Ehkä tämä ei ole oikea paikka foorumilla aloittaa tätä keskustelua, mutta en ole aivan varma mihin se kuuluu...

Nyt olemme vihdoin saaneet talomme, vanhan Skånelängan korsvirsi/tiili-rakenteella vuodelta 1830, joten remontti voi alkaa :D

Haluan ensin lisätä, että EN aio purkaa mitään seinää talossa ennen kuin paikalla on joku ammattimies tekemään arvion, joten seuraava kysymys on pelkästään uteliaisuuden vuoksi: Onko vanhoissa Skånelängoissa sisäseiniä, jotka ovat kantavia? Olen lukenut jostain, että Skånelängat tehtiin sen kokoisina kuin ne tehtiin, koska se oli suurin mahdollinen koko talolle, joka voitiin tuolloin rakentaa itsestään kantavalla kattorakenteella; mikä voisi tarkoittaa, että yksikään sisäseinä ei ole kantava, tietääkö joku jotain tästä? Talomme on 25 metriä pitkä ja 6,5 metriä leveä, voisin lisätä...
/Kristian
 
cy_berg sanoi:
Mietin, onko vanhoissa Skåne-längoissa sisäseiniä, jotka ovat oikeasti kantavia?
Luulen, ettei ole. Tässä tapauksessa olisi mielenkiintoista tietää, miltä kattoristikoiden alaosa näyttää?

Nyt on muutama vuosi siitä, kun olin vintillä sellaisessa längassa. Mutta jos kattoristikon alaosa on yhtenäinen, se tarkoittaa, että katto kannatetaan ulkoseinillä. ;)
 
Kiitos vastauksesta!
Kun sanot kattoristikon alaosan, oletan että tarkoitat niitä palkkeja, jotka ovat näkyvissä sisäkatossa sisäänkäyntikerroksessa (en ole vielä niin perehtynyt kaikkiin käsitteisiin ::) )? Siinä tapauksessa vastaus on 'kyllä', nämä ovat yhtä kappaletta, ja olen kuullut, että tämä olisi syynä siihen, että jotkut väliseinät eivät ole kantavia, koska palkit lepäävät ulkoseinillä, jotka itsessään ovat kantavia. Onko jollain muita näkemyksiä tästä (tai ristikkorakenteisista taloista ja niiden materiaaleista ylipäätään)?
 
cy_berg sanoi:
Kun sanot alat: takstolen, oletan, että tarkoitat niitä palkkeja, jotka ovat näkyvissä sisäkatossa eteisen tasolla (en ole niin perehtynyt kaikkiin käsitteisiin vielä  ::) )? Siinä tapauksessa vastaus on 'kyllä', nämä ovat yhdessä osassa, ja kuulemani mukaan syy siihen, miksi jotkin väliseinät eivät ole kantavia, johtuu siitä, että palkit lepäävät ulkoseinillä, jotka puolestaan ovat kantavia.
8) Täsmälleen ja jänneväli ei ole kovin suuri (6,5 m). Näillä palkeilla on mm. tehtävänä pitää kattotuolit yhdessä niin, etteivät ne ala liukua erilleen. ;)
 
Hm...kuulostaahan se loogiselta, että palkit pitävät kattotuolit yhdessä :D Mutta ehkä voisitte vastata yhteen asiaan vielä, kun kerran puhumme kattotuoleista: Vintti on tällä hetkellä sisustamaton, mutta haluamme sisustaa sen lähitulevaisuudessa. Ongelma on, että ramla-palkit ovat melko matalalla; tarpeeksi matalalla, että meidän täytyy siirtää niitä ylöspäin, ja kysymys kuuluu: Jos nostamme ramla-palkkeja puoli metriä tai niin (eli leikataan niitä toisesta päästä, jotta niitä voi työntää ylemmäs), täytyykö silloin laittaa tukia (tai mitä ne nyt ovatkaan), jotka toisesta päästä kiinnittyvät kattotuoliin ja toisesta päästä palkkeihin, jotka pitävät kattotuolin yhdessä?
 
cy_berg sanoi:
Om vi lyfter upp han-bjälkarna en halv meter eller så (alltså, kapar dom i ena änden så att man kan skjuta upp dom längre upp), måste man då sätta strävor (eller vad det nu kan heta) som i ena sidan fäster i takstolen och i andra änden fäster i bjälkarna som håller ihop takstolen?
Sätt en tillfällig hanbjälke under den som ska flyttas upp. Fast nu börjar vi komma in på känsliga saker som hållfasthet m.m.

Därför rekommenderar jag dig att kolla med en byggnadskonstruktör om en sådan höjning är möjlig. ;)
 
Joo, kutsumme sinne rakennusfirman pian suunnittelemaan erilaisia töitä, joten katson voivatko he kertoa tarkemmin, miten se voisi toteutua juuri meidän talomme kanssa... paljon teknistä ;D
 
Varmista, että saat yhteyden firmaan, jolla on tietoa vanhoista taloista, jotta he eivät vain aloittele "näin teemme aina" -tyylillä, sillä se voi aiheuttaa paljon vahinkoa vanhoissa taloissa....
 
TN: Kiitos vinkistä, olen täysin samaa mieltä kanssasi! Firma, johon meillä on yhteys, on suorittanut töitä ympärillämme olevissa taloissa, jotka ovat samalta aikakaudelta, joten toivon, että se takaa hyvän tietämyksen. Kuten sanot, vanhojen talojen kunnostus vaatii erityistä tietämystä; voi tulla ongelmia, jos käytetään liikaa moderneja menetelmiä vanhoissa taloissa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.