Hei!
Aion tehdä ovenaukko erääseen talon seinään, katso liitteenä oleva pdf. Kuten näen, se ei ole kantava seinä, joten sen pitäisi onnistua, onko joku joka on eri mieltä? :-)

Kattotuoli saa runsaasti tukea ulkoseinästä ja keskusmuurista, jota olen aiemmin muokannut.

Ystävällisin terveisin
Mats

Sinun täytyy esittää hieman enemmän faktoja talosta, jos haluat saada lausuntoja. Ovatko seinät 1-stens tiiliseiniä?

Ulkoseinät ovat kevytbetonia/ilmarako/tiili, sydänseinä ja muut sisäseinät ovat yksinkertaista tiiltä. Sisäseinä, johon aion nyt tehdä reiän, on vaikea mitata paksuudeltaan, koska siinä ei ole vielä reikää, mutta jos mittaan ulkoseinän, saan siitä enintään 17-18 cm. Se ei tee siitä kaksinkertaista tiiliseinää, joten arvelen, että sekin on yksinkertainen tiili plus kaksi reilua kerrosta rappausta.

Olisin mieluummin nähnyt täydellisen ja mittoihin piirretyn piirustuksen, mutta en usko, että kyseinen seinä on kantava.. Puolitehoinen tiiliseinä on yleensä noin 15 cm. 1,5 pyts + 12 tiiliä + 1,5 rappaus. Voi varmasti olla 16-17, jos muuraaja on tuhlannut rappausta. Myös aukko muuratussa, mutta ei kantavassa seinässä vaatii jonkinlaista alastukea. Rakennettaessa käytetään yleensä tiilipalkkeja. Kun teet aukon olemassa olevaan seinään, on helpointa käyttää jonkinlaista yksinkertaista teräspalkkia. U-, L- tai neliöprofiilit ehdotuksena.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Nyt olen (vihdoin) tehnyt kunnollisen piirustuksen sen sijaan, että käyttäisin kaaviomaista luonnostani. Jotain, mitä itse asiassa unohdin luonnoksessani aiemmin, oli muurattu savupiippu.

• Pohjapiirustus, jossa näkyy seinät, oviaukot ja savupiippu. Tekstit: "Takstol", "Murstock", "Nytt dörrhål", "Tidigare dörr sätts igen".
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.