaa, että talon on oltava yli 5 vuotta vanha...

Miten aiot itse ratkaista sen?
Joo, siitä tulee tietysti suuri eroa kustannuksissa. Meidän talostamme tulee 5 vuotta vanha tänä syksynä. Olen itse asiassa keksinyt hyvän ja erittäin yksinkertaisen ratkaisun. Kaksi poikittaispalkkia on ruuvattu ja liimattu yhteen seinän (lähinnä ulkoseinää oleva kattotuoli) tuella sekä tuen avulla seinän välillä, pyykkituvan ja kylpyhuoneen alapuolella (kattotuoli 240 cm ulkoseinästä). Silloin se toimii kantavana palkkina. Sitten kiinnitän kaikki lattianpalkit siihen niin, että ne "roikkuvat" siinä. Silloin jänneväli pienenee noin 390 cm:stä vain 270 cm:iin. :) Katso kuva.

L Långbro Fridhem sanoi:
[kuva] [kuva] [kuva]

Kyllä, siitä tulee tietysti suuri ero kustannuksissa. Meidän on tänä syksynä 5 vuotta.
Olen itse asiassa päätynyt hyvään ja erittäin yksinkertaiseen ratkaisuun. Kaksi poikkipalkkia ruuviliimattu yhteen tuettuna ulkoseinään (kattoiloitus lähinnä ulkoseinää) sekä tukena seinä pesutuvan ja kylpyhuoneen välillä alas (kattoiloitus 240 cm ulkoseinästä). Siihen se toimii kantorakenteena. Sitten kiinnitän kaikki lattianpalkit siihen niin että ne ”riippuvat” siinä.
Sitten jänneväli pienenee noin 390 cm:stä vain 270 cm:iin. :)
Katso kuva.
Mielenkiintoinen ja fiksu ratkaisu! Mutta silloinhan nostat toisin sanoen kylpyhuoneen lattian, kun rakennat itse asiassa oman välipohjan talon välipohjan yläpuolelle, oikein?

Onko sinulla mahdollisesti lisää kuvia (mieluiten vähän kauempaa), jotta voi nähdä koko ratkaisun?

D d0nnie sanoi:
Mielenkiintoinen ja fiksu ratkaisu! Mutta tarkoittaako tämä, että nostat kylpyhuoneen lattiaa, kun oikeastaan rakennat oman lattian kannatinrakenteen talon kannatinrakenteen päälle, oikein?

Onko sinulla mahdollisesti lisää kuvia (mieluiten vähän kauempaa), jotta voi nähdä koko ratkaisun?
Ei, kannatinrakenne pysyy ennallaan. Ne palkit, jotka asennan, toimivat vain kantavina lankoina tulevan seinän sisäpuolella kohti kissanvind. Sitten kiinnitän jokaisen lattian kannatinpalkin siihen kiinnikkeillä. Tällä tavalla jännevälit ovat lyhennetty. Palaan asiaan useammilla kuvilla. En ole vielä asentanut tätä. Tänään on sähkötyötä.

• Tykkään
d0nnie
  • Laddar…
L Långbro Fridhem sanoi:
Ei, välipohja pysyy ennallaan. Ne palkit, jotka asennan, toimivat vain kantavina linjoina tulevan seinän sisäpuolella kohti ullakkokomeron seinää. Sitten kiinnitän jokaisen lattiapalkin siihen kiinnikkeillä. Näin ollen jänneväli on lyhentynyt. Palaan lisää kuvilla. En ole vielä asentanut tätä. Tulee sähkötyötä tänään.
Kyllä, utelias näkemään, miltä se näyttää, sillä en oikein ymmärrä, mihin toinen kantava linja tulee. Ymmärrän, että asetat yhden (joka koostuu 2 liimatusta 220x45 palkista) aivan ullakkokomeron jalkojen viereen mutta en ymmärrä, mihin toinen tulee olemaan...

Mutta, hieman lisää kuvia niin varmasti näkisi sen :) Pohdin itse kopioida ratkaisusi makuulle asetetulla kantavalla linjalla ullakkokomeron jalkojen viereen. Se on luultavasti hyvä tapa vahvistaa rakennetta entisestään, sillä se jakaa painon useille poikittaispalkkeille.

Rakenteilla oleva väliseinä ullakon sisäpuolella, puukehikko ja putket näkyvissä. Työkalut ja rakennustarvikkeet lattialla. Kulma puurunkoisesta seinästä, jossa näkyy metallinen kulmakiinnike, johdot ja eristysmateriaali. Rakenteet on yhdistetty ruuveilla.
D d0nnie sanoi:
Joo, utelias nähdä miten se menee, kun en oikein ymmärrä, minne se toinen kantopalkki menee. Ymmärrän, että asetat yhden (joka koostuu kahdesta liimatusta 220x45 palkista) aivan vintin jalkojen viereen, mutta en ymmärrä, missä toinen on...

