5 558 lukukertaa ·
8 vastausta
6k lukukertaa
8 vastausta
Kantava seinä vai ei asunto-osakkeessa?
Todennäköisesti ei, mutta vaikea sanoa, vanhemmat talot liikkuvat ja jos on puurakenne, kuormat voivat olla muuttuneet, joku on voinut purkaa jotain muuta, niin että jokin, joka ei aluksi ollut kantavaa, voi nyt tukea lattian palkkia tai jotain vastaavaa. Mitä materiaalia seinässä on?
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta valitettavasti en ole löytänyt sellaista selitystä niistä suunnitelmista, joihin olen päässyt käsiksi. menen uuteen esittelyyn maanantaina ja aion tutkia vähän, mitä materiaalia sekä sisäseinä että huoneistojen väliseinät ovat.BirgitS sanoi:
Kiitos vastauksesta, menen esittelyyn nyt maanantaina, joten tutkin seinien materiaalin silloin, tarkistan myös kuinka paksu seinä on, mutta se näyttää ainakin ohuemmalta piirustuksissa kuin ulkoseinät. Onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi katsoa saadakseni selvemmän kuvan siitä, onko kyseessä kantava seinä vai ei, kun olen siellä?T TypRätt sanoi:
P pjkw sanoi:

Tässä on piirustus sekä kellarikerroksesta että asunnon kerroksesta, eikä kellarissa näytä olevan tätä seinää. Pitäisi olla hyvä merkki?
Varaudu siihen, että seinä on kantava, asunnot huoneistoissa pitkin sijaitsevat seinät ovat usein jossain määrin kantavia. Kyse ei ole vain yläpuolisen kerrosrakenteen kannattamisesta, vaan se voi myös olla talon vakauttamiseksi esim. tuulikuormia jne.
Et voi kuitenkaan vain purkaa seinää, etkä myöskään saisi tehdä sitä. Kaikki vakavasti otettavat BRF:t vaativat lausunnon rakennesuunnittelijalta ja joissakin tapauksissa myös, että otetaan yhtiön valitsema rakennuspäällikkö, joka varmistaa, että kaikki työ tehdään oikein sen rakentajan toimesta, jonka olet palkannut työhön...
Et voi kuitenkaan vain purkaa seinää, etkä myöskään saisi tehdä sitä. Kaikki vakavasti otettavat BRF:t vaativat lausunnon rakennesuunnittelijalta ja joissakin tapauksissa myös, että otetaan yhtiön valitsema rakennuspäällikkö, joka varmistaa, että kaikki työ tehdään oikein sen rakentajan toimesta, jonka olet palkannut työhön...
Kysy hallitukselta, onko heillä k-piirustuksia talosta aluksi. Jos niitä ei ole yhdistyksellä, kunnalla on yleensä tällaiset tallennettuna ja voit pyytää ne sieltä tarvittaessa.
Klikkaa tästä vastataksesi