Tämä on ensimmäinen viestini foorumilla, mutta olen seurannut sitä jo pitkään. Olemme äskettäin ostaneet asunnon, jonka aiomme remontoida kesän aikana (ja todennäköisesti osittain syksyllä). Aiomme siirtää keittiön sisäiseen eteiseen ja siksi ajattelimme purkaa kaksi seinää. Olemme melko varmoja, että toinen on kantava ja otamme yhteyttä johonkin, joka laatii rakennesuunnitelmat, jotta sen voi korvata, mutta haluaisimme saada näkemyksiä siitä, voiko myös toinen olla kantava.

Piirustuksessa "planritning vån 1-4 tr. med markering av vägg" olen merkinnyt molemmat seinät. Mietimme erityisesti V2:ta ja onko se kantava vai ei. Laitan myös talon rakennesuunnitelmat. Talo on vuodelta 1927 ja asunto on 3. kerroksessa.

Jos jollakin on ehdotuksia henkilöstä, joka laatii rakennesuunnitelmat, otamme ne mielellämme vastaan. Olen löytänyt muutamia sivustoja internetistä, joissa on kiinteä hinta, mutta 10 000 kr per seinä tuntuu liialliselta. Asunto sijaitsee Tukholmassa, mutta olen ymmärtänyt, ettei suunnittelija kuitenkaan vieraile asunnossa laskelmia tehdessään.

Kiitollinen kaikesta inputista, jonka voimme saada!

• Kerrostalon pohjapiirros, jossa V1 ja V2-seinät merkitty nuolilla. Rakennus 1927. Kyseessä oleva huoneisto kolmannessa kerroksessa.
  • Kerrostalon pohjapiirros, joka näyttää huoneistojen sijoittelun kolmannessa kerroksessa, mukana merkinnät kantavista seinistä.
  • Rakennuksen alkuperäinen pohjapiirros vuodelta 1926, jossa on merkitty kantavat seinät ja huoneiden mitat. Käsinkirjoitettuja merkintöjä ja numeroita.
  • Rakennuksen julkisivupiirros, jossa on korostettuna kolmannen kerroksen parveke sekä ikkunat sisäpihan puolella; vuodelta 1927.
  • Konstruktionsritning av våning i lägenhetsbyggnad från 1926, med markerade väggar för ombyggnad och noteringar om bärande struktur.
Seinä 2 ei ole kantava. Ei näytä siltä, että voisitte tehdä aukon seinään 1 paljon leveämmäksi, ellei takkoja ja savupiippua ole jo poistettu kaikissa kerroksissa (tai ainakin kerroksissa teidän yläpuolella). 10000 kruunua ei mielestäni ole kallista, varsinkin kun ottaa huomioon, mitä projekti tulee maksamaan yhteensä, mutta se on tietenkin teidän päätettävissänne. Mitä hallitus sanoo?

• Tykkään
Bjorkman92 ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Ajatuksena on tehdä aukosta noin 650 mm suurempi (liesin ulkoreunaan asti) kuvan mukaan tässä. B3 on nykyinen aukko ja N1 on toivottu aukko. Voiko se olla ongelma?

Ollut lyhyesti yhteydessä hallitukseen mutta ei suoraan tässä asiassa. He vaikuttavat olevan järkeviä edustajia, mutta haluan saada kaiken aineiston esille ensin esittääkseni sen (ei kukaan muu ole aiemmin purkanut tätä seinää, ainakaan ei ole tehty rakennusilmoitusta siitä). Jos on tapa keventää seinää eikä sillä ole negatiivista vaikutusta kantavuuteen tai kustannuksiin, hallituksella ei ole paljon sanottavaa. He voivat kieltäytyä antamasta hyväksyntää, mutta pitkän odotusajan jälkeen vuokralautakunnassa hyväksyntä todennäköisesti saataisiin.

Okei, nähnyt, että ihmiset ovat maksaneet noin 5 - 7 000 kr saadakseen rakennesuunnitelmia yksittäisille seinille. Mikään muu projekti ei ole samanlainen tietysti, mutta ajattelen, että tämä ei ole suurempi kuin mikään muu. Kaikkien kasvaneiden materiaalikustannusten kanssa on tärkeää pitää alhaalla ne kustannukset, jotka voidaan pitää alhaalla, vaikka 3 000 kr ei ehkä ole paljon, kun projekti itsessään on noin 300 000 kr.

Arvostan vastausta!

Pohjapiirros olohuoneesta, jossa on esitetty nykyinen ja toivottu aukon koko. Merkinnät: B2=779 mm, B3=1650 mm, N1=1750 mm, B1=3500 mm, B4=310 mm.

BirgitS
Oletko yrittänyt löytää sopivaa rakennusinsinööriä www.sbr.se?

• Tykkään
Bjorkman92
  • Laddar…
Sitä minulla ei ole, mutta aion ehdottomasti katsoa läpi ja ottaa yhteyttä joihinkin sieltä. Kiitos vinkistä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.