Olen ostanut 1950-luvulla rakennetun kivitalon.
Haluaisin purkaa seinän kahden makuuhuoneen väliltä, mutta olen epävarma, onko se kantava.
Voiko liitetyistä kuvista päätellä asiaa?

Kiitollinen vastauksesta!

• Pohjapiirros 1950-luvun kivitalosta, jossa merkitty seinä suunnitellaan poistettavaksi kahden makuuhuoneen välistä.
  • Arkitehtipiirustus kivitalosta, jossa on merkintöjä puretuista ja uusista seinistä, sekä kysymys siitä, onko esitetty seinä kantava.
  • Rakennuspiirustukset, joissa näkyy 1950-luvun kivitalon lattia- ja seinärakenteet. Kaksi pohjapiirrosta vierekkäin.
Se näyttää olevan erittäin kantava, mutta se voidaan tietysti korvata teräspalkilla.

Kiitos vastauksestasi Fixar_Krille.
Miten näet, että se on kantava?

Anteeksi, otan takaisin, se ei ole kantava. Luulin, että se oli pohjakerroksen seinä, joka on kantava valettua välipohjaa varten.

Kiitos jälleen.
Anteeksi, että jankutan, mutta miten näet, ettei se ole kantava?
Pidän uudesta vastauksestasi, mutta haluaisin varmistua ennen kuin laitan moukarin seinään. ;-)

Jos tulkitsen piirustuksia oikein, niin seinä, jonka haluat poistaa, sijaitsee silti kellarissa sydänseinän päällä. Kolmas piirustus vasemmalta, ylhäällä näyttää talon leikkauskuvan, ja siellä näkyy seinä, jonka haluat poistaa ylimmästä kerroksesta, eikö? Siinä tapauksessa kuormat sillä seinällä voidaan jakaa suoraan alas sydänseinän alapohjaan.

Joten vaikka se ei kulkisi kokonaan kerroksen läpi, en poistaisi sitä ilman, että kysyisin paikalla olevalta rakennusalan asiantuntijalta.

Jan-Å sanoi:
Jos tulkitsen piirustuksia oikein, seinä, jonka haluat poistaa, seisoo alakerran kellarin sydänseinän päällä. Kolmas piirustus vasemmalta, ylhäältä, näyttää talon läpileikkauksen ja siellä näkyy seinä, jonka haluat poistaa yläkerrassa, eikö niin? Siinä tapauksessa kuormitukset sen seinän päällä voidaan jakaa suoraan alas sydänseinän alla olevalle perustukselle.

Joten vaikka se ei menisi suoraan koko kerroksen läpi, en poistaisi sitä ilman, että tarkastaisin jonkun rakenteita ymmärtävän kanssa, joka on paikan päällä talossa.
Hei Jan-Å ja kiitos, että käytät aikaa vastataksesi kysymykseeni.

Kyllä, olet oikeassa.
Seinä, jonka haluan poistaa, näkyy läpileikkauksessa ylimpänä. Suoraan sen seinän alla on seinä ensimmäisessä kerroksessa ja sen alla kellarissa.

Sivustolla http://ladda-upp.se/data/81.216.140.210/Gammal-Sektion.jpg näkyy se paremmin.

Olin silti toivonut, että yläkerran seinä ei olisi kantava...

Ja en tiedä, tiedän vain piirustuksen perusteella, että itse en uskaltaisi purkaa sitä ilman, että tarkistan rakennesuunnittelijalta tai kirvesmieheltä tai joltakin vastaavalta. En uskaltaisi luottaa vastauksiin sellaisessa kysymyksessä yleisellä foorumilla anonyymien käyttäjien kanssa, tarkoitan, haluaisin seisoa siellä talossa jonkun kanssa, joka todella tietää, miten asia tarkistetaan.

Jan-Å sanoi:
Ja en tiedä, tiedän vain piirustuksesta, että en itse uskaltaisi purkaa sitä ilman että konsultoin insinööriä tai puuseppää tai jotain vastaavaa. En uskaltaisi luottaa vastauksiin tällaisessa asiassa yleisellä foorumilla anonyymien käyttäjien kanssa, tarkoitan, haluaisin seisoa siinä talossa jonkun kanssa, joka oikeasti tietää, miten se tarkistetaan.
Joo, olen samaa mieltä kanssasi.
Olen ottanut yhteyttä asiantuntijaan. Katsotaanpa, mitä hän sanoo.

Kiitos avusta!

P
Harvoin yläkerran seinä ilman yläpuolista palkistoa olisi kantava... Olisiko se kantava han-hirrelle? tuskinpa. en usko siihen.
Onko se muurattu seinä tai puuseinä? Arvaan, että se on puuseinä. Eikä kantava
Mutta kuten yllä sanottu... Älä luota meihin anonyymeihin amatööreihin Internet-foorumilla :)

TheStills sanoi:
Harvoinpa yläkerran seinä ilman yläpuolella olevaa välipohjaa olisi kantava... Olisiko se kantava han-palkille? nja. en usko.
Onko se muurattu seinä vai puuseinä? Veikkaan, että se on puuseinä. Ja ei kantava.
Mutta kuten yllä on sanottu.. Älä luota meihin anonyymeihin amatööreihin Internet-foorumilla :)
Hei TheStills ja kiitos vastauksestasi.

Seinä ei ole puuta. Käsittääkseni piirustuksen mukaan sen pitäisi olla tiiltä (kokomusta tarkoittaa tiiltä). Jos se on totta, niin tiilessä on paljon rappausta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.