Olen aikeissa vaihtaa kantavan seinän noin 2 m. Se korvataan liimapuupalkilla 250x95, joka seisoo kahdella pilarilla, yksi 120x70 ja toinen 95x95. Pilarit liitetään suoraan pohjalevyyn, ja ajattelin kiinnittää ne kulmateräksillä + laajennuspulteilla.
Yllä on nopea paint-luonnos siitä, miltä ajattelin sen näyttävän.
Vasemmalla puolella on 120x70 pilari, joten sormilevy ei toimi, koska palkki on 95 leveä ja pilari 120 leveä. Oikealla puolella, missä 95x95 pilari on, pääsen sormilevyyn vain yhdeltä puolelta. (Pitäisi purkaa pyykkitupa, jotta pääsisin käsiksi toisesta suunnasta).
Kysymykseni on, voinko laittaa kulmateräksen luonnoksen mukaan. Siinä ei ole sivukuormituksia, joista puhua. Kaikki peitetään kuitenkin kipsillä.
Vaihtoehtona olisi ollut laittaa sekä kulmateräs että sormilevy oikeaan 95x95 pilariin ja sahata 120 pilari hieman, jotta saisin sormilevyt molemmille puolille kuten alla:
Sitten tulemme kattokannattimeen. Pitääkö liimapuu palkki kiinnittää kattopalkkeihin kulmateräksillä vai voinko jättää ne lepäämään palkin päällä ilman kiinnitystä? Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei kantavan seinän ja kattopalkkien välillä ole mitään kiinnitystä.
Erityisesti mietin, miten minun pitäisi käsitellä kattopalkistoa. Pitäisikö sen liukua palkin ja sen välillä vai pitäisikö minun laittaa kulmarauta luonnoksen mukaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.