Mutta, muutamalla lisäkuvalla sen varmasti näkisi :) Mietin itsekin ratkaisusi kopioimista, jossa on vaakasuora kantopalkki vintin jalkojen vieressä. Se on varmasti hyvä tapa vahvistaa rakennetta, koska se jakaa painon useisiin tukipalkkeihin.
Ei, se on vain se. Muut ovat jo paikallaan. Keskiseinä ja ulkoseinä. Tämä on vain lisäkantopalkki. Paras olisi ollut liimapuupalkki sen sijaan. Mutta en olisi koskaan saanut sitä paikalleen yhtenä kappaleena, kun olen jo tehnyt kehyksen seinälle.
Perjantaina puhuin asiantuntijan kanssa SMV:ssä saadakseni sen "hyväksytyksi" ratkaisuna. Hänestä se vaikutti erittäin hyvältä. Hän puhui, että heidän pitäisi myös käyttää sitä yläkerran sisustuksen kuvauksessa sen hankalan vaihtoehdon cc30 sijaan.

L Långbro Fridhem sanoi:
[kuva] [kuva]

Ei, se on vain tuo. Muut ovat jo olemassa. Sydänseinä ja ulkoseinä. Tämä tulee olemaan vain ylimääräinen kantopalkki. Paras olisi ollut liimapuutuki sen sijaan. Mutta en koskaan olisi saanut sitä paikalleen yhtenä palana, kun olin jo pystyttänyt seinän. Viime perjantaina puhuin SMV:n asiantuntijan kanssa saadakseni "hyväksynnän" ratkaisuna. Hänen mielestään se vaikutti erittäin hyvältä. Hän puhui, että heidänkin pitäisi käyttää sitä yläkerran sisustuskuvauksessa sen hankalan cc30-vaihtoehdon sijaan.
Aha, nyt ymmärrän! Meneekö tämä uusi kantopalkki ulkoseinästä ulkoseinään vai ulottuuko se vain siitä kohdasta, johon kylpyhuone tulee?

Pidän sen yksinkertaisuudesta ja siitä, miten helposti se on sovellettavissa. Mietin vain, kuinka paljon se todella tekee, jos se ei ulotu koko talon pituudelle. Kantavaksi tullakseen sen pitäisi olla tuettu ulkoseinistä (näin ainakin ajattelen...)

Mutta, uskon sen kuitenkin auttavan vaihteluissa, joita kylpyammeiden paino aiheuttaa poikittain kulkeville palkkeille, mikä on oikeastaan tärkeintä.

D d0nnie sanoi:
Aha, nyt ymmärrän! Meneekö tämä uusi kantopalkki ulkoseinästä ulkoseinään vai ulottuuko se vain siihen, missä kylpyhuone tulee olemaan?

Pidän sen yksinkertaisuudesta ja siitä, kuinka helppo se on soveltaa. En vain ole varma, kuinka paljon se itse asiassa tekee, jos se ei ulotu koko talon pituudelle. Jotta se voisi olla tai laskettaisiin kantavaksi, sen pitäisi olla ulkoseinien tukema (ajattelen ainakin itse niin...)

Mutta uskon kuitenkin, että ratkaisu auttaa kantamaan kuorman kylpyammeiden painosta kuormitetuissa poikkipalkkien välillä, mikä on oikeastaan tärkeintä.
Se ulottuu vain kylpyhuoneen pituudelta. Mutta oletan, että sinulla on kylpyhuone samassa paikassa alhaalla kuin minulla. Sitten lattian palkki, joka on 240 cm päässä kattopäädystä, lepää väliseinällä pesutuvan ja kylpyhuoneen välillä. Loput palkit kulkevat kylpyhuoneen seinän poikki kohti alhaalta löytyvää eteistä. Ne eivät ole kantavia seiniä, mutta kestävät kuitenkin tiettyä kuormitusta. Se jakautuu kuitenkin hyvin. En voi antaa mitään takeita. Mutta sekä minä että SMV uskomme tähän ideaan. Kuten näit, ehdin asentaa sen eilen illalla. Joten aion mennä vähän hyppytestaamaan, kun liima on kuivunut. :)

L Långbro Fridhem sanoi:
Se ulottuu vain kylpyhuoneen pituudelle. Mutta oletan, että sinulla on myös kylpyhuone alakerrassa samassa paikassa kuin minulla. Silloin lattian palkki, joka on 240 cm päässä päädystä, lepää seinällä pesutuvan ja kylpyhuoneen välillä. Loput palkit kulkevat kylpyhuoneen seinän poikki eteiseen alakerrassa. Ne eivät ole kantavia seiniä, mutta ne kestävät silti jonkin verran kuormaa. Se jakautuu kuitenkin. En voi antaa mitään takuita. Mutta sekä minä että SMV uskomme tähän ideaan. Kuten näit, ehdin asentaa tämän eilen illalla. Joten minun täytyy mennä ylös ja kokeilla pomppimista sitten, kun liima on kuivunut. :)
Onnea ja hyppää vaan :) Uskon, että siitä tulee hyvä! Aion, kuten sanottu, kopioida ratkaisusi, koska työpanos on pieni ja tuskin haittaa tehdä niin kuin sinä teit. Se paranee vain enemmän painon jakautumisella.

