Haluamme purkaa seinän talossamme, joka on rakennettu vuonna 1944, onko olemassa riskiä, että se on kantava/vakausseinänä? Kyseessä on olohuoneen ja keittiön välinen seinä. Aikaisemmin pohjaratkaisua on muutettu siten, että "matvrå" ja keittiön välinen seinä on poistettu, ja keittiö on nyt siellä, missä ennen oli matvrå. Kun katsomme ullakolla, näemme, että kattotuolit kulkevat savupiipun vieressä - ja siten seinän vieressä, luulisin, mutta en ole vielä mitannut sitä tarkasti.
Kiitos vastauksesta. Onko jotain tapaa selvittää, onko se vakauttava? Valitettavasti ei ole tilaa jättää seinää, kuten eräässä oppaassa foorumilla ehdotetaan.
Uskon, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa purkaa seinää. Se ei ole kantava. Kyseessä on 11/2-kerroksinen planktal som on vain n. 9 m pitkä, joten sen stabilisoiva toiminto on melko rajoitettu.
Mahtavaa! Kiitos vastauksestasi. Vastauksestasi päätellen saattaa sittenkin olla tilaa minimaalille riskille, että ongelmia syntyy. Pitäisikö meidän varmuuden vuoksi ottaa yhteyttä johonkin suunnittelijaan tai vastaavaan vai voiko kukaan yksinkertaisesti antaa 100% lausuntoa joka tapauksessa? Mitä teoreettisesti riskeerataan, jos jotain menisi pieleen, joitain halkeamia jossain nurkassa vai pahempaa?
Kiitos vastauksesta. Nyt olen alkanut katsoa vähän. Ei voi nähdä niin paljon koska rako katon kipsin vieressä on niin kapea. Seinälle tulee alas joku musta paperi/muovi. Tukipuut/lankut, joihin kattokipsi on kiinnitetty, näyttävät olevan sahattu ja liittyvän seinään. Pitäisikö minun mennä ylös ja kaivaa puhallusvillaa ullakolla tai vaihtoehtoisesti poistaa pala kattokipsiä nähdäkseni paremmin? Vai uskallanko purkaa seinän ilman lisätietoa?
Olet oikeassa siinä. Ei haittaa myöskään hieman harkintaa matkan aikana, kun kyseessä on näin tärkeä yksityiskohta, ajattelin. Mutta jos muotoilen kysymyksen vähän uudelleen, näyttää siltä, että ullakolle tulee aukko suoraan ylöspäin, vastaako tämä odotuksia?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.