3 458 lukukertaa ·
11 vastausta
3k lukukertaa
11 vastausta
Kantava seinä?
Hei
Remontoin kesämökkiä ja olen poistanut osia seinästä, joka mielestäni on kantava.
Voitteko silmämääräisesti arvioida, onko se kantava ja antaa ideoita, miten sen voisi kompensoida, pylväillä tai palkeilla?
Kuvat ovat osoitteessa:
http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/
Kiitos etukäteen Arvid
Remontoin kesämökkiä ja olen poistanut osia seinästä, joka mielestäni on kantava.
Voitteko silmämääräisesti arvioida, onko se kantava ja antaa ideoita, miten sen voisi kompensoida, pylväillä tai palkeilla?
Kuvat ovat osoitteessa:
http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/
Kiitos etukäteen Arvid
Se on ehdottomasti kantava.
Jos säilytät jo pystyssä olevat tolpat, olet ratkaissut ongelman.
Toinen vaihtoehto on asettaa palkki alle, jolloin voit poistaa joka toisen tolpan.
Sinun kannattaa luultavasti laskea se ennen kuin jatkat eteenpäin.
Jos säilytät jo pystyssä olevat tolpat, olet ratkaissut ongelman.
Toinen vaihtoehto on asettaa palkki alle, jolloin voit poistaa joka toisen tolpan.
Sinun kannattaa luultavasti laskea se ennen kuin jatkat eteenpäin.
Onko mahdollista asettaa palkki kattotuolin alemman säännön päälle ja kiinnittää tuoli sääntöön palkkikengillä? Vai kestävätkö palkkikengät kattotuolin rasituksen? (Jos asetan palkin kattotuolin alle, menetän niin paljon kattokorkeutta.)
En voi kuvitella, että hanbjälkarna tarvitsisi kantaa/tukea. Poista yksi tolppa kokeeksi, luultavasti siinä ei ole lainkaan painetta. Jos aiot laittaa lattian parvelle ja käyttää tilaa, se on eri asia.
Kuitenkin säilyttäisin hanbjälkarna näkyvillä ja antaisin sen olla avoin ylös harjaan. Nehän ovat todella hienoja!
Kuitenkin säilyttäisin hanbjälkarna näkyvillä ja antaisin sen olla avoin ylös harjaan. Nehän ovat todella hienoja!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 viestiä
Se on hyvin samanlainen kuin kattoristikko, joka meillä on 30-luvulta peräisin olevassa huvilassamme. Sen suunnittelijan mukaan, johon olen ollut yhteydessä (muihin asioihin), "sellaisia kattoristikoita ei enää tehdä".
Seinäsi on ehdottomasti kantava. Se auttaa purkamaan kattoristikon alaosien kuormitusta. Ilman keskellä olevia tukipilareitasi saat valtavan taivutusvoiman kattoristikoiden alaosaan. Taivutusvoima tulee todennäköisesti olemaan merkittävä joka tapauksessa, mutta tukipilarit auttavat vähentämään voimaa.
Todennäköisesti voit asentaa liimapuupalkin tai teräspalkin, kuten kirjoitat, ja sitten "ripustaa" kattoristikot siihen. Mutta arvioni on, että tarvitset siihen vähän erityisempiä kiinnikkeitä kuin mitä tavallisesta rakennustarvikeliikkeestä löytyy, ja mielestäni sinun tulisi ehdottomasti ottaa yhteyttä suunnittelijaan mitoituksen suhteen.
Vaikka saisitkin oikean mitoituksen ja ripustuksen, on tärkeää siirtää palkin voima johonkin, joka kestää kuorman. Amatöörinä uskoisin, että pahimmassa tapauksessa voit saada jopa 5-10 tonnia kuormitusta palkin jokaisessa päätepisteessä, mutta todennäköisesti paljon vähemmän. Kuten sanottu, sinun tulisi löytää joku, joka osaa laskea sen oikein.
Seinäsi on ehdottomasti kantava. Se auttaa purkamaan kattoristikon alaosien kuormitusta. Ilman keskellä olevia tukipilareitasi saat valtavan taivutusvoiman kattoristikoiden alaosaan. Taivutusvoima tulee todennäköisesti olemaan merkittävä joka tapauksessa, mutta tukipilarit auttavat vähentämään voimaa.
Todennäköisesti voit asentaa liimapuupalkin tai teräspalkin, kuten kirjoitat, ja sitten "ripustaa" kattoristikot siihen. Mutta arvioni on, että tarvitset siihen vähän erityisempiä kiinnikkeitä kuin mitä tavallisesta rakennustarvikeliikkeestä löytyy, ja mielestäni sinun tulisi ehdottomasti ottaa yhteyttä suunnittelijaan mitoituksen suhteen.
Vaikka saisitkin oikean mitoituksen ja ripustuksen, on tärkeää siirtää palkin voima johonkin, joka kestää kuorman. Amatöörinä uskoisin, että pahimmassa tapauksessa voit saada jopa 5-10 tonnia kuormitusta palkin jokaisessa päätepisteessä, mutta todennäköisesti paljon vähemmän. Kuten sanottu, sinun tulisi löytää joku, joka osaa laskea sen oikein.
Ehkä minun täytyy muuttaa mieltäni hieman ja olla samaa mieltä hempularen kanssa siitä, että voi syntyä alas painava voima, mutta siinä tapauksessa vain hanbjälkarnas oman painon vuoksi.
Jos kattoa kuormitetaan voimakkaasti, esimerkiksi lumella, voima suuntautuu alaspäin ja katto haluaa tasoittua. Tämä johtaa siihen, että hanbjälkarna kohdistuu suoristava vetovoima, ei puristava/taivuttava voima.
Jos hanbjälkarna tarvitsevat tukea, voit vahvistaa niitä kiinnittämällä esimerkiksi 2x6" reglar hanbjälken suuntaisesti.
En ole rakennusinsinööri, vaan tekninen fyysikko, joten kysy ammattilaiselta.
Jos kattoa kuormitetaan voimakkaasti, esimerkiksi lumella, voima suuntautuu alaspäin ja katto haluaa tasoittua. Tämä johtaa siihen, että hanbjälkarna kohdistuu suoristava vetovoima, ei puristava/taivuttava voima.
Jos hanbjälkarna tarvitsevat tukea, voit vahvistaa niitä kiinnittämällä esimerkiksi 2x6" reglar hanbjälken suuntaisesti.
En ole rakennusinsinööri, vaan tekninen fyysikko, joten kysy ammattilaiselta.
Minulla oli täsmälleen samat kattotuolit ja ongelma talossani. Ratkaisu, jonka suunnittelijani antoi minulle, oli sijoittaa kaksi 180 mm I-palkkia talon pituussuunnassa suoraan poikittaispalkkien kiinnitysten alle ja upottaa ne rei’itettynä lyhyiden seinien hirsiin. Sen jälkeen pystyin poistamaan kantavan seinän.
/Stig
/Stig
Hei
Kiitos kaikille nopeasta vastauksesta.
Valitettavasti minulla ei ole piirustuksia, talo on vanha koulu berglasgenissä rakennettu 1800-luvun puolivälissä/lopulla. Menen mittaamaan jonain lähimpinä päivinä, laitan mitat heti sen jälkeen.
Terveisin Arvid
Kiitos kaikille nopeasta vastauksesta.
Valitettavasti minulla ei ole piirustuksia, talo on vanha koulu berglasgenissä rakennettu 1800-luvun puolivälissä/lopulla. Menen mittaamaan jonain lähimpinä päivinä, laitan mitat heti sen jälkeen.
Terveisin Arvid
Klikkaa tästä vastataksesi