2 252 lukukertaa ·
6 vastausta
2k lukukertaa
6 vastausta
Kantava seinä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Puolitiilen tiiliseinä ei yleensä ole kantava, mutta talosta tarvitsee tietää hieman enemmän, jotta voi antaa varman vastauksen.
Ok. Seinä kulkee pystysuoraan harjan suuntaisesti ja silloin se voi silti olla kantava? En tiedä tästä paljoa mutta olen lukenut tästä jonkin verran.
mitä muuta sinun tarvitsee tietää, jotta voit arvioida onko se kantava?
Olemme myös ajatelleet purkaa vain toisen puolen (katso merkintä valokuvassa) mutta olemme epävarmoja, tarvitsemmeko ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja tehdä teknisen ilmoituksen purkamista varten.
Olen kiitollinen kaikista vastauksista.
mitä muuta sinun tarvitsee tietää, jotta voit arvioida onko se kantava?
Olemme myös ajatelleet purkaa vain toisen puolen (katso merkintä valokuvassa) mutta olemme epävarmoja, tarvitsemmeko ottaa yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja tehdä teknisen ilmoituksen purkamista varten.
Olen kiitollinen kaikista vastauksista.
Se voi olla hyvä tarkistaa, mitä löytyy yläpuolelta, eli kysyä itseltään "mitä kuormia voisi ajatella tämän seinän kantavan". Jos samalla paikalla yläpuolella on seinä, se lisää todennäköisyyttä, että se kantaa jotain kuormaa. Katto kannattimet voivat myös (riippuen rakenteesta) levätä täysin tai osittain tämän seinän päällä. Kuten joku kirjoitti yllä, puolikiven tiiliseinä ei joka tapauksessa kanna suuria kuormia, joten yksinkertainen välipalkki voi olla täysin mahdollinen, jos se on edes tarpeen. (se voi olla tarpeen, jos päätätte säilyttää rivin katon kohdalla, niin että siitä tulee kuin holvi (kuten olette piirtäneet). Silloin täytyy jonkin tukea jäljelle jääviä tiiliä, muuten ne romahtavat alas).
Seinäsi tukee todennäköisesti välipohjaa, ylemmän kerroksen lattiaa.
Jos aiotte avata sen, kannattaa ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin, joka arvioi asian ja antaa teille sopivan ratkaisun, jonka voitte joko toteuttaa itse tai antaa palkkaamallenne ammattilaiselle.
Jos aiotte avata sen, kannattaa ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin, joka arvioi asian ja antaa teille sopivan ratkaisun, jonka voitte joko toteuttaa itse tai antaa palkkaamallenne ammattilaiselle.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Seinä on kantava eikä sitä voi vain poistaa ilman, että se korvataan jollain tavalla. Se, että se on puolen tiilen muurattu seinä, on hieman yllättävää. Kuinka seinä korvataan käytännössä, riippuu mm. siitä, miten olemassa oleva aukko on tehty. Todennäköisesti teräspalkki on paras vaihtoehto, mutta sen tulisi arvioida joku, joka on ollut paikan päällä.
Klikkaa tästä vastataksesi