• Tykkään
Långbro Fridhem
  • Laddar…
L Långbro Fridhem sanoi:
[kuva] [kuva]

Ei, se on vain se. Muut ovat jo olemassa. Sydänseinä ja ulkoseinä. Tästä tulee vain ylimääräinen kantopalkki. Paras olisi ollut liimapuupalkki sen sijaan. Mutta en olisi koskaan saanut sitä paikalleen yhtenä kappaleena, koska olin jo kehystämässä seinää.
Perjantaina keskustelin asiantuntijan kanssa SMV:llä saadakseni sen "hyväksytyksi" ratkaisuksi. Hän piti sitä erittäin hyvänä. Hän puhui, että heidänkin pitäisi käyttää sitä kuvauksessa yläkerran sisustamiseksi sen hankalan vaihtoehdon cc30 sijaan.
Vielä yksi kysymys, oletko itse liittänyt VA (viemäriputket)? Ajattelen lattialla näkyvää kaivoa esim... Mietin tehdä sen itse (ne ovat vain putkia, jotka liitetään ilmanvaihtoon) mutta en halua ottaa riskiä tekemällä sen ja sitten kuulla, ettei saa tehdä sitä....

D d0nnie sanoi:
Yksi kysymys vielä, oletko itse liittänyt VA (viemäriputket)? Ajattelen esimerkiksi lattiassa näkyvää kaivoa... Mietin, että tekisin sen itse (sehän on vain putkia, jotka liitetään ilmastointiin), mutta en halua ottaa riskiä tehdä sitä ja sitten kuulla, että sitä ei saa tehdä....
Saada ja saada. Kuten tulkitsen sen, se on tehtävä asiantuntevalla tavalla. Liitin itse. Ja valmistelin palkiston kaivoja varten. Sitten tuli putkiasentaja hyväksymään vedon ja asensi kaivot. Halusin saada kuittauksen siitä osasta.
Onko sinulla halua ottaa kuvaa tukijalasta, joka on perimmäisen ulkopäädyn kohdalla kylpyhuoneessasi? Olen hieman utelias edellytyksistäsi saada sinne tukipiste.

L Långbro Fridhem sanoi:
Får och får. Som jag tolkar det så måste det vara fackmannamässigt gjort. Jag kopplade själv. Och förberedde bjälklaget för brunnarna. Sen fick en röris komma och godkänna dragningen och monterade brunnarna. Jag kände att jag ville ha kvitto på den delen.
Har du lust att ta ett kort vid stödbenet längst ut mot gaveln i ditt badrum? Lite nyfiken på dina förutsättningar att få till en stödpunkt där.
Yes, tässä tulee ne. Olen ajatellut rakentaa tukitien noin 50cm olemassa olevien tukijalkojen eteen niin, että kylpyhuoneesta tulee aika kapea. Toinen idea, jota mietin, on tehdä pyykkiluukku kylpyhuoneesta pesutupaan alapuolella.

• Remontoitava ullakkotila, jossa on näkyvissä kattorakenteet ja eristykset. Näkyy myös putkistoa ja ilmakanavia, ikkuna vasemmalla.
  • Yläkerran rakentamaton tila, jossa on eristystä ja putkistoa; suunnitteilla kylpyhuoneen laajennus.
D d0nnie sanoi:
Yes, här kommer de. Jag har tänkt att bygga stödvägen runt 50cm framför befintliga stödben så att badrummet kommer att bli ganska smalt. En annan ide som jag går och funderar på är att göra en tvättnedkast från badrummet in till tvättstugan nedanför.
Jag hade mer tänkt en närmre bild på yttervägg där du kan få stöd till balken.
Tvättnedkast hade jag också som förslag i byggskedet, men blev nedröstad ganska fort...

L Långbro Fridhem sanoi:
Olin ajatellut lähempää kuvaa ulkoseinästä, jossa voit tukea palkkia.
Minullakin oli ehdotus pesusukkulalle rakennusvaiheessa, mutta hylättiin aika nopeasti...
Tuen voin helposti saada leikkaamalla pienen palan höyrysulkua ja asettamalla tukipuun sitten eristeen sisään.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.