D
Hei!

Olen ajatellut purkaa seinän, ja haluaisin tarkistaa, voiko joku teistä tulkita alkuperäisiä piirustuksia. Olen merkinnyt punaisella seinän, jonka haluan poistaa.

Lisäksi mainittakoon, että edellinen omistaja on jo poistanut seinän talon toiselta puolelta 90-luvulla sekä yli puolet siitä, jonka ajattelin poistaa. (vihreä)

Syynä kysymykseeni on, että katsoessani jäljellä olevaa osaa, se näyttää siltä, että sillä olisi jonkinlainen kantava tai ainakin tukitoiminto.

• Alkuperäispiirustus, jossa yksi seinä on merkitty punaisella ympyrällä ja toinen vihreällä viivalla.
  • Rakennuksen leikkauspiirros, jossa seinä korostettu punaisella. Seinän poistamista suunnitellaan; mahdollisesti kantava tai tukiseinä.
  • Alkuperäinen pohjapiirros, jossa on merkitty punaisella purettava seinä ja vihreällä 1990-luvulla osittain poistettu seinä. Mukana on huoneiden mitat.
Talo on rankarakenteinen. Tämä tarkoittaa, että kaikilla seinillä voi olla kantava toiminto. On vaikeaa sanoa tarkasti tietämättä, miten lattiaorsia on asetettu. Periaatteessa on olemassa kaksi rinnakkaista sydänseinää. Lattiaorsat voivat tukeutua molempiin näistä. Joko tutkit säännönhakijan avulla, miten lattiaorsat sijaitsevat, tai lähdet siitä oletuksesta, että seinä on kantava ja korvaat sen liimapuupalkilla ja pilarilla.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Soita kunnan rakennusinsinöörille ja pyydä häntä tulemaan paikalle katsomaan, niin saat oikean vastauksen heti.

D
J justusandersson sanoi:
Talo on puurunkoinen. Tämä tarkoittaa, että kaikki seinät voivat toimia kantavina. On vaikea sanoa tarkasti tietämättä tarkalleen kuinka lattiajuoksut ovat. Periaatteessa on olemassa kaksi rinnakkaista sydänseinää. Lattiajuoksut voivat levätä näiden molempien päällä. Joko tutkit juoksujen asettelua käyttäen sääntöetsijää tai oletat, että seinä on kantava ja korvaat sen liimapuupalkilla ja pylväällä.
Kiitos vastauksesta.

Olen sahannut katon läpi ja näyttää siltä, että lattiajuoksut jatkuvat seuraavalle seinälle mutta myös lepäävät tällä seinällä. Se on 145x45 runkopuu, jota tukevat seinän runkopuut 120 CC:llä. Lattiajuoksut ovat 220x70 60 cc:llä.

Oletetaan, että sinun täytyy vaihtaa limträsalkki. Jotta voit laskea sen, täytyy tuntea tarvittavat mitat. Kyseessä on palkki, jonka koko on 90x315 mm.

• Tykkään
DMG
  • Laddar…
D
J justusandersson sanoi:
Lähde siitä, että tarvitset liimapuupalkin vaihtamiseen. Laskeaksesi tarvitset nykyiset mitat. Kyseessä on palkki kooltaan 90x315 mm.
Kiitos, olin joka tapauksessa ajatellut laittaa jonkinlaisen tuen.

Kuten kirjoitin ensimmäisessä viestissäni, edellinen omistaja purki saman seinän talon toisella puolella 90-luvun alussa. Mitä voin nähdä, on vain 2 70-kokoista säädintä kummallakin puolella purettua seinää, eli ei ole mitään tukea ollenkaan, onko jotain, josta minun täytyy olla huolissani? Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? :)

Se ei ole mitään, mistä sinun tarvitsee huolehtia, mutta se on ongelma naapurille.

• Tykkään
DMG
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.