Tarvitsisin teiltä vahvistuksen siitä, ettei seinä, jonka haluan purkaa, ole kantava. Kyseessä on sisäseinä, jossa on ovi vaatehuoneeseen (klk) sisäänkäyntitasolla. Haluan purkaa sen tehdäkseni TV-nurkan/oleskelutilan. Kuvien pohjapiirros ei enää pidä paikkaansa, koska edellinen omistaja poisti silloisen oleskelutilan saadakseen isomman kylpyhuoneen saunalla.
Kiitos vastauksestasi (ja anteeksi myöhäinen vastaus).
Olen parhaillaan purkamassa ja halusin vain tarkistaa, ettei kukaan muu huomaa mitään, mikä viittaa siihen, että se olisi kantava?
Mietin mitä tehdä seinän "kehykselle". Se työntyy hieman ulos, joten jos pidän sen, siitä tulee kuin kehys, jossa seinä aiemmin oli. En myöskään tiedä, miten saisin sen lattian poikkipuun kanssa, johon pystysuorat poikkipuut on kiinnitetty. Tarvitsen tyypillisesti pistosahan sen katkaisemiseen ja se ei onnistu täysin, kun parketti on esteenä alareunassa (seinä seisoo levyn päällä).
Näin muuten vinkin käyttää magneetteja kipsilevyn purkamisessa - todella hyvä!
Se mitä kutsut kehyksiksi, on osa seinän runkoa, eikä sillä ole muuta toimintoja. Ei ongelmia purkaa. Lattiasääntö voidaan varmasti irrottaa, kun muut säännöt on poistettu.
Olen edelleen hieman epävarma siitä, mitä tapahtuu, kun löysään pystyssä olevia koolauksia. Ylhäällä on kaksi koolausta päällekkäin. Miksi niitä on kaksi, en tiedä, ehkä tarvittiin oikea korkeus, jotta runko pysyisi paikoillaan, mutta en näe ollenkaan, mihin alimmainen koolaus on kiinnitetty. Ei ole merkkejä ruuveista tai nauloista.
Ruuvattua koolausta, joka työntyy ulos kipsin alta, tulkitsen olevan se, mihin katon kipsilevyt on ruuvattu.
En näe mitään outoa. Kipsi katossa on kiinnitetty muun muassa siihen palkkiin, jonka arvelet. En epäröisi purkaa pystyssä olevia palkkeja, silloin sinulla on parempi mahdollisuus nähdä, miten alempi kattopalkki voidaan purkaa, sillä sillä ei ole mitään toimintoa ilman seinää. Jos et vieläkään näe, mihin se on kiinnitetty (voi olla, että se ruuvattiin kiinni ylempään jo silloin, kun se asennettiin), voit sahata alemman kattopalkin irti ja ottaa sen alas paloina. Ylempi kattopalkki tulisi jäädä paikalleen ja siitä tulee osa pohjaa, johon kiinnität korjauslevyn kattoa varten.
Mitä mieltä olette tästä? Irrallisia vanerilevyjä on kipsilevyn ja vanerin takana. Kipsilevyt eivät ole samalla tasolla toistensa kanssa, joissain paikoissa eroa on 0,5 cm
Luulen, että he ovat asentaneet vaneria puolittain koolauksien päälle, jotta voisivat kiinnittää ulkopuolisen seisovan ruoteen seinään, jota olen purkanut, vasten. Varmasti "yksinkertainen" ratkaisu, kun he olivat jo kehystäneet seinän ja asentaneet vanerin, kun keksivät, että myös purkaamani seinä pitäisi rakentaa eikä jaksaneet asentaa toista ruodea. Joissakin paikoissa vaneri ei jousta, mutta keskellä se on todella löysä ja siellä on noin 0,5 cm ero kipsilevyjen välillä. Ratkaisu?
Se on sellaisia yllätyksiä, joihin on varauduttava (olen kokenut pahempaakin).
On hieman vaikea ehdottaa toimenpiteitä pelkkien kuvien perusteella, mutta jos seinä muuten on vakaa eikä altistu suuremmille rasituksille, asettaisin vain kipsilevyn "aukkoon", mahdollisesti sijoittaisin vanerista tai OSB:stä tehdyn suikaleen kiinnitettynä reunoihin tiivistemassalla olemassa olevan OSB:n alle kipsilevyn alla.
Jos korkeusero ei ole suurempi kuin enintään 5 mm, levittäisin sauman tasoitetta leveästi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.