Hei.

Olen täysin uusi tällä foorumilla ja tämä on myös ensimmäinen viestini.

Minä ja avopuolisoni ostimme talon kesällä ja nyt on suunnitelmissa remontoida keittiö.

Koska keittiö on melko pieni, ajattelimme purkaa seinän pieneen viereiseen makuuhuoneeseen saadaksemme suuremman keittiön, joka sopii meille paremmin.

Nyt kysymys on, onko seinä, jonka haluamme purkaa, kantava ja miten kevennän sen parhaalla tavalla.

Aloitan talon piirustuksella.

Pohjapiirustus talosta, jossa näkyy huoneiden sijainnit ja suunniteltu seinän poistokohta keittiön laajentamiseksi olohuoneeksi.

Kaikki punainen on alkuperäinen hirsitalo, joka on yksikerroksinen kellarilla ja ullakolla. Musta on laajennus ja on yksikerroksinen kellarilla ja matalalla ullakolla.

Musta suorakulmio on savupiippu.

Vihreä kuvassa on se seinä, jonka haluan purkaa; pieni osa savupiippua vasten koostuu pystylaudoista ja loput on hirttä. Seinä on noin 3,4 m pitkä.

Ullakko alueella, jossa keittiö tulee olemaan, ei ole muuta kuin vähän varastointia joulutavaroille ym.

Kysymykseni ovat:

1: Onko seinä kantava?

2: Mikä on paras tapa keventää se? En halua mitään liimapuupalkkia, joka jakaa keittiön, vaan kevennyksen on tapahduttava ullakolla.

Ajatukseni oli kiinnittää kaksi 45x220, jotta saadaan 90x220 palkki, ja asettaa sellainen savupiipun molemmille puolille ja talon seinään asti; se sijoitetaan lattian yläpintaan ja kiinnitetään raudalla ja läpikiinnityspulteilla.

Muita ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

//Jan Ullström

En osaa sanoa, onko se kantava. Kun olen ollut epävarma kotona, olen ottanut limipuun ja laittanut sen ullakkolattian päälle ja kiinnittänyt sen jokaiseen palkkiin kulmaraudalla + sopivilla tuentapisteillä.

Jättäisin 45x220:n väliin ja käyttäisin sen sijaan limipuut. Vähän kalliimpi mutta paljon tukevampi.

Kiitos vastauksesta. Totta, liimapuupalkki on hieman kalliimpi, mutta kuten sanot, se on tukevampi.

Ajatuksenani on sijoittaa 90x225 tai 90x270 liimapuupalkki kummallekin puolelle savupiippua palkkikattoon yläpuolelle. Sen osan talosta, missä keittiö sijaitsee, jänneväli on 6 m. Yläpohja koostuu 6x6" hirrestä, jotka sijaitsevat noin 100 cm jaolla.

Liitän kuvan siitä, miten olen ajatellut:

Pohjapiirros: talon huoneet, siniset viivat merkkaavat kaksi liimapuupalkkia keittiön ja makuuhuoneen välillä, jotka tukevat seinää.

Siniset edustavat liimapuupalkkeja, jotka kiinnitetään ulkoseinään leikkaamalla reikä seinään ja työntämällä palkki sisään.
Toisessa päässä toinen palkki lepää makuuhuoneen seinää vasten, joka on pystylaudoista tehty seinä ja seisoo kellarin muurattua seinää vasten.
Toinen palkki saa pilarin, joka koostuu 2x 45x145 palkista, jotka ovat liimattuja ja ruuvattuja ja sitten ruuvattu savupiippuun ja seisoo lattiaa vasten.

//Jan

Miten ajattelet sen sinisen kanssa, joka on nykyisessä keittiössä? Tuntuuhan se järkevältä, että riittää vaihtaa siitä, missä vanha seinä oli?

ajatus oli ensin käyttää 45x220, jotka yhdistetään 90x220:ksi, ja laittaa yksi kummallekin puolelle savupiippua jakamaan kuormaa useisiin pisteisiin. mutta yksi palkki riittääkin, missä toinen sininen viiva on, kysymys on, minkä kokoisen palkin valitsen? erehdyin makuuhuoneen seinästä, se ei ole suoraan kellarin seinän yläpuolella, joten kysymys kuuluu, voinko silti käyttää sitä tuen sijaan..

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.