Hei, luettuani paljon tästä foorumista kantavista seinistä, ajattelin tehdä itsekin oman viestin.

Talo on puutalo, joka on rakennettu vuonna 1989 Gullringshusin toimesta, ja kattotuolit vaikuttavat ristikkorakenteisilta.
Haluaisimme purkaa seinän, joka on keittiön ja olohuoneen välissä.

Onko tämä seinä kantava vai ei? Olen miettinyt tätä jo pitkään, ja se on kipsiseinä, mutta en ole varma, mitä sen sisällä voisi piillä.

Liitteenä on talon piirustus, ja olen merkinnyt seinän, jonka haluamme purkaa.

Kiitollinen kaikesta avusta, jota voin saada :)

• Rakennuspiirustus, jossa on talon pohjapiirros, julkisivut ja kattoristikon rakenne. Keittiön ja olohuoneen välistä seinää on korostettu.
Toivottavasti joku kokeneempi voi auttaa sinua tämän asian kanssa. Itse olen epävarma, koska rakennuksessa on valmat tak, ja on todennäköisesti monia tapoja rakentaa sellainen.

Uskon, että osion kattoristikko on itsekantava. Pääsetkö ullakolle ottamaan kuvia?

Todennäköisintä on, että harjakaton tukea antavat kattoristikot ovat myös ristikkotyyppisiä. Siinä tapauksessa punaisella merkitty seinä ei ole kantava. Yksinkertaisin tapa todeta tämä on kiivetä ullakolle ja valokuvata kyseisen päädyn kattoristikot.

Kiitos vastauksista, otin muutamia kuvia kattotuoleista. Vaikeaa saada hyviä kuvia, mutta toivon, että voitte nähdä, miten kattotuolit on rakennettu.
Mitä mieltä olette?

• Katolla kuvatut puurakenteiset kattotuolit, joissa näkyy myös johdotusta ja eristemateriaalia. Kattorakenteet yhdistyvät harjalla.
  • Ullakko, jossa on näkyvillä puurunko, eristevillaa ja putkia. Näkymä sisäpuolelta talorakenteista keskeneräisessä vaiheessa.
  • Vinttikuvassa näkyy puusta tehdyt takorakenteet sekä yläpohjan eristystä.
Se näyttää siltä kuin pitäisi, eli ristikkorakenne myös valmukaton alla, mutta eri mittasuhteilla. Tämä tarkoittaa, että väliseinät eivät ole kantavia.

J justusandersson sanoi:
Se näyttää siltä kuin pitäisi, eli ristikko myös penkereen alla, mutta eri mitoilla. Se tarkoittaa, että väliseinät eivät ole kantavia.
Suuret kiitokset avusta! Ehkä sorkkarauta ja leka tulevat käyttöön jo tällä viikolla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.