Yritän selvittää, onko minulla kantava seinä keskellä taloa vai ei. Suunnittelen nimittäin poistavani noin 1,5 m siitä saadakseni avoimemman pohjaratkaisun.

Se, mikä voi tarkoittaa, että se ei ole kantava, on tähän mennessä:

* Seinä ei ole paksumpi kuin muut seinät, ei piirustuksessa eikä todellisuudessa.
* Kattoristikot ovat ristikkorakenteisia (itseään kantavia?). http://www.timmele.com/pics/takstolar/fackverk_takstol.jpg

Kysymys on, onko olemassa muita tapoja selvittää tämä vai täytyykö kutsua joku, joka osaa laskea sen? Talo on rakennettu vuonna 1965.
 
Kaikkein turvallisinta on tietysti kutsua sinne sellainen ingen-gör. Mutta voi olla, että täällä on joku, joka tietää. Voitko kuvailla hieman tarkemmin, missä seinä on. Kuvat ovat hyviä!
 
Liitän piirustuksen, jossa olen merkinnyt seinät, jotka haluaisin poistaa. Kysymys koskee tietenkin sitä seinää, joka on talon keskellä.
 
  • Rakennuksen pohjapiirros, jossa punaisella nuolella merkitty poistettavat seinät.
Onko se kaksi kerrosta vai pelkkä ullakko, näyttää siltä, että siinä on merkitty portaat.
 
Kellaritila on kerroksen alla ja ullakko yläpuolella piirustuksessa.
 
Luulen, että siinä on kaikki merkit kantavaksi. Mutta pieni palkki ratkaisee kaikki ongelmasi :)
 
En ole asiantuntija, mutta olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Näyttää ehdottomasti sydänseinän osalta. Mutta sen vaihtaminen palkkiin ei pitäisi olla vaikeaa.
 
Näyttää siltä kyllä, mutta itse asiassa ei vaikuta olevan epätavallista käyttää itsekantavia kattoristikoita. Kuitenkin ehkä ei 60-luvulla?
Palkki, jossa on pylväs kummallakin puolella, oletan? Vai voiko palkin kiinnittää toiseen puoleen savupiippuun ehkä?
 
Kantava tai ei, ei helppo sanoa, mutta jos puret seinän, näet josko seinän yläreunassa on palkkia tai jos koolausväli on tiheämpi kuin muissa seinissä. Jos näin on, laittaisin palkin ullakolle ja kiinnittäisin kattotuolit siihen, jolloin palkki ei ole näkyvissä sisällä = mielestäni siistimpi.
 
enSAM sanoi:
Kantava vai ei, ei ole helppoa sanoa, mutta jos purat seinän, näet, onko seinän yläreunassa palkki tai onko koolausväli tiheämpi kuin muualla seinissä. Jos näin on, asettaisin palkin vintille ja ripustaisin kattoristikot siihen, jotta sinun ei tarvitse pitää palkkia näkyvillä sisäpuolella = mielestäni siistimpi ratkaisu.
Se vaikuttaa todella näppärältä, jos voi asettaa palkin ylös vintille. Olen lukenut siitä aiemmin, mutta käsitin sen hieman huijaukseksi. Onko se vakiintunut tapa kantavan rakenteen vaihtamiseksi?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.