P
Tavallinen puuliima on kyllä paras! Myös paljon halvempaa.

Kiitos kaikille avustanne. Tiivistän ratkaisun alla.

• 45x70 koolauspuut ruuviliimataan tavallisella puuliimalla olemassa oleviin palkkeihin 1 ja 3 pitkittäin. Tämä tehdään palkin toiselle puolelle sekä ylä- että alaosaan.
  • 45x70 koolauspuut ruuviliimataan tavallisella puuliimalla olemassa olevaan palkkiin 2 pitkittäin. Tämä tehdään palkin molemmille puolille sekä ylä- että alaosaan.

Itse 45x70 -koolausten kiinnitys kantavaan ulkoseinään ja sydänseinään ei ole tärkeää, mutta tehdään niin hyvin kuin mahdollista (vaikea päästä ruuvaamaan niin pitkälle). Parannettu jäykkyys saavutetaan parannetulla uusien palkkien poikkileikkauksella.

Lattiarakenteen piirustus, jossa näkyy kolme olemassa olevaa palkkia, kylvyn sijoittelu ja kantavat seinät ympärillä.

Onko jotain muuta, mitä olen voinut jättää huomiotta tai muita näkemyksiä, kuuntelen mielelläni. Muuten voitte myös yhtyä mielipiteeseen, jos uskot, että ratkaisu on hyvä :)

• Tykkään
johel572 ja 1 muu
  • Laddar…
D d0nnie sanoi:
Tässä on profiilikuva ratkaisusta, kysymys on riittääkö se kuten kuvassa 1? Haluan nimittäin sahata lattiasta mahdollisimman vähän. Mutta on selvää, että jos tarvitaan, niin sitten tehdään...

[kuva]
Hyvä faen, niin vahvistan kattotuolejani/lattiaani kun teen keittiön uudelleen :-)
Sama ongelma/mahdollisuus sähköjohtojen kanssa.

J justusandersson sanoi:
Voit vahvistaa palkkeja ylhäältä ja alhaalta, jotta ne ovat kuin I-palkkeja. Jos voit ruuviliimata 45x70 sääntö ylhäältä ja alhaalta molemmin puolin, voit ajaa panssarivaunun lattialla.
Uusia haasteita :(

Mittasin etäisyyden sydänseinän ja ulkoseinän välillä ja se on tarkalleen 3,90 metriä (eli 10 cm lyhyempi kuin aluksi luulin)
Kun otin koko lastulevyn pois, löysin vielä enemmän sähkökaapeleita, mikä tarkoittaa, että voin ruuviliimata vain noin 3 m matkan, ainakin palkin alapuolella. Yläreunassa uskon kuitenkin, että voin ruuviliimata koko pituudelta...

Mitä tehdä? Riittääkö ruuviliimata 3 m kokonaistilasta 3,90 m?!

Rakennusprojekti, jossa näkyy puupalkkeja, spånskiva ja sähkökaapeleita, jotka kulkevat aukkojen läpi.

D d0nnie sanoi:
Riittääkö, että pora- ja liimakiinnitetään 3m koko 3,90m pituudesta?!
Se ei ole yhtä hyvä, mutta parempi kuin ei mitään. Kiinnitä koko pituus yläpuolelle ja niin paljon kuin voit alapuolelle. Uusi poikkileikkaus hyödyttää eniten jänteen keskiosaa. Se tapa, jolla reiät on tehty, saa minut epäilemään vastuussa olevien henkilöiden pätevyyttä. Reiät pitäisi tehdä mieluiten sekä pituuden että korkeuden keskelle ja ehdottomasti ei lähelle tuentoja. Reikiä on lisäksi liian monta ja ne ovat tarpeettoman suuria.

J justusandersson sanoi:
Se ei tule olemaan yhtä hyvä, mutta parempi kuin ei mitään. Vedä koko pituus yläpuolelta ja niin paljon kuin voit alapuolelta. Uusi poikkileikkaus on hyödyllisin keskellä jänneväliä. Tapa, jolla reiät on tehty, saa minut epäilemään vastuullisten osaamista. Reiät pitäisi tehdä mieluiten keskelle sekä pituutta että korkeutta eikä missään tapauksessa lähelle tukipisteitä. Lisäksi reikiä on liian monta ja ne ovat tarpeettoman suuria.
Joo, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Miksi porata 70mm reikä pientä 16mm flexröriä varten?! :( On itse asiassa vielä yksi 70mm reikä, jossa on vielä yksi 16mm flexrör kuvan takana. Arvotonta työtä Smålandsvillanilta!!

Mutta mutta, vielä enemmän syytä vahvistaa. Nyt hieman parempia uutisia...Onnistuin tosiaan saamaan tukipalkit alapuolelle niin, että ne olivat 3,40 m! Yläpuolelle tulee koko pituus (eli 3,90 m)

Kun ruuvaliimaan, kuinka tiheästi olisit laittanut ruuvit? Ajattelin noin 30 cm välein ja uuden 70mm palkin keskelle. Vai pitäisikö ne olla tiheämmässä? Käytän 6mmx80 puuruuvia.

Ruuvit ovat muun muassa puristimien sijasta. Täydellisessä liimauksessa pitäisi nähdä liimaa puristuvan ulos kaikista saumoista. Sopiva etäisyys riippuu siis vähän siitä, kuinka tasaisia koolaukset ovat. Yli 30 cm:n etäisyys tuntuu epäilyttävältä. Mahdollisesti sinun täytyy laittaa ne siksakkiin.

• Tykkään
d0nnie
  • Laddar…
Olen mukana, kunnolla liimaa toisin sanoen ja varmista, että liimaa puristuu ulos koko matkalta. Kiitos avusta toistaiseksi!

Palaan asiaan tuloksen kuvilla.

• Tykkään
VillaAnna
  • Laddar…
Anteeksi kysymys, mutta eikö uudet talot kestä sitä, että kylpyhuoneeseen laitetaan kylpyamme? Vai onko niin, että "valmistat" sisätilat itse?

S johd01 sanoi:
Anteeksi kysymys, mutta eivätkö uudet talot nykyään kestä kylpyammeen asettamista kylpyhuoneeseen? Vai viimeisteletkö itse sisätilat?
Ei, Smålandsvillan Kalmar ei kestä suurempia kylpyammeita yläkerrassa ilman palkiston vahvistamista. He kehottavat vahvistamaan palkistoa, jos kylpyammeen kokonaispaino ylittää 250 kg.

P
Miksi lattialla on muovia?

Erik_Hansson sanoi:
Miksi lattiassa on muovia?
Näkemäsi muovi on höyrysulku, ja koska talo toimitetaan ilman sisustettua ylätasoa (kylmä ullakko), muovia tarvitaan siihen asti, kunnes se rakennetaan valmiiksi. Sen osan olemme tehneet/teemme itse ja kylpyhuone on viimeinen palapelin pala :)

Täältä löytyy runsaasti rakennuskuviamme, jos olet utelias.
https://photos.app.goo.gl/GUgQ0L4THi4Yty9i2

Se on ollut pitkä matka tänne :)

J justusandersson sanoi:
Ruuvit ovat muun muassa puristimien sijasta. Täydellisessä liimauksessa tulisi nähdä, että liimaa puristuu ulos kaikista saumoista. Sopiva etäisyys siis riippuu hieman siitä, kuinka tasaiset palkit ovat. Suurempi etäisyys kuin 30 cm tuntuu epäilyttävältä. Mahdollisesti sinun täytyy asettaa ne siksak-kuvioon.
Näin se lopulta onnistui... Löysin myös toisesta palkista reiän, joka oli itse asiassa yli 70 mm :( Siksi tuntuu vieläkin paremmalta vahvistaa. Laitoin muutamia lyhyitä palkkeja lisää jakamaan painoa entisestään.

Sähkö- tai putkijohtoja, jotka kulkevat puurungon läpi ja on asetettu puulattian alle. Näkyvissä on myös eristelevyjen reunoja. Reikä puupalkissa, sen vieressä mitta mittakaavaksi ja kaksi tiivistä liitosputkea reiän läpi. Puulattian rakenteita, joihin on lisätty vahvistuksia ja lyhyitä palkkeja painon jakamiseksi, sekä 70mm reikä yhdessä palkissa. Puinen lattiarakenne, jossa on vahvistettu palkkeja ja putkia, kiinnitetty metallikulmilla; näkyy painoa jakavat poikkipuut. Rakenteilla oleva lattiaeristys, villapaneelit ja esille tulevat sähkökaapelit. Käytetyt työkalut ja materiaalit näkyvät.

• Tykkään
Bernieberg ja 1 muu
  • Laddar…
Hei!
Miten sinulla on mennyt? Olen itse tekemässä kylpyhuonetta Nybrossa. Minulla on sama ongelma kuin sinulla. En näe mitään VA:n vetämistä sinun palkistossasi. Oletko päässyt siihen vielä?

L Långbro Fridhem sanoi:
Hei!
Miten on mennyt? Itse teen kylpyhuonetta yhdessä Nybro. Minulla on sama ongelma kuin sinulla. En näe mitään vesi- ja viemäröintiä sinun palkistossa. Oletko päässyt sinne asti?
Ei ole tapahtunut vielä mitään enempää. Suunnittelemme rakentamisen jatkamista vasta ensi vuoden alussa